خط الرأس شرقی سرکچال

خط الرأس شرقی سرکچال یا همان شانه شرقی سرکچال از روستای لالون آغاز شده و به قلل سرکچال ۳ ، ۲ و ۱ ختم می‌شود. ارتفاع قله سرکچال ۴۲۱۰ متر (سرکچال ۳) است که اختلاف این قله با ۲ قله فرعی ارتفاعی حدودا ۵۰ متری دارد.

خط الرأس شرقی سرکچال در منطقه شمشک واقع در جاده فشم قرار دارد. قله سرکچال در خط‌الرأسی قرار دارد که از غرب به قله کلون‌بستک و از شرق به لالان و از شمال توسط گردنه ورزاب به خط‌الرأس برج خلنو می‌رسد.

• ارتفاع قله سرکچال ۳ (سرکچال اصلی) : ۴۲۱۰ متر
  • ارتفاع قله سرکچال ۲ : ۴۱۶۰ متر
  • ارتفاع قله سرکچال ۱ : ۴۱۲۰ متر

۸۰ درصد صعودها به این قله از شمشک (جبهه جنوبی) با ارتفاع بیش از ۲۷۰۰ انجام می‌شود که بعد از جانپناه لجنی (در ارتفاع ۳۴۰۰ متری) به قله سرکچال فرعی با ارتفاع ۴۱۲۰ متر می‌رسد. بیشتر گروه‌ها پس از صعود به قله سرکچال فرعی مسیر را تا قله سرکچال اصلی ادامه می‌دهند.

گاهی این صعودها شامل ادامه صعود تا قله کلون بستک از غرب به شرق یا بالعکس هم می‌شود. کمتر از ۲۰ درصد صعودهای سرکچال از جبهه شرقی و گرده آن انجام می‌شود که شامل شیب تند و دست به سنگ و بسیار دشوارتر می‌باشد. گروه‌های صعودکننده بعد از صعود یا از همین مسیر فرود می‌آیند تا به لالان برسند یا در نهایت خود را به شمشک می‌رسانند.

موقعیت مکانی خط الرأس سرکچال به کلون بستک

در زیر می‌توانید گزارشی از صعود گروه کوهنوردی ” خط‌الرأس ” را با هدف مسیر خط‌الرأس شرقی سرکچال مطالعه نموده و از تجربیات این گروه نکات مفیدی را دریافت نموده و از آنها در صعودهای خود بهره‌مند گردید.

گزارش برنامه کوهنوردی خط الرأس شرقی سرکچال

زمان برنامه: اول تیرماه ۱۳۹۷

مدت برنامه: یک روزه

هدف برنامه: پیمایش خط الرأس شرقی سرکچال شامل صعود به قلل سرکچال + خط‌الرأس ولدر بالدر + قله کلون بستک

محل شروع برنامه: دره لالان

محل پایان برنامه: گردنه دیزین

نمای شمالی خط‌الرأس سرکچال تا کلون‌بستک از فراز قله برج

شرح برنامه

صبح جمعه ساعت ۴:۳۰ توسط دو وسیله شخصی، گروهی ۷ نفره شامل آقایان فرهاد احمدپور، حمید نورالهی، علی مقصودی، حمیدرضا شاه‌محمدی، بهادر علیرضایی، امیرحسین شیخ و مجید قیدی‌نژاد (سرپرست گروه) از تهران حرکت کردیم و ساعت ۶ صبح به لالان رسیدیم و برنامه را از ارتفاع ۲۴۶۰ متری آغاز کردیم.

روستای لالان

جاده خاکی بعد از پل انتهای مسیر دوراهی می‌شود، سمت راست مسیر عمومی تلخاب و خلنو می‌باشد. ما کوچه سمت چپ را بالا رفتیم و از کنار دیوار یک ویلا خود را روی یال رساندیم. البته راه خاکی دیگری هم هست که به روستای میان لالان می‌رود و مسیر کمی کوتاهتر می‌شود که در این صورت قله فرعی میان لالان هم صعود خواهد شد.

ارتفاع ۳۰۰۰ متری

مسیر شیب‌دار و نفسگیر بود، ساعت ۷ در ارتفاع ۳۰۰۰ متری جهت صرف صبحانه توقف نمودیم. نمای زیبایی از قله‌های اطراف دیده می‌شوند، سمت راست روته و آبک و در دوردست توچال و سمت جنوب‌شرق، قله پیرزن‌کلوم و قله مهرچال و در غرب آسمانکوه و دماوند و … .

از چپ به راست قله‌های پیرزن‌کلوم، همهن، روته، ابک و میان لالان

مسیر را ادامه دادیم هر از گاهی دست به سنگ می‌شویم، هوا کاملا مساعد و آرام است سمت راست دره تلخاب و منطقه آبشار خلنو و چادرهای فراوان آن دیده می‌شوند ولی در مسیر ما کسی دیده نمی‌شود. به ارتفاع ۳۸۰۰ متری رسیدیم، شیب تند تمام می‌شود و بقیه مسیر خط‌الرأسی با شیب ملایمتر دارد ولی به صورت تیغه‌ای و دست به سنگ و پرتگاهی.

بقایای چندین نقاب برفی روی تیغه‌ها دیده می‌شود ولی دلگرم بودیم که سمت غرب تیغه خشک باشد تا مسیر صعود دشوارتر نشود که همینطور هم شد. ارتفاع حدود ۴۰۰۰ متری سخت‌ترین قسمت مسیر است تیغه‌های بلند و ریزشی و پرتگاه که باید از زیر تیغه با احتیاط رد شویم.

نمای زیبایی از یخچال و کاسه چین‌خورده و فرسایش یافته سرکچال که زیر قله قرار دارد دیده می‌شود با سختی عبور کردیم و به برف روی قله نزدیک شدیم و بالاخره ساعت ۱۳ صعود قله ۴۲۱۰ متری سرکچال با موفقیت انجام شد. پس از شکر پروردگار جهت صعود موفق به این قله، مشغول استراحت و لذت بردن از مناظر زیبای اطراف شامل قله‌های آزادکوه ، خلنو، پالون‌گردن و جانستون و … شدیم.

دورنمای قله ازادکوه از فراز قله سرکچال

در ساعت ۱۳:۱۵ به حرکتمان ادامه دادیم و در ساعت ۱۳:۴۰ به قله سرکچال اول رسیدیم و صبر کردیم تا باقی همنوردان هم برسند. طبق قرار شرایط را چک و مشورت کردیم، ولی دوستان تصمیم نهایی را به عهده خودم گذاشتند. هوا مساعد بود و از نظر زمانبندی هم مشکلی نداشتیم، انرژی گروه هم در سطح مطلوبی بود، پس عزم ادامه مسیر به سمت قله کلون بستک کردیم.

گرده شرقی سرکچال

زمان صعود به قله کلون بستک را حدود ساعت ۱۷:۰۰ تخمین زدم. خط‌الرأس شرقی سرکچال دارای چند فراز و فرود و قله‌های فرعی می‌باشد که گاهی تا ۳۸۰۰ متری پایین می‌آید، کمی استراحت و ریکاوری کردیم و عازم آخرین صعود از شیب تند زیر قله مخروطی کلون بستک که باز هم تیغه و دست به سنگ هست شدیم که با توجه به خستگی و مسیر طولانی، دقت بیشتری را می‌طلبید.

تیغه‌های قبل از قله کلون بستک

بالاخره ساعت ۱۷:۴۰ قله کلون بستک به ارتفاع ۴۱۸۰ متر نیز با موفقیت صعود شد. توقف کردیم و پس از اندکی استراحت و صرف نهار به سمت گردنه دیزین فرود آمدیم که در ساعت ۲۰:۰۰ به گردنه دیزین رسیدیم در ارتفاع حدود ۳۲۰۰ متر. نهایتا پس از صرف آشی خوشمزه، وسیله‌ای تهیه کردیم و به فشم برگشتیم.

تیغه‌های کلون‌بستک – خط‌الرأس کلون‌بستک تا سرکچال‌ها؛
اجرا شده توسط گروه خط‌الرأس به سرپرستی مجید قیدی‌نژاد؛

خط الرأس سرکچال به کلون بستک نزدیک قله کلون بستک

شکر خدای مهربان که با لطف او و کمک همنوردان، برنامه دیگری با سلامتی و موفقیت به پایان رسید.

جهت مشاهده عکس‌های بیشتر از این صعود می‌توانید به کانال “گروه خط‌الرأس” در تلگرام مراجعه نمایید.

عکس و نوشته: مجید قیدی‌نژاد (سرپرست گروه خط‌الرأس)

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!