استفاده از باتون | عاشقان طبیعت ایران | فواید استفاده از باتون کوهنوردی

فواید استفاده از باتوم

فواید استفاده از باتوم

در باب فواید استفاده از باتوم مطالعه ای توسط اساتید دانشگاه نورث اومبریا انجام شد که برای اولین بار نشان داده است که باتوم کوهنوردی به حفظ عملکرد ماهیچه کوهپیماها کمک می‌کند و در عین حال بطور قابل توجهی درد روزهای بعدی کوهپیمایی را می‌کاهد.

در این مطالعه، ۳۷ مرد و زن ورزشکار به دو گروه با تناسب اندام برابر تقسیم شدند و از آنان خواسته شد به کوه اسنودون، مرتفع‌ترین کوه انگلستان و ولز صعود کنند و فرود آیند.

در میان یک گروه باتوم توزیع شد و نحوه استفاده از باتوم کوهنوردی به آنان آموزش داده شد، در حالی که گروه دیگر بدون باتوم کوهپیمایی کردند. هر دو گروه در شب قبل غذایی مشابه خوردند؛ صبحانه‌ای مشابه صرف کردند، بار هم وزنی را حمل کردند و در طی صعود و فرود استراحت‌های برنامه‌ریزی شده مشابهی داشتند.

ضربان قلب شرکت‌کنندگان و perceived exertion rating هر فرد در طی کوهپیمایی ثبت شد. سپس در پایان کوهپیمایی و در فواصل ۲۴، ۴۸ و ۷۲ ساعت پس از آن آسیب و عملکرد ماهیچه از طریق تست‌های مختلف ارزیابی شدند.

استفاده از باتون | عاشقان طبیعت ایران | فواید استفاده از باتون کوهنوردی
فواید استفاده از باتوم کوهنوردی

نتایج نشان دادند گروه استفاده‌کننده از باتوم، درد ماهیچه بسیار کمتری داشتند. این گروه توان از دست رفته کمتر و بهبودی سریعتر بلافاصله پس از کوهپیمایی در مقایسه با گروه کنترل داشتند. دردی که توسط خود افراد ارزیابی شد در ۲۴ ساعت در هر گروه بالا رفت اما در گروه باتوم دار هم در این زمان و هم در ۴۸ ساعت بطور قابل توجهی پایین بود.

به علاوه، سطوح آنزیم کراتین کیناز (که نشان‌دهنده آسیب عضله است) در زمان ۲۴ ساعت در گروه بدون باتوم بسیار بیشتر بود، در حالیکه سطوح آنزیم گروه باتوم دار نزدیک به سطوح قبل از راهپیمایی بود. این امر نشان می‌دهد که آسیب ماهیچه‌ای که داشتند قابل اغماض بود.

تولیدکنندگان باتوم اظهار داشته‌اند که باتوم‌ها می‌توانند نیروهای وارد بر مفاصل پایین بدن را تا ۲۵ درصد کاهش دهند. اما، تحقیق موجود محدود به آزمایشگاه یا مکان‌های بیرون غیر کوهستانی، نظیر پیست‌های دومیدانی بوده است و تنها بر بررسی‌های بیومکانیکی در زمینه فشار بر مچ پا، زانو و مفصل ران متمرکز بوده است.

این اولین مطالعه مستند در مورد تاثیر باتوم‌ها در محیط‌هایی است که این وسیله برای آن طراحی شده‌اند. دکتر گلین هواتسن، مسئول انجام مطالعه می‌گوید: “نتایج، مدرک قوی را ارائه می‌کنند که باتون ها دامنه آسیب ماهیچه را، در طی کوهپیمایی یک روزه، تقریبا تا نقطه محو کامل کاهش می‌دهند.

استفاده از باتون | عاشقان طبیعت ایران | فواید استفاده از باتون کوهنوردی
فواید استفاده از باتوم کوهنوردی

جلوگیری از آسیب وارده بر عضله احتمالا انگیزه (فرد) را بهبود می‌بخشد و بدین خاطر باعث می‌شود افراد به مدت طولانی‌تری از فواید ورزش بهره برند.

احتمالا مزیت مهمتر آن است که فواید استفاده از باتوم در کاهش فشار به قسمت‌های پایین بدن، افزایش ثبات و کاهش آسیب ماهیچه می‌تواند به اجتناب از آسیب در روزهای بعد از راهپیمایی هم کمک کند.

اغلب افت زمان واکنش و حس وضعیت، همراه با عضله‌های آسیب دیده است که سبب افتادن و لغزیدن می‌شود که می‌تواند منجر به آسب بیشتر در زمین کوهستانی یا ناهموار شود. این یافته‌ها به طور خاص کاربرد قوی برای ورزشکارانی دارد که می‌خواهند فعالیت چند روزه در زمین‌های کوهستانی انجام دهند.”

منبع: www.sciencedaily.com گردآوری: پریسا رهبری

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *