برندهای لوازم کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | لوازم و تجهیزات کوهنوردی

برندهای لوازم کوهنوردی

برندهای لوازم کوهنوردی

در این مقاله به معرفی مشهورترین برندهای لوازم کوهنوردی و آشنایی با تولیدکنندگان برتر لوازم و تجهیزات کوهنوردی در دنیا خواهیم پرداخت.

بدون شک تولید لوازم کوهنوردی یک تفاوت اساسی با سایر محصولات مثل پوشاک و … دارد، بله در این زمینه کیفیت حرف اول را می‌زند! کیفیتی که حتی قیمت و در برخی موارد زیبایی هم فدای آن می‌شود و باید هم اینگونه باشد.

امروزه برندهای لوازم کوهنوردی بزرگی در زمینه تولید لوازم و تجهیزات کوهنوردی وجود دارد که کیفیت آنها حاصل تجربیات چندین ساله آنها و ارتقاء نسل به نسل محصولات آنهاست. در اینجا قصد داریم به معرفی برخی از این شرکت‌ها و تاریخچه مختصری از آنها بپردازیم.


Deuter

این کمپانی در ۱۸۹۸ توسط “Hans Deuter” در آلمان پایه‌گذاری شد. محصولات ابتدایی این شرکت شامل بسته‌های مراسلات پستی بود. در سال‌های بعدی بافت پارچه‌های کتانی، بادبان، کرباس و … به محصولات آن اضافه شد. در ۱۹۱۰ “دیوتر” اقدام به تولید نخستین کوله پشتی، کیسه‌های دستی و چادرهای نظامی و ذخیره برای ارتش نمود.

Willi Rickmer در ۱۹۲۸ اقدام به سفر جستجوگرانه به ناحیه‌ای دور افتاده در پامیر کرد و دیوتر محصولاتی مانند کوله پشتی، ساک و چادر را در اختیار او قرار داد و پس از آن استفاده از محصولات دیوتر در سطح جهان گسترش پیدا کرد.

در ۱۹۳۸ نخستین صعود از جبهه شمالی “Eager” با استفاده از محصولات این کمپانی انجام شد. “Hermann Buhl” نخستین صعودکننده “نانگاپاربات” در ۱۹۵۳ با استفاده از محصولات “دیوتر” اقدام به صعود نمود.

در ۱۹۸۴ نخستین کوله‌پشتی با تکنولوژی “aircomfort” (سیستم شبکه‌ای و توری جهت تهویه هوا در ناحیه کمر) ساخته شد. در ۱۹۹۵ اولین “کیسه خواب” های این کمپانی تولید شد. در طی چند دهه بعد محصولات دیوتر و بویژه کوله‌پشتی‌های آن مجهزتر و با تکنولوژی جدید تکمیل شده است.

محصولات فعلی دیوتر شامل انواع کوله پشتی، کیف و ساک، کیسه خواب، کیسه‌های آب مخصوص کوله، بطری های آب بوده و در ‌آینده نیز ابزار سنگنوردی به محصولات آن اضافه خواهد شد.

deuter-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / deuter

Scarpa

این شرکت در سال ۱۹۳۸ در ایتالیا تاسیس شد. در ابتدا یک کارگاه کوچک بود که به تولید کفش‌های دست دوز مشغول بود و به تدریج و پس از گذشت سال‌ها توانسته به جایگاه فعلی خود برسد، جایگاهی که امروزه در بین برندهای لوازم کوهنوردی همه اسکارپا را به عنوان یک تولیدکننده برتر کفش کوهنوردی می‌شناسند.

این شرکت انواع مختلفی از کفش از قبیل کفش پیاده‌روی تا کفش‌های هیمالیانوردی و آلپاین را تولید می‌کند. این شرکت مدعی است که به روز ترین علوم فیزیک، شیمی، پزشکی و زیست محیطی را در تولید محصولات خود به کار می‌برد.

scarpa-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / Scarpa

Salewa

پایه‌گذار این کمپانی آلمانی “josef liebhart” در ۱۹۳۵ بود. تولیدات نخستین این شرکت شامل کیف دوربین، کوله پشتی و توپ فوتبال از جنس چرم بود. در ۱۹۵۵ این کمپانی با گسترش محصولات خود حامی “هرمان هابر” در صعود به کوه‌های “آند” شد. بعدها “سالیوا” اقدام به تولید پیچ‌های مخصوص یخ‌نوردی کرد و کرامپون مخصوص کفش را نیز به محصولات خود افزورد.

در دهه ۸۰ و با همکاری جدی “رینهولد مسنر” و “کورت آلبرت” ایده‌های جدیدی در خصوص محصولات و بصورت جدی مورد آزمایش قرار گرفتند. توجه “سالیوا” معطوف به ساخت محصولات مقاوم و در عین حال بسیار سبک شد، بنحوی که اقدام به تولید کارابین ۳۳ گرمی و کاپشن ۳۵۰ گرمی کرد.

همچنین تولید کفش‌های کوهنوردی از ۲۰۰۵ به محصولات این کمپانی اضافه شد. نماد شرکت سالیوا، طرح یک عقاب در حال پرواز است. این کمپانی در حال حاضر محصولات متفاوتی شامل انوع کفش‌های کوهنوردی، کرامپون، کوله پشتی، چادر، لباس‌های کوهنوردی و طبیعتگردی را تولید می‌کند.

Salewa-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / Salewa

La sportiva

این کمپانی در ۱۹۲۸ توسط “نارسیسو دلانو” در ایتالیا پایه‌گذاری شد. او تجارت خود را با ساخت پوتین‌ها و کفش‌های چوبی برای کشاورزان و هیزم‌شکنان و چوب‌برها آغاز نمود. در طول جنگ دوم جهانی این کمپانی پوتین‌های کوهنوردی خود را در خدمت سربازان ایتالیایی قرار داد.

او در ۱۹۵۰ اقدام به ساخت کفش‌های مخصوص اسکی کرد و برای نخستین بار برند La sportiva را معرفی نمود که امروزه برند معروفی در کفش‌های کوه‌نوردی، دو، اسکی و سنگنوردی می‌باشد.

این کمپانی قهرمانان زیادی را در رشته‌های اسکی آلپاین، کوهنوردی، سنگنوردی و… حمایت کرده است که در میان این قهرمانان می‌توان به “tommy codwell” و “kevin jorgeson” که با صعود آزاد از دیواره “dawn wall” واقع در پارک ملی یوسیمیتی در ایالت کایفرنیا توجه جهانیان را به خود معطوف کردند نام برد.

این کمپانی بعدها و در جهت توسعه کفش‌های مخصوص سنگنوردی همکاری خود را با “tommy codwell” ادامه داد. در حال حاضر کارخانه این کمپانی در “ziano di fiemme” که دهکده کوچکی در “dolomite”، در سایه دهانه قله “lime stone” و دره‌های یخ‌زده و مشهور به ساخت کفش‌های دست دوز می‌باشد و آلپ‌نوردان بزرگی چون “مسنر” و “بوناتی” در این مکان اقدام به تجربه اندوزی نموده‌اند، واقع شده است.

la-sportiva-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / La Sportiva

Camp

این شرکت در سال ۱۹۸۹ در ایتالیا تاسیس شد و همانند سالیوا در زمینه تولید انواع تجهیزات و لوازم کوهنوردی فعالیت دارد.

هرچند در ایران کمپ را بیشتر با کیسه خواب و چادر و کوله‌پشتی‌هایش می‌شناسیم ولی جالب است بدانید این شرکت در زمینه تولید لوازم ایمنی برای کارگران ساختمانی، معدنی، حفاری و… هم سرمایه‌گذاری‌های عظیمی انجام داده است و حتی برای آتش‌نشان‌ها هم (البته قسمت‌های کار در ارتفاع) لوازم تولید می‌کند.

Camp-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / Camp

Lowe Alpine

لاوآلپاین شرکتی است که برای هرنوع فیزیک بدنی و هر نوع جنسیت و سن و سالی و حتی برای هر فصل از سال محصول خاص و مناسب با آن را تولید می‌کند! این شرکت هم ایتالیایی است و در سال ۱۹۶۷ آغاز به کارکرده است.

لباس کوهنوردی، کوله‌پشتی کوه و چادر کوهنوردی از جمله محصولاتی هستند که این شرکت تمرکز اصلی خود را روی طراحی و ساخت آنها گذاشته است.

lowe-alpine-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / Lowe Alpine

The North Face 

نام این کمپانی مترادف جبهه شمالی و اغلب فراموش شده کوهستان است. اما از قضا نامگذاری “نورث فیس” مربوط به ساحل دریاست، درست جایی در ارتفاع ۱۵۰ فوت از سطح دریا در ساحل شمالی سانفرانسیسکوی آمریکا. در ۱۹۶۶ در این منطقه دو نفر از علاقمندان کوهنوردی اقدام به تاسیس فروشگاه کوچکی برای خرده فروشی لوازم کوه‌نوردی کردند.

نورث فیس ادعا می‌کند که رابطه ناگسستنی با طبیعت دارد و در تلاش است این طرز فکر را به نسل‌های بعدی هم انتقال دهد. مدت کوتاهی بعد از تاسیس فروشگاه، این فروشگاه کوله پشتی و ابزار کوهنوردی بنام “North Face” مشهور شد. در ۱۹۶۸ این فروشگاه به ناحیه دیگری در سانفرانسیسکو منتقل و شروع به طراحی و ساخت لوازم تخصصی کوهنوردی بنام خود نمود.

در طی دهه ۱۹۶۰ این کمپانی حامی کوهنوردان بسیاری در سفرهای طولانی آنها بود که برخی از این نقاط هنوز دست نیافتنی هستند. از دهه ۱۹۸۰ این کمپانی با ورود به عرصه ورزش اسکی اقدام به ساخت و تولید لباس‌های مخصوص اسکی کرد. در پایان این دهه “نورث فیس” تبدیل به تنها کمپانی تهیه کوله پشتی، کیسه خواب، لباس اسکی و وسایل طبیعت‌گردی در آمریکا شد. این دهه سرآغازی شد برای شروع فعالیت این کمپانی در زمینه طراحی و ساخت لباس‌های ورزشی، کوله‌پشتی‌ها، لوازم صخره‌نوردی و لوازم گردشگری.

طرح نیمه‌گنبدی لوگوی شرکت نماد ماراتن طولانی در میان دره‌ها و صخره‌هاست و از منظر تاریخی نیز اشاره به شروع هزاره سوم دارد. در حال حاضر و با گذشت حدود ۵۰ سال از آغاز فعالیت، این کمپانی مقادیر زیادی از محصولات خود را صادر می‌کند.

تولیدات North Face طیف گسترده‌ای از لوازم شامل: کفش کوهنوردی، کیسه خواب، ابزار، طناب، کاپشن‌های اسکی و گورتکس، کوله پشتی و … را در بر می‌گیرد.

the-north-face-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / The North Face

Lowa

بنیانگذاری این شرکت آلمانی الاصل توسط “Lorenz Wagner” در ۱۹۲۳ و در ایالت باواریای آلمان و با تولید کفش‌های آکسفورد انجام گرفت. در ۱۹۳۰ فرصت و موقعیت تولید کفش ایجاد و بنیان کار برای موفقیت‌های بعدی با تولید کفش برای پیاده نظام کوهستان گذاشته شد.

در زمان بحران جنگ کره، مواد خام و اولیه افزایش قیمتی در حدود ۵۰% داشت و در این ایام چرم احتکار می‌شد اما “لوا” برای سر پا ماندن مجبور به خرید مقدار زیادی مواد خام به قیمت گزاف کرد. ۱۹۵۳ Lorenz درگذشت و دختر و همسر او مسئولیت کارخانه را بعهده گرفتند و قدم به قدم ارائه محصولات را گسترش دادند.

در دهه ۱۹۷۰ و با استفاده از تکنولوژی جدید زمان این کمپانی اقدام به تولید کفش‌های ۱۰۰% مقاوم در مقابل رطوبت و عایق در برابر سرما با حفظ شکل و انعطاف‌پذیری آن نمود. در ۱۹۹۳ کمپانی Dolomite این کمپانی را خرید و تولید کفش‌ها اسکی به طور کلی به قسمت ایتالیایی این کارخانه واگذار شد.

در سال ۲۰۰۰، LOWA بیش از یک میلیون کفش فروخت که این مقدار در حال حاضر به دو برابر افزایش پیدا کرده است. از افتخارات این کمپانی اخذ استاندارد ISO 9001 در خصوص کیفیت محصولات آن می‌باشد. LOWA در تمامی دسته‌های کوهنوردی شامل “mountaieering” , ” backpacking” , “rock climbing” و … دارای محصولات متنوع، با دوام و کیفیت بالاست.

lowa-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / Lowa

Vibram

در بین برندهای لوازم کوهنوردی هر شرکت بزرگی که تولیدکننده کفش باشد حتما رد پایی از ویبرام در تولیداتش مشاهده می‌شود!

ویبرام شرکتی است که استراتژی کاملا منحصر به فردی را برای خودش برگزیده است و آن تولید کفی یا همان زیره کفش است. این شرکت در سال ۱۹۳۷ در ایتالیا آغاز به کار کرده و استانداردترین و مقاوم‌ترین کفی‌های کفش را جهان تولید می‌کند.

vibram-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / Vibram

Primus

برند پریموس نخستین بار با ساخت یک کپسول فشره توسط مهندس سوئدی بنام “فرانس ویلهلم لیندکوئیست” در ۱۸۹۲ مطرح شد و امروزه نام این شخص بعنوان پیشرو در ساخت چراغ‌های گازی مخصوص کمپینگ مطرح است.

در سال ۱۸۹۷ وقتی “Andree” تلاش خود برای رسیدن به قطب شمال را با بالون آغاز کرد، کپسول پریموس را به همراه خود برد. همچنین وقتی “Amunden” در ۱۹۱۱ بعنوان نخستین انسان به قطب جنوب رسید، پریموس را همراه خود داشت.

“ادموند هیلاری” هم در اولین صعود به اورست در ۱۹۵۳ از پریموس استفاده کرد. در دهه ۵۰ و متعاقب فراگیر شدن استفاده از گاز مایع “LPG”، پریموس اقدام به تولید اجاق، فانوس و کپسول‌های “LPG” کرد. از آن پس محصولات بی‌شماری شامل کپسول، چادرکمپ، انواع فلاکس، چراغ گاز و فانوس و انواع وسایل مربوط به پخت و پز توسط این کمپانی و برای فعالیت‌هایی همچون کوهنوردی و طبیعت گردی و مسافرت و … ساخته شده است.

پینوشت: گاز مایع یا ال‌پی‌جی (به انگلیسی: Liquefied Petroleum Gas) به دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب آنها گفته می‌شود که در حالت مایع نگه داشته می‌شوند. معمولاً مقادیر کمی از ترکیباتی چون پروپیلن و بوتیلن نیز در کاز مایع موجود است.

primus-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / Primus

Black Diamond

تاریخچه تجهیزات “بلک دایموند” به اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی باز می‌گردد، جایی که صخره‌نوردی بنام “yvon chuoinard” شروع به ساخت میخ‌های دست‌ساز و فروش آن داخل صندوق عقب خود در دره “یوسمیت” کرد. میخ‌های او به سرعت و به دلیل کیفیت آنها مشهور شدند و در پی آن تجهیزات “chuoinard” پا به عرصه وجود نهاد.

در اوایل ۱۹۸۹ و متعاقب ورشکستگی او و چندین دعوای حقوقی و ضرر و زیان شرکت، هنگامی که دارایی‌های شرکت او توسط شرکتی به مدیریت “peter metcalf” و چند مبدع و مبتکر دیگر خریداری شد “بلک دایموند” رسما تأسیس شد. در ۱۹۹۱ شرکت و ۴۵ کارمند آن به دلیل همجوار شدن با کوه‌های واشنگتن و مناسب بودن این منطقه برای صخره‌نوردی و اسکی به ایالت”utah” منتقل شد.

در پی آن در ۱۹۹۶ در سوئیس و در ۲۰۰۶ در چین و با هدف در دسترس بودن گسترده محصولات در اروپا و آسیا، این کمپانی اقدام به تاسیس نمایندگی در این دو کشور کرد.

این شرکت در ۲۰۱۵ اعلام کرد که قصد گسترش شرکت و محصولات خود را دارد و متعاقب آن نمایندگی اروپا به اتریش منتقل شد. “Black Diamond” طیف گسترده‌ای تجهیزات کوهنوردی، اسکی و صخره‌نوردی، شامل: انواع هارنس، تجهیزات یخ‌نوردی، باتوم کوهنوری، چراغ پیشانی، چادر کوهنوردی، کارابین و … را در بر می‌گیرد. شایان ذکر است سود این شرکت در سال ۲۰۱۰ حدود ۹۰/۰۰۰/۰۰۰ دلار برا آورد شده است!

black-diamond-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / Black Diamond

Mammut

کمپانی “ماموت” یا دقیقتر” گروه ورزشی ماموت” (Mammut Sports Group) یک کمپانی سازنده تجهیزات کوهنوردی است که در ۱۸۶۲ توسط “kaspar tanner” در سوئیس بنیانگذاری شد. فروش کمپانی ماموت در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۲۲۰/۰۰۰/۰۰۰$ بوده است.

امروزه بیش از ۷۰% محصولات ماموت صادر می‌شوند و ۵۰% درآمد کنونی این کمپانی (در حدود ۲۵۰ ملیون دلار) از فروش پوشاک و در مرحله بعدی از فروش طنابهای ساخت این کمپانی به دست می‌آید. در حال حاضر انبار مرکزی این شرکت در آلمان و در “memmingen” واقع شده و روز به روز در حال گسترش است.

از جمله محصولات کمپانی “ماموت” می‌توان به انواع کفش‌های کوهنوردی، کوله پشتی، کیسه خواب، چادر، ابزار سنگ و غارنوردی، هدلامپ و تجهیزات الکترونیکی اشاره کرد.

mammut-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / Mammut

Mountain Hardwear

در ۱۹۹۳ گروهی از کارکنان سابق کمپانی”sierra desings” تصمیم به بنا نهادن کمپانی جدید با نام “Mountain Hardwear” نمودند. “Ed viesture” که تمامی ۱۴ قله ۸۰۰۰ تایی را فتح کرده بود، کمک شایانی به توسعه این کمپانی نمود. در حال حاضر بیش از ۹۰ نفر در دفتر این کمپانی در “کالیفرنا” مشغول بکار هستند و در حدود ۳۵ نمایندگی در سراسر جهان به فروش محصولات آن اشتغال دارند.

این کمپانی حامی ورزشکاران بزرگی در رشته‌های کوهنوردی، صخره‌نوردی و اسکی بوده است و آنها ادعا می‌کنند در بین برندهای لوازم کوهنوردی بهترین تجهیزات را برای صعودکنندگان ۸۰۰۰ تایی تا ورزشکاران آماتور مهیا کرده‌اند.

همچنین بیشترین چادرهای کمپینگ در مسیر قله‌های ۸۰۰۰ تایی را محصولات این کمپانی تشکیل می‌دهد. محصولات این کارخانه عمدتا شامل کوله‌پشتی، کیسه خواب، چادر، شلوار و کاپشن، دستکش کوهنوردی و کلاه می‌باشد.

mountain-hardwear-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / Mountain Hardwear

LOMER

داستان کمپانی لومر از جایی آغاز شد که “Dionisio Merlo” در ۱۹۴۸ شروع به ساختن کفش در شهر “Monte Belluna” ایتالیا کرد. آوازه این کمپانی بدلیل نحوه ساخت و کیفیت محصولات به سرعت فراگیر شد. در ۱۹۷۵ “Dionisio” بازنشسته شد و زمام امور را به پسرش سپرد.

امروزه نیز “لومر” به صورت خانوادگی اداره می‌شود و پس از قریب به ۳۵ سال هنوز محصولات با کیفیتی ارائه می‌کند که به دلیل آن است که در ایتالیا و با مواد درجه یک ساخته می‌شوند.

فعالیت کمپانی”لومر” به ساخت انواع کفش‌های کوهنوردی سنگین، کوهپیمایی، پیاه‌روی و … محدود می‌شود و محصولی بجز کفش تولید نمی‌کند. عمده محصولات این کمپانی از پارچه “sympatex” ساخته شده‌اند.

lomer-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / LOMER

Asolo

“آسالو” نام شهری در شمال ایتالیاست که به علت کوه های فراوانش به “شهر صد افق” مشهور شده است. همه چیز از ۱۹۴۶ و جایی شروع شد که خانواده”Zanatta” اقدام به افتتاح مغازه‌ای کوچک کردند که توسط اعضای خانواده اداره می‌شد.

طی سالهای بعد به دقت و خلاقیت آنها افزوده شد و در نتیجه فروشگاه آنها نیز گسترش یافت. پس از جنگ ایتالیا شاهد شکوفایی اقتصادی بود و این فرصت خوبی برای رشد و توسعه شور و هیجان این خانواده برای تولید کفش بود و به این ترتیب نسل بعدی تولیدات این کمپانی را بعهده گرفتند. ساخت نخستین کفش کوهنوردی سنگین با استفاده از”Cordurra” (نوعی پارچه مخصوص و بادوام) موجب راه یابی محصولات آنها به بازارهای جهانی شد.

تعهد خانواده “Zanatta” امروز به نسل چهارم سازندگان کفش منتقل شده است. مرکز اصلی کمپانی “آسالو” در “Treviso” ایتالیا واقع شده است. محصولات این کمپانی به انواع کفش‌های کوه‌نوردی محدود می‌شود و نکته جالب آن که دو نوع از کفش‌های این کمپانی،”شیراز” و “کرج” نامگذاری شده است.

asolo-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / Asolo

Petzl

این کمپانی در سال ۱۹۷۵ و توسط “Fernand Petzl” در کشور فرانسه بنیانگذاری شد. او در ۱۹۱۲ بدنیا آمد و در ۱۷ سالگی به غارنوردی پرداخت. در سال ۱۹۶۸ نخستین طناب کوهنوردی خود را تولید و نام “Fernand Petzl Products” را روی آن گذاشت و ۵ سال بعد اقدام به تولید چراغ پیشانی ساخت خود کرد.

در سال ۱۹۷۵ کمپانی”Petzl” در فرانسه پا به عرصه وجود نهاد و شروع به تولید محصولات خود کرد. دو سال بعد از تأسیس، نخستین هارنس ساخت این کمپانی تولید شد و متعاقب آن تولید محصولات ورزش‌های صعودی مانند کوهنوردی و صخره‌نوردی آغاز شد. نخستین چراغ پیشانی ساخت کمپانی با نام “zoom” در ۱۹۸۱ تولید شد.

توسعه این کمپانی تا حدی بود که در ۲۰۰۱ حدود ۶۰۰ محصول متفاوت تولید می‌کرد. “Fernand Petzl” در سال ۲۰۰۳ از دنیا رفت و هم اکنون پسرش “Paul” عهده دار اداره کمپانی است.

در حال حاضر محصولات این کمپانی شامل چراغ پیشانی، هارنس، کلاه ایمنی، طناب، کرامپون، کلنگ یخ، لوازم حرفه‌ای فرود و صعود و … می‌باشد. “Petzl team” که از تعدادی کوهنوردان و صخره‌نوردان حرفه‌ای تشکیل شده است به این کمپانی در تولید محصولاتش مشاوره داده و پس از تولید نیز آزمایش عملی محصولات بر عهده آنها است.

petzl-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / Petzl

Marmot

“مارموت” نوعی سنجاب است که در کوهستان زندگی می‌کند. ایده راه‌اندازی این برند توسط “Eric Reynolds” و”Dave Huntley” در ۱۹۷۱ و در حال مطالعه برای پروژه یخ‌شناسی در آلاسکا شکل گرفت.

طی دو سال بعد این دو اقدام به ساخت پیش نمونه‌های محصولات خود در خوابگاه محل اقامت کردند. نخستین محصولات شامل جلیقه، ژاکت و کیسه خواب ۴۵- درجه فارنهایت (۴۳- درجه سانتی‌گراد) بودند. متعاقب آن در بهار ۱۹۷۴، آنها اقدام به اجاره ساختمان ۱۰۰ ساله‌ای در جنوب شهر و خرده فروشی در آن کردند و در واقع در همین وقت کمپانی “مارموت” متولد شد.

در ۱۹۷۶ و متعاقب آشنایی و استفاده آنها از تکنولوژی “گورتکس” تحول بزرگی در این کمپانی رخ داد، به نحوی که در کمتر از دو هفته اقدام به تولید اولین کیسه خواب از جنس “گورتکس” کردند.

هرچند “مارموت” از آن ساختمان محقر تا به امروز به سرعت بیشرفت کرده است اما شعار همیشگی آنها یعنی کیفیت، کماکان بقوت خود باقی است. در حال حاضر محصولات این کمپانی شامل کوله پشتی، کیسه خواب، عینک کوهنوردی، چادر، کاپشن، کلاه و … می‌باشد.

مرکز اصلی شرکت در کالیفرنیا واقع شده است.

marmot-atacg
برندهای لوازم کوهنوردی / Marmot

Rab

“رب کارینگتون” کمپانی خود را بر اساس دو نکته پایه‌گذاری کرد، اول فهم و درک عمیق از نیازهای کوهنوردان و صخره‌نوردان، دوم تعهد به ساخت ابزاری که در عمل و بنحو احسن کار می‌کنند.

در دهه ۱۹۷۰ “رب” چهره کلیدی و تاثیرگذاری در لوازم کوهنوردی بود. او اغلب زمان یاد شده را به فعالیت‌های پیشگامانه در سفر به نقاط مختلف جهان، از کوهنوردی و صعود زمستانی در سرزمین خود اسکاتلند تا نخستین صعودهای آلپ و هیمالیا اختصاص داد. او در دهه ۱۹۸۰ بهمراه خانواده خود به “شفیلد” رفت و از تجربیات به دست آمده خود در تولید کیسه خواب و لباس‌های کوهنوردی استفاده کرد.

تقاضاها ادامه یافت تا در نهایت “رب” اتاق زیر شیروانی خود را گسترش و برای تولید لباس‌های کوهنوردی به یک کارخانه نقل مکان کرد. کاپشن‌های مشهور “آند” در این دهه تولید شدند و هنوز هم بعنوان بخشی از محصولات تولید می‌شوند. در دهه ۱۹۹۰ “رب” تجربیات وسیع خود را با استفاده از تکنولوژی “Rab Vapour-rise” و با استفاده از پارچه “Pretex” گسترش داد که امروزه نیز اساس تولیدات این کمپانی را تشکیل می‌دهد.

(خصوصیات این سیستم: سبک، ضد آب، ضد باد، قابلیت تنفس، بسیار راحت، بسیار بادوام، قابل انطباق با آب و هوا) در ابتدای دهه ۲۰۰۰ “رب” اقدام به ترکیب مواد اولیه سبک با تکنولوژی انقلابی جدید در تولید محصولات نفوذ ناپذیر کرد. سال ۲۰۰۱ آغاز استفاده از پارچه های “polar” در تولید محصولات بود (پارچه‌های گرم، سبک و کم‌حجم) که استفاده از این تکنولوژی هنوز هم در تولیدات کوهنوردی استفاده می‌شود.

در نهایت “رب” در ۲۰۰۷ بازنشسته شد. از سال ۲۰۱۰ به بعد برند “Rab” وارد مرحله رشد بی‌نظیری در سطح بین‌المللی شده است. از جمله تولیدات این کمپانی می‌توان به انواع کاپشن‌های پر، الیاف، ضد آب، دستکش‌های پر و الیاف، لباس‌های لایه‌های زیرین و میانی و لایه پلار، کلاه، کیسه خواب، چادر و گتر کوهنوردی اشاره کرد.

برندهای لوازم کوهنوردی / Rab

Gregory

در سن ۱۴ سالگی “Wayne Gregory” نخستین کوله‌پشتی خود را بعنوان بخشی از پروژه پیشاهنگی طراحی کرد. مدت کوتاهی پس از این تجربه، با مالک فروشگاه ورزشی مشهور “Adventure 16” در همین کمپ پیشاهنگی دیدار کرد. مالک فروشگاه تحت تاثیر این طرح “گرگوری” قرار گرفت و طی سال‌های بعد او در حال خرید مواد خام اولیه از این فروشگاه و سرهم بندی کوله های متفاوت و جدید بود.

در دهه ۱۹۷۰ او نخستین کارخانه خود را بنام “Sunbird” با هدف تولید قاب‌های فلزی کوله (قاب‌های فلزی که کوله و ساک روی آن سوار می‌شوند) بنیان نهاد و متاسفانه با نارضایتی از تولید محدود آن، این کمپانی در ۱۹۷۷ تعطیل شد و از آن پس بعنوان یک طراح مستقل چادر و کیسه خواب برای چند کمپانی تولید کننده وسایل گردشگری کار کرد.

پس از مدتی او به همان کاری که شیفته آن بود بازگشت و در سال ۱۹۷۷ کمپانی “Gregory” را در کالیفرنیا تاسیس کرد.

از همان ابتدا او نه تنها دقت عجیبی در طراحی و ساخت و اندازه و مواد کوله‌های خود بکار می‌برد، بلکه می‌خواست کاربرد آنها را در عمل مشاهده و بدنبال رفع نقایص آنها بود و این میراث او تا به امروز ادامه دارد. او عاشق این بود تا در مغازه خود که کارگاه آن درست پشت همین مغازه بود، با مشتریانش در مورد محصولات بحث و گفتگو کند.

می‌خواست ببیند اولین محصولات او چگونه کار می‌کنند و نظریات مشتریان را در تولید محصولات بعدی بکار می‌بست.

او پی برد که در ساخت کوله پشتی، تناسب و سازگاری مهم‌ترین موضوع است. او پیشگام در بسیاری از نخستین‌ها شامل: ساخت کوله‌پشتی‌هایی با قاب‌ها و کمربندها و مهارهای متفاوت، طراحی کمربندهایی با قابلیت تغییر با زاویه ران انسان، تکامل قفل روی نوار کمربند بود.

از همان روزهای نخست کوله‌پشتی‌های “Gregory” بخاطر طراحی‌های خلاقانه و ارگونومیک و اندازه‌های راحت و مناسب بدن، وسواس در انتخاب مواد اولیه مناسب و کیفیت و همچنین دوام مشهور شده است.

برندهای لوازم کوهنوردی / Gregory

Vaude

در سال ۱۹۷۴شخصی به نام albert von dewitz شرکت vaude (وئوده) را پایه‌گذاری نمود. این کمپانی با تنوع تولیدات خود به چادر کوله پشتی و کیسه خواب توانست نیازهای بسیاری از کوهنوردان را برطرف نماید.

در سال ۱۹۸۰ شرکت vaude به بخش‌های جنوبی آلمان انتقال یافت و در آنجا شروع به گسترش و رشد فراوان نمود تا جایی که در سال ۱۹۹۲ در حوزه تولید لباس و لوازم مورد نیاز برای دوچرخه‌سواران نیز وارد شد و محصولات با کیفیت را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد.

می‌توان ادعا کرد که کمپانی قدرتمند vaude اولین کمپانی است که محصولات خود را بر اساس استانداردهای blue-sign ( سازگار با محیط زست ) می‌سازد و همه محصولات آن سازگاری کامل با محیط زیست را دارند.

این برند آلمانی که با تولید محصولات ورزشی مناسب برای کوهنوردی، پیاده‌روی، چادر، کیسه خواب و … در سال ۲۰۰۸ با کسب گواهی بین‌المللی EMAS (سیستم کنترل محیط زیست و بازرسی) آوازه خود را به گوش مخاطبان رشته‌های ورزشی رساند.

کلیه محصولات تولید شده توسط این برند با استانداردهای سختگیرانه‌ای مورد کنترل قرار گرفته که به همین دلیل، عنوان «شرکت سازگار با محیط زیست» را به دوش می‌کشد. از سال ۲۰۱۰، این شرکت یکی از اعضای بنیاد Fair Wear بوده، که به دنبال بهبود شرایط کاری در صنعت نساجی است. این برند جوایزی را در حوزه کسب و کار بدست آورده است.

برندهای لوازم کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | لوازم و تجهیزات کوهنوردی
برندهای لوازم کوهنوردی / Vaude

Stanley

آقای ویلیام استنلی جونیور، مؤسس این برند آمریکایی در اوایل فعالیت خود هرگز تصور نمی‌کرد که در سال ۲۰۱۲ توسط مجله اوت ساید (Outside Magazine) به عنوان تأثیرگذارترین برند کمپینگ انتخاب خواهد شود!

تخصص کمپانی Stanley ساخت ظروف عایق و دوجداره است که با کیفیت بالای محصولاتش توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. جالب است بدانید در سال ۱۹۴۲ نیروی هوایی آمریکا به محصولات این برند تجهیز شد و پس از آن محصولات استنلی به طور عمده در بیمارستان‌ها، راه‌آهن و نیروی دریایی آمریکا نیز مورد استفاده قرار گرفت.

همه این‌ها باعث شد تا رفته رفته این برند با فرهنگ مردم ایالات متحده پیوند بخورد. کمپانی استنلی با تولید محصولات با کیفیت، به همه آموخت که برای خوردن و آشامیدنشان ارزش و احترام قائل باشند.

برندهای لوازم کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | لوازم و تجهیزات کوهنوردی
برندهای لوازم کوهنوردی / Stanley

Columbia

اینطور که از شنیده‌ها حاکی است، برند کلمیبا از یک بیزینس خانوادگی تبدیل به یک برند معتبر جهانی شد. برندی که باعث شد دیگر شرکت‌های تولیدکننده بدانند با یک رقیب جدی رو به رو هستند. این شرکت آمریکایی فعالیت خود را از سال ۱۹۳۸ آغاز و خود را به عنوان یک از متخصصین تولید پوشاک کوهنوردی و اسکی به بازارهای جهانی معرفی کرده است.

هم‌اکنون محصولات این برند در بیش از ۷۲ کشور جهان در حال توزیع است و می‌توان اطمینان داد که شما را به عنوان یک طرفدار، هیچوقت نا امید نخواهد کرد. سطح قیمت و کیفیت محصولات کلمبیا به گونه‌ای است که طیف وسیعی از مخاطبان، شامل آماتورها و حرفه‌ای‌ها، را در خود جای داده. اگر قصد خرید از این برند را داشته باشید، بدانید که با تنوع وسیع و کاملی از محصولات مواجه خواهید بود.

برندهای لوازم کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | لوازم و تجهیزات کوهنوردی
برندهای لوازم کوهنوردی / Columbia

Millet

نام برند میلت در دهه ۳۰ با کیسه‌های خرید که عرضه می‌کردند معروف شد. این ایده که چند سال بعد با کوله پشتی تطبیق داده شد، به سرعت به عنوان عاملی برای موفقیت این برند فرانسوی مطرح شد. توسعه محصولات فنی کوهستانی تصویری قوی برای برند millet به ارمغان آورد که با امضای بهترین‌های کوهنوردی جهان تقویت و شناخته‌تر شده است.

در سال ۱۹۲۱، مارک و هرانس میلت، کیسه‌های مواد غذایی را برای مشتریان خود در فروشگاه مواد غذایی در نزدیکی شهر لیون فرانسه تولید می‌کردند. مشکلات سلامتی مارک و نیاز به حضور در آب و هوای سالم و طبیعت بکر، آنها را به سمت کوه‌های اطراف شهر انسی کشاند. پس از مرگ او در سال ۱۹۳۷، هرانسه این تجارت را به دست گرفت و آن را به فرزندانش، رنه و ریموند در سال ۱۹۴۵ سپرد.

ریموند و رنه میلت جانشین والدین خود شدند و به همراه کوهنورد جوان لوئیس لاشنال کوله‌پشتی‌هایی برای کوه‌های بلند تولید کردند. لوئیس لاشنال به آنها کمک کرد تا اولین کوله‌پشتی‌های کوهنوردی را طراحی کنند، از جمله کوله‌پشتی که در سال ۱۹۵۰ برای صعود به قله آناپورنا، اولین قله ۸۰۰۰ متری توسط انسان استفاده شد. در ۳ ژوئن، در حالی که آناپورنا ۵۰ بر پشت خود داشتند، لوئیس لاشنال و موریس هرتزوگ آناپورنا را فتح کردند.

برند میلت در انسی تأسیس و مستقر است و بیش از یک قرن است که در زمینه ورزش‌های کوهستانی مشغول به کار است و تجهیزات مورد نیاز حرفه‌ای‌ها و آماتورها را آماده کرده است. تاریخ برند millet در مورد کوه و زندگی است، این یک داستان خانوادگی است و یک داستان در مورد کوله پشتی زرد رنگ SHERPA 50 که توسط یک نسل کامل استفاده شده است. داستانی که همه ما با آن ارتباط داریم.
برند میلت تمام تجهیزات کوهنوردی از کوله پشتی گرفته تا کاپشن و کیسه خواب و  هر چیزی که برای صعود به کوه‌های هیمالیا ممکن است نیاز داشته باشید، تولید می‌کند. بزرگترین کوهنوردان تاریخ از محصولات برند Millet در صعودهای سخت استفاده کرده‌اند. در ایران نیز نمایندگی محصولات میلت فعال است و تجهیزات این برند را وارد بازار ایران می‌کند.

خوشبختانه محصولات برند میلت در بازار ایران موجود است. نمایندگی محصولات millet ایران هرساله جدیدترین کوله‌پشتی‌‌ها، کفش، کاپشن، کیسه خواب و سایر تجهیزات کوهنوردی میلت را که تولید همان سال هستند وارد بازار ایران می‌کند و در اختیار علاقه‌مندان و طرفداران این برند حرفه‌ای قرار می‌دهد.

برندهای لوازم کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | لوازم و تجهیزات کوهنوردی
برندهای لوازم کوهنوردی / Millet

بدون شک تعداد برندهای لوازم کوهنوردی معتبر در زمینه تولید لوازم و تجهیزات کوهنوردی در دنیا بسیار زیاد است و معرفی همه آنها در اینجا امکان‌پذیر نیست. در زمینه تولیدات لوازم و تجهیزات کوهنوردی می‌توان از شرکت‌های بزرگی همچون کوآ (Kovea)، سیموند (Simond)، جولبو یا با تلفظ فرنسوی ژولبو (Julbo)، مرل (Merrell) و … نام برد.

گردآوری: حامد اسپرهم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

13 دیدگاه دربارهٔ «برندهای لوازم کوهنوردی»

  1. واقعا مطلب کامل و مفیدی بود اطلاعات بسیار مفیدی از مارکهای لوازم کوهنوردی رو یکجا آوردین، من استفاده کردم ازتون ممنونم.
    موفق باشید

  2. سلام و عرض ادب، وقت بخیر، از مطالب بسیار خوب، مفید و آموزندتون کمال تشکر رو دارم، کمتر سایتی با این دقت اقدام به انتشار مطالب تخصصی می‌کنه، اگر براتون مقدوره فروشگاه‌‌های معتبر و منصف بابت خرید لوازم کوهنوردی هم معرفی کنید. متشکرم

    1. درود بر شما؛ عرض ارادت و تشکر دارم بابت وقتی که صرف مطالعه کردید ممنونم. راستش معرفی فروشگاه‌ها به سبب اینکه به موضوع تبلیغات برمی‌گرده و من تا امروز قصدی برای کسب درآمد از سایت رو نداشتم و فقط از روی علاقه هست که این سایت رو پیش می‌برم، لذا اصلا سمت تبلیغات نرفتم و سعی کردم اشاره‌ای به نام فروشگاه‌ها در متن مطالب نداشته باشم. سپاس از محبت و توجه شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *