ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی

ساعت ارتفاع سنج

ساعت ارتفاع سنج

ساعت ارتفاع سنج با کیفیت، برای کوهنوردان و طبیعتگردان، از تجهیزات ارزشمند به حساب می‌آید‌. این ساعت‌ها که عموماً با نام اختصاری ABC (ارتفاع‌سنج، فشارسنج، قطب‌نما) نامیده می‌شوند، ضروری‌ترین اطلاعات را برای ماجراجویی‌های خارج از کشور و صعود قله‌های مرتفع ارائه می‌دهند.

ساعت ارتفاع سنج که برای کنترل شرایط سخت ساخته شده است، ظاهری متمایز، بادوام و مقاوم در برابر خراش و ضربه دارد.

انواع مختلفی از ساعت‌های ارتفاع‌سنج وجود دارد، از ابتدایی‌ترین عملکرد تا ساعت‌هایی که دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی هستند. در این مقاله «مشاوره خرید»، انواع مدل‌های مختلف، نحوه عملکرد ارتفاع سنج‌ها، عملکردهای کلیدی، قابلیت GPS و لوازم جانبی ساعت را مورد بحث قرار می‌دهیم.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
ساعت ارتفاع سنج گارمین

ارتفاع سنج

فرازیاب، ارتفاع سنج یا آلتیمتر (به انگلیسی: Altimeter) وسیله‌ای است که برای اندازه‌گیری ارتفاع یک شیء نسبت به یک سطح معین به کار می‌رود. اندازه‌گیری ارتفاع، «ارتفاع‌سنجی» (آلتیمتری) نامیده می‌شود که در تضاد با واژهٔ «باتیمتری» (ژرفاسنجی)، که به‌معنای اندازه‌گیری عمق زیر آب است، مطرح می‌شود.

ارتفاع سنج نوعی دستگاه هوشمند است که در شرایط مختلف برای اندازه گیری ارتفاع استفاده می‌شود. دسترسی به ارتفاع سنج در هر زمانی ممکن است میسر نباشد و شرایطی باشد که ما به آن نیاز ضروری داشته باشیم. در چنین شرایطی یک ساعت ورزشی یا گوشی هوشمند می‌تواند به خوبی نقش یک ارتفاع سنج را ایفا کند.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
اسفاده یک کوهنورد از ارتفاع سنج در قله ماترهورن

کارکرد ارتفاع سنج

ارتفاع سنج مانند یک قطب نما، یک اطلاعات ساده را ارائه می‌دهد که پایه و اساس حجم عظیمی از جزئیات حیاتی را تشکیل می‌دهد. قطب نما فقط جهت شمال مغناطیسی را نشان می‌دهد. ارتفاع سنج فقط ارتفاع را نشان می‌دهد. اما کوهنوردان با نظارت بر ارتفاع و بررسی آن در نقشه توپوگرافی، پیشرفت خود را پیگیری می‌کنند، موقعیت مکانی خود را مشخص می‌کنند و راه رسیدن به تقاطع‌های مهم در مسیر را پیدا می‌کنند. هر کوهنورد باید ارتفاع سنج داشته باشد.

با ظهور ساعت‌های ارتفاع سنج سبک و مقرون به صرفه، تقریباً هر کسی اکنون می‌تواند از اطلاعات دقیق ارتفاع برای کمک به ناوبری و مسیریابی استفاده کند. بنابراین برای پیاده‌روی، کوهنوردی و اسکی دانستن ارتفاع ارزش خود را دارد!

ارتفاع سنج در اصل یک فشارسنج اصلاح شده است!

فشارسنج، فشار هوا (وزن هوا) را اندازه‌گیری می‌کند و آن را در مقیاسی کالیبره شده بر حسب اینچ یا میلیمتر جیوه یا میلی‌بار نمایش می‌دهد. از آنجایی که فشار هوا با افزایش ارتفاع با سرعت یکنواخت کاهش می‌یابد، یک فشارسنج می‌تواند ارتفاع را اندازه‌گیری کند، اگر به جای واحد فشار، یک مقیاس کالیبره‌ شده بر حسب فوت یا متر داشته باشد.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
ارتفاع سنج یکی از تجهیزات ضروری هر کوهنورد برای سنجش ارتفاع است.

آیا ساعت ارتفاع سنج برای من مناسب است؟

آیا شما واقعا به ساعت ارتفاع سنج نیاز دارید؟ علاوه بر زمان، یک ساعت ارتفاع سنج ارتفاع شما را محاسبه می‌کند و به شما امکان می‌دهد الگوهای آب و هوا را ردیابی کنید. اگر شامل GPS نیز باشد، می‌توانید موقعیت مکانی خود را تعیین کنید و حتی به مختصات خاصی پیمایش کنید.

در میان مشهورترین برندهای ساعت ورزشی دارای ارتفاع سنج نام‌های آشنایی همچون کاسیو، سونتو و گارمین به چشم می‌خورد. مدل‌های قدیمی دارای سه عملکرد اصلی هستند: ارتفاع سنج، فشارسنج و قطب نما. با ترکیب این سه، می‌توانید روند آب و هوا را پیگیری کرده و مکان خود را تعیین کنید.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
هر فعالیتی در فضای باز می‌تواند از ساعت ارتفاع سنج بهره‌مند شود.

کوهنوردان و اسکای رانینگ‌ها ممکن است عملکرد کل صعود و فرود را برای آموزش و ردیابی داده‌ها مفید بدانند، در حالی که طبیعتگردان ممکن است از عملکرد ارتفاع سنج برای تعیین مکان نسبی کمپینگ در آب و هوای نامساعد استفاده کنند. کاوشگرانی که به دنبال اولین صعود به یک کوه بزرگ هستند می‌توانند از یک ساعت ارتفاع سنج برای تعیین اطلاعات قله مانند ارتفاع یک قله یا ارتفاع کمپ‌های جدید در طول مسیر استفاده کنند.

نکات قبل از خرید ساعت ارتفاع سنج

مطمئن شوید که ساعتی که انتخاب می‌کنید نیازهای خاص شما را برآورده می‌کند. شما نمی‌توانید بهترین ساعت‌ها را برای استفاده در خارج از منزل تنها با نگاه کردن به آنها تعیین کنید. برخی از ساعت‌ها ممکن است ظاهرا همه چیز مورد نیاز شما را داشته باشند، اما زمانی که آنها را آزمایش می‌کنید ممکن است اینطور نباشد.

بدانید ساعت‌های ارتفاع سنج چگونه کار می‌کنند

همه ارتفاع سنج‌ها یکسان عمل نمی‌کنند. حتی ممکن است در یک دستگاه خوانش‌های مختلفی دریافت کنید. ما می‌توانیم روی اصول اولیه GPS و ارتفاع‌ سنج‌های فشارسنجی تمرکز کنیم.

یکی از راه‌هایی که ساعت‌های هوشمند ارتفاع را تعیین می‌کنند، استفاده از اطلاعات شبکه‌های ماهواره‌ای جهانی مانند GPS، Galileo و GLONASS (یا ترکیبی از چندین شبکه) است. ماهواره‌ها در ارتفاعات شناخته شده در مدار قرار می‌گیرند، بنابراین با مثلث بندی موقعیت شما با تعیین فاصله شما از چندین ماهواره، ساعت می‌تواند ارتفاع شما را از سطح دریا تخمین بزند. مشکل این است که سیگنال‌های رادیویی بین ساعت ارتفاع سنج شما و این ماهواره‌ها ممکن است دچار تداخل شود و در پوشش دچار خاموشی شوید. وقتی این اتفاق بیفتد، ساعت شما اطلاعات نادرستی خواهد داد. مشکلات با ارتفاع‌سنج های GPS نادر است، اما ممکن است رخ دهد.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
قبل از خرید ساعت ارتفاع سنج به کاربرد و نحوه کارکرد آن توجه کنید.  

ارتفاع سنج‌های بارومتریک نمونه‌ای از فناوری قدیمی و آنالوگ است. در این حالت، کل ابزار در داخل ساعت شما قرار می‌گیرد، بنابراین شما هرگز نگران سیگنال ضعیف یا تداخل خارجی نخواهید بود. اساساً اجزای کوچک بر اساس فشار هوای محیط منبسط و منقبض می‌شوند تا اندازه‌گیری را ارائه دهند. این برای ساعت‌های ارتفاع سنج و برای هواپیماهای مدرن کاربرد دارد. اشکال این است که فشار هوا ثابت نیست. فشار هوا با تغییر آب و هوا تغییر می‌کند. این در واقع می‌تواند یک مزیت باشد زیرا به ساعت‌های ABC اجازه می‌دهد تا تغییرات فشار هوا را ردیابی کنند و به شما در مورد سیستم‌های آب و هوای ورودی هشدار دهند.

بنابراین، کدام نوع ارتفاع سنج بهتر است؟ هر دو. ساعت‌هایی که از GPS و فشارسنج برای تعیین ارتفاع استفاده می‌کنند، اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر مجبورید فقط یکی را انتخاب کنید، احتمالاً در نهایت با یک ساعت ارتفاع سنج فشارسنج مواجه خواهید شد، زیرا غیر معمول است که ساعت‌های GPS بدون قابلیت ABC عرضه شوند. 

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
ساعت ارتفاع سنج‌ بارومتریک (فشارسنج)

در مورد نحوه استفاده از ساعت ارتفاع سنج خود واقع بین باشید

مانند هر وسیله دیگری در فعالیت‌های فضای باز، تفاوت زیادی بین استفاده تفریحی و حرفه‌ای وجود دارد. اگر فقط می‌خواهید افزایش ارتفاع خود را در پیاده‌روی، دویدن یا دوچرخه‌سواری ردیابی کنید، مطمئناً می‌توانید یک ساعت ارتفاع‌سنج ساده انتخاب کنید. اگر فقط می‌خواهید در یک محیط نظامی حرکت کنید، چیزی مانند Garmin Foretrex 601 یک انتخاب عالی است و می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه جویی زیادی کند.

بودجه تعیین کنید

اگر یک کوهنورد یا طبیعتگرد جدی هستید، ممکن است بخواهید اطلاعات کمی بیشتر از زمان فعلی در مورد مچ دست خود داشته باشید.

در حالی که زمان‌سنجی در مسیر بسیار مهم است، داشتن یک ساعت ABC (ساعتی با ارتفاع‌سنج، فشارسنج، قطب‌نما و دماسنج) که شما را از ارتفاع، دما و طوفان‌های ورودی مطلع می‌کند حائز اهمیت است. با کمی هزینه بیشتر، حتی می‌توانید یک ساعت ناوبری GPS فانتزی بخرید که نقشه‌های توپوگرافی رنگی را روی مچ دست شما نمایش دهد. گزینه‌ها بسیار زیاد است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مدلی را انتخاب کنید که با نیازها و بودجه شما سازگارتر باشد. آن را با هر یک از محصولات مقایسه کنید تا مطمئن شوید که کالای مناسب را انتخاب می‌کنید.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
بدانید که از تجهیزات خود چه انتظاری دارید.

انواع ساعت‌ ارتفاع سنج

دو دسته اصلی از ساعت‌های ارتفاع سنج وجود دارد. اول، ساعت ارتفاع سنج معمولی که با مجموعه‌ای از ویژگی‌های ABC عرضه می‌شود. نوع دوم ساعت ارتفاع سنج مجهز به جی‌پی‌اس است. مدل‌های جی‌پی‌اس دار معمولاً دارای ویژگی‌های زیادی هستند که با ساعت‌های ارتفاع سنج معمولی نمی‌توانید آنها را دریافت کنید. مزایا و معایب هر دو نوع را در زیر بررسی خواهیم کرد تا ببینید کدامیک به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد.

ساعت ارتفاع سنج معمولی

یک ساعت معمولی ABC دارای ارتفاع سنج، فشارسنج و در بیشتر موارد، قطب نما است. آنها دارای باتری ساعت ساده یا یک پنل خورشیدی داخلی هستند.

  • مزایا: قابل اطمینان‌تر، عمر باتری طولانی‌تر و قابل تعویض، اغلب ارزان هستند.
  • معایب: ویژگی‌های کمتر، به نظر خوب نمی‌رسند، نمایشگرها معمولا کمی قدیمی به نظر می‌رسند.
  • بهترین کاربردها: ماجراجویی‌های طولانی، ردیابی میزان صعود و فرود، زمان سنجی.
  • نمونه‌های ساعت: Casio PRW-6000Y ،Casio PAG240B-2 ،Casio SGW300HB ، Casio GW9400 ، Suunto Core Alu
ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
از چپ به راست: Suunto Ambit3 Peak، Garmin Fenix3، Suunto Traverse.

ساعت ارتفاع سنج مبتنی بر GPS

یک ساعت مبتنی بر GPS می‌تواند سیگنال‌های ماهواره‌ها را برای تعیین موقعیت مکانی شما بگیرد. بر اساس قدرت ساعت، قابلیت‌های آن تا حدودی متفاوت است. ساعت‌های دارای جی‌پی‌اس علاوه بر ویژگی‌های سنتی ساعت‌ ارتفاع‌ سنج بسیاری از ویژگی‌های فانتزی را ارائه می‌دهند.

آنها نه تنها برای مسیریابی در کوهنوردی بلکه برای میزان صعود و فرود و روند آب و هوا نیز عالی هستند. این ساعت‌ها اغلب برای طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها یک گزارش تناسب اندام را نیز ارائه می‌دهند. برخی از مدل‌ها حتی می‌توانند در طول زمان داده‌هایی در مورد شما یاد بگیرند و توصیه‌هایی برای تمرین و زمان ریکاوری ارائه دهند…!

  • مزایا: باتری‌های قابل شارژ، قابلیت‌های ناوبری، می‌تواند جایگزین GPS دستی شود، رابط‌های کاربر پسند
  • معایب: عمر باتری کوتاه در حالت GPS (8 تا ۱۵۰ ساعت، بر اساس تنظیمات برق)، قیمت بالا، گاهی اوقات طاقت‌فرسا
  • بهترین کاربردها: سفرهای یکروزه در حالت GPS، گشت‌های هفتگی (بسته به قابلیت‌های عمر باتری)، آموزش تناسب اندام و ردیابی
  • نمونه‌های ساعت: Coros Vertix ،Garmin Forerunner 935 ،Suunto Ambit3 Peak ، Garmin Fenix ​​۵x Plus Sapphire ، Suunto Traverse
ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
ساعت Gamin Fenix 5 Plus دارای قطب نما، توصیه زمان ریکاوری، داده‌های فعالیت 

ویژگی‌های ساعت ارتفاع سنج

اگر از آن دسته افرادی هستید که معمولاً به مسیرهای مشخص شده می‌چسبند، یک ساعت ارتفاع سنج می‌تواند یک وسیله جانبی سرگرم کننده با برخی کاربردهای عملی باشد. اگر اغلب در طبیعت‌های ناشناخته ماجراجویی می‌کنید، می‌تواند منبعی ارزشمند و نجات‌بخش باشد.

ارتفاع سنج

اگر یک کوهنورد، کوله‌گرد، راهنما یا ورزشکار هستید، دانستن ارتفاع خود عملکرد کلیدی است. هنگام در نظر گرفتن یک ساعت ارتفاع سنج مهم است که سطح دقت مورد نیاز خود را در نظر بگیرید. برای کسانی که به دنبال تعیین دقیق مکان و محاسبه صعود واقعی خود هستند، باید کمی بیشتر تحقیق کنند.

زمان سنجی

اول از همه، ساعت نشان دهنده زمان است. ساعت‌های اتمی فوق‌العاده دقیق هستند و توسط سیگنال‌های رادیویی کنترل می‌شوند. اگر ساعت شما GPS ندارد، باید به صورت دستی زمان منطقه را هنگام سفر تغییر دهید. زمان مبتنی بر GPS آسان است، همیشه زمان صحیح را نشان می‌دهد و با عبور از مناطق زمانی به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌شود. تا زمانی که بتوانید سیگنال خوبی دریافت کنید، استفاده از زمان‌سنج‌های GPS ساده‌ترین راه هستند.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
فناوری در فضای باز با سرعتی سریع در حال پیشرفت است.

وزن

وزن یک ساعت مچی کاملاً با ابعاد آن مرتبط است. طراحی سبک‌ و جمع‌ و جور‌، طراحی‌ای است که اغلب متوجه آن نمی‌شوید، به‌ ویژه در حین انجام فعالیت‌های شدید مانند دویدن، دوچرخه‌سواری، یا اسکی. وزن ناگزیر با مواد مقاوم و بادوام و همچنین با انتخاب یک مدل با قابلیت GPS افزایش می‌یابد.

ابعاد و اندازه

از آنجایی که برای مدت طولانی از ساعت استفاده خواهید کرد، اندازه فیزیکی ساعت یکی دیگر از نکات مهم است. بسیاری از مدل‌های ساعت‌ ارتفاع‌ سنج بزرگ هستند و مدل‌هایی مانند Casio G-Shock Move HR GPS و Pro Trek PRT-B50 در مچ‌های کوچک تا متوسط ​​بسیار بزرگ به نظر می‌رسد.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
ابعاد و اندازه ساعت باید متناسب با مچ دست باشد.

قطب نما

قطب نما یک ویژگی ناوبری و ایمنی است که در صورت نیاز به تعیین موقعیت مکانی و مسیری که در حال سفر هستید می‌توانید داشته باشید. برخی از ساعت‌ها به شما امکان می‌دهند نقطه‌ای را برای پیمایش تعیین کنید که می‌تواند جایگزین GPS دستی شود. ساعت‌های دارای GPS همچنین دارای قابلیت تثبیت خودکار هستند، به این معنی که می‌توانید بدون در نظر گرفتن زاویه مچ دست خود، خواندن دقیقی داشته باشید. ساعت‌های دارای قطب‌نما دقیق‌تر و استفاده از آن آسان‌تر است.

ویژگی قطب نما برای یک نقطه مرجع کلی عالی است. اگر صعودهای بین‌المللی انجام می‌دهید، توصیه می‌کنیم یک قطب‌نمای سنتی نیز به همراه داشته باشید، بسیار دقیق‌تر خواهد بود. علاوه بر این، شما به دیگر ابزارهای قطب نما نیاز دارید تا فاصله بین مکان شما و مقصد بصری دیگر را تخمین بزند.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
قطب نما دیجیتال خواندن جهت را بر حسب درجه فراهم می‌کند.

مقاومت در برابر آب و هوا

حتی اگر در خشک‌ترین آب و هوا زندگی می‌کنید، خرید یک ساعت ورزشی با سطحی از مقاومت در برابر آب و هوا ارزش دارد. به یاد داشته باشید که فقط باران نیست که باید نگران آن باشید، بلکه رودخانه‌ها، نهرها و دیگر موارد اتفاقی نیز مهم است. برخی از ساعت‌ها تا عمق باورنکردنی ۳۰۰ متر یا بیشتر در برابر آب مقاوم هستند. اغلب اوقات، قیمت منعکس کننده مقاومت ساعت در برابر آب و هوا است.

راحتی

هر زمان که برای ماجراجویی‌های خود چیزی می‌خرید ، راحتی عاملی است که باید در نظر بگیرید. حتی اگر مجبور باشید کمی بیشتر خرج کنید، ساعت، لباس و کوله پشتی و کفش کوهی را ترجیح می‌دهید که بتوانید راحت از آن استفاده کنید. به دنبال بندهای ساعتی باشید که پوست شما را تحریک نکنند، نرم باشند، جریان هوا را عبور دهد و سبک وزن باشند.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
راحتی عاملی است که باید در انتخاب و خرید تجهیزات کوهنوردی در نظر بگیرید. 

فشارسنج

فشار هوا به شما (و ساعتتان) کمک می‌کند آب و هوا را ردیابی کرده و پیش‌بینی‌هایی در مورد طوفان‌های احتمالی داشته باشید. چه کوهنورد، راهنما یا کوله گرد باشید، از داشتن یک ایستگاه هواشناسی کوچک به مچ دست خود سود خواهید برد.

فشارسنج ارتفاعی به شما امکان می‌دهد ارتفاع و فشار هوا را برای مکان فعلی خود مشاهده کنید. می‌توانید گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های سربالایی (یا سرازیری) را ثبت کنید و اختلاف ارتفاع بین دو منطقه را تعیین کنید. به طور خودکار حداکثر و حداقل ارتفاع شما را ثبت می‌کند، در حالی که فراخوانی داده‌ها به شما امکان می‌دهد تا حداکثر ۳۰ گزارش را که ذخیره کرده‌اید مشاهده کنید.

فشارسنج را می‌توان برای ردیابی روند آب و هوا و هشدار برای تغییرات شدید فشار هوا استفاده کرد. نمودارهای ضعیفی برای فشار هوا و ارتفاع دارد. آنها کوچک هستند، به سختی دیده می‌شوند و حاوی اطلاعات زیادی نیستند. خط روند نیز بسیار کوتاه است. اگرچه همچنان به شما امکان می‌دهد روند ارتفاع و فشار را ردیابی کنید.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
خواندن فشار سنجی در ساعت کاسیو PRW-6000Y

نقشه برداری

ساعت‌های مجهز به GPS به طور قابل توجهی متفاوت هستند، آنها توانایی‌های نقشه برداری و ناوبری دارند. به طور کلی، بازار را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: مدل‌های مجهز مانند Fenix ​​۷ گارمین که دارای خطوط کانتور دقیق و نقشه برداری ساده است که فقط شامل یک خط اصلی یا نشانگر در یک صفحه خالی است.

هر دو برای دنبال کردن یک مسیر از پیش تعیین شده یا بازیابی گام‌هایتان مفید هستند، اما نقشه‌برداری توپوگرافی بینش‌های مفیدی را در مورد زمین فراهم می‌کند.

مسیر صرف نظر از توانایی‌های مربوط به نقشه برداری، مانند تمام ابزارهای هوشمند فناوری، ساعت‌های GPS نباید به عنوان تنها منبع ناوبری شما در هنگام صعود مورد اتکا قرار گیرند. برای مسیریابی درست در کوهنوردی علاوه بر ساعت ارتفاع سنج باید طریقه استفاده از برنامه Gaia، نقشه کاغذی خوب و قطب نما را بلد باشید.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
برای مسیریابی در کوهنوردی ابزارهای لازم را همراه داشته باشید.

درجه حرارت

ساعت‌های دارای نمایشگر دما هنگام استفاده از سنسورها خیلی دقیق نیستند. همه ساعت‌ها اشتباه خوانده می‌شوند، زیرا به جای هوای محیط، کم و بیش دمای پوست خارجی را اندازه‌گیری می‌کنند. بسیاری از آزمایش‌ کنندگان ما خاطرنشان کردند که اتصال ساعت به بند کوله پشتی به حل این مشکل کمک کرده و خواندن دقیق‌تری را ارائه می‌دهد.

رابط کاربری

با کمال تعجب، رابط های ساعت‌های قطب نما GPS و ساعت‌های پیاده روی می‌توانند به طور قابل توجهی متفاوت باشند. برخی دارای دکمه هستند، در حالی که برخی دیگر دارای صفحه نمایش لمسی هستند. هر دو مزایا و معایب خود را دارند. اگر قبلاً به داشتن تلفن صفحه لمسی عادت کرده اید، پیمایش صفحه‌های لمسی می‌تواند آسان تر باشد. با این حال، صفحه نمایش دکمه‌ها ممکن است برای افرادی که نمی‌خواهند نگران فشار دادن دکمه اشتباه، داشتن صفحه نمایش خیس یا برداشتن دستکش باشند، بهتر باشد. دکمه‌های بزرگ، محدب به راحتی با یک جفت دستکش قابل استفاده هستند. 

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
در اینجا سمت چپ ساعت را با دو دکمه و سنسور می بینیم. 

باتری

عمر باتری برای هرکسی که به یک سفر چندروزه می‌رود یک نکته مهم است. هنگام خرید یک ساعت ارتفاع سنج به نحوه شارژ ساعت و مدت زمان ماندگاری آن نگاه کنید. وقتی صحبت از عمر باتری می‌شود، سه گزینه وجود دارد که باید در نظر بگیرید: ۱) باتری ساعت معمولی، ۲) انرژی خورشیدی، ۳) لیتیوم. هر کدام مزایا و معایب خود را دارند، بنابراین بهتر است قبل از خرید به این نکات توجه کنید.

باتری ساعت معمولی (سکه‌ای)

داشتن باتری ساعت سنتی خوب است. دوام بیشتری دارد و بسیار قابل اعتمادتر از ساعت‌های شارژ شده USB است. برای برنامه‌های طولانی مدت بهترین است و می‌تواند تا چندین سال شارژ بماند. براساس نیازهای برق ساعت، عمر باتری تغییر می‌کند. هرچه عملکرد ساعت بالاتر باشد، به قدرت بیشتری نیاز دارد. برای مثال Suunto Core Alu دارای باتری است که تنها ۱۲ ماه دوام می‌آورد، در حالی که Casio ساده SGW300HB می‌تواند تا سه سال دوام بیاورد. اگرچه باتری ساعت معمولی عالی است، اما نمی‌تواند بسیاری از ویژگی‌ها مانند GPS، ردیابی تناسب اندام و اتصال به برنامه‌های اجتماعی را پشتیبانی کند.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
باتری ساعت معمولی نسبت به ساعت‌های GPS دوام بیشتری دارد.

انرژی خورشیدی

در سفرهای طولانی و در طول عمر ساعت، نگرانی بابت شارژ وجود ندارد. کافی است آن را نزدیک پنجره قرار دهید یا آن را به مدت شش دقیقه در روز در معرض نور خورشید قرار دهید تا همچنان ساعت کار بکند.

محدود کردن ضایعات و عدم نگرانی در مورد باتری قابل تعویض یا نیاز به شارژ ساعت هر چند روز یکبار از مزایای ساعت ارتفاع سنج با باتری خورشیدی است. ساعت ارتفاع سنج کاسیو Casio PRW-6000Y ،Casio GW9400 و Casio PAG240B-2 پیشرو در این قلمرو است، اگرچه گارمین با فناوری جدید Power Glass خود در حال پیشرفت است.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
طراحی ساعت Garmin برای باتری لیتیومی آنها در نظر گرفته شده است.

لیتیوم

مانند گوشی هوشمند، ساعت‌ ارتفاع سنج مجهز به GPS به باتری‌های لیتیومی قابل شارژ متکی هستند. این ساعت‌ها با صفحه‌ نمایش دیجیتال و اتصال به تلفن‌ها و ماهواره‌ها برای اهداف ردیابی، زمان حرکت، اطلاعات مسیر، ناوبری به یک نقطه، ردیابی تناسب اندام، عمر باتری را نسبتاً سریع تخلیه می‌کنند. اگرچه این فناوری اخیراً پیشرفت‌های زیادی کرده است.

مدل‌های Garmin Fenix ​​۵ ،Garmin Forerunner 935 ،Coros Vertix ،Polar IGnite ،Suunto Ambit3 Peak و Suunto Core Traverse همگی دارای شارژ USB و عملکرد GPS هستند. این ساعت‌ها برای جمع‌آوری داده‌ها طراحی شده‌اند. بیشتر این ساعت‌ها بیش از هر چیز دیگری برای ردیابی تناسب اندام طراحی شده‌اند. Coros Vertix بیشترین طول عمر باتری را دارد.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
باید حواستان باشد تا عملکرد GPS را در مواقعی که به آن نیاز ندارید خاموش کنید.

عمر باتری هرگز به اندازه مدل‌های باتری ساعت‌های معمولی و خورشیدی نخواهد بود. وقتی GPS روشن است، ساعت‌ براساس تنظیمات و موقعیت مکانی شما از هشت ساعت تا ۱۵۰ ساعت دوام می‌آورند. برای ماجراجویی‌های چند روزه، این مدت زمان کافی نیست تا عملکرد GPS را در تمام مدت حفظ کند. 

اگر به دنبال چیزی هستید که بتواند مسیر را برای روزها ردیابی کند، یک GPS دستی ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. زمانی که GPS خاموش است، ساعت می‌تواند از ۱۴ روز تا ۶ هفته (بر اساس مدل) دوام بیاورد.

عملکرد GPS

داشتن GPS یک راه عالی برای مشاهده معیارهای حرکتی شما است. ساعت‌های مجهز به GPS به طور خلاصه، مجموعه‌ای از ویژگی‌های یک GPS پیاده‌روی دستی، ساعت ارتفاع‌سنج و ردیاب تناسب اندام را با هم ترکیب می‌کنند. میزان سرعت حرکت، صعود و فرود، اطلاعات مسیر، مسیرهای قابل دانلود، ردیابی برای بازگویی سفرهای شما، ردیابی تناسب اندام، بازی‌های مجازی همه ویژگی‌هایی هستند که در ساعت‌ ارتفاع سنج GPS پیشرفته پیدا می‌کنید.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
سازگاری با طیف وسیعی از ماهواره‌ها، (بسته به مدل) پوشش و دقت را بهبود می‌بخشد.

همچنین، می‌توانید به برنامه‌های اجتماعی یا اختصاصی، از جمله Garmin Connect، Suunto Movescount و برنامه Coros متصل شوید تا به شما کمک کند روال‌های تناسب اندام خود را پیگیری کنید. می‌توانید از این برنامه‌ها برای آپلود مسیرها به ساعت خود با نقاط بین راه از پیش تعیین شده استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مسیر را برای یک ماجراجویی جدید دنبال کنید.

یک ویژگی جالب، به خصوص اگر در سفر هستید و می‌خواهید خودتان مکانی را کاوش کنید. تنها چالشی که یک ساعت جی پی اس با آن مواجه است عمر کم باتری است. روشن کردن عملکرد GPS به سرعت باتری را خالی می‌کند، این ساعت‌ها نسبت به بقیه قابل اعتمادتر هستند و اگر قصد دارید همیشه GPS را اجرا کنید، بهترین گزینه برای برنامه‌های چند روزه/هفته ای نیست.

قابلیت اتصال به تلفن هوشمند

آخرین ویژگی قابل توجه بسیاری از مدل‌های ساعت‌ ارتفاع سنج اتصال آنها به تلفن‌های هوشمند است. مانند اپل واچ، می‌توانید این دو را از طریق بلوتوث برای دریافت اعلان‌هایی مانند پیام‌های متنی یا دانلود داده‌های فعالیت در تلفن خود جفت کنید. علاوه بر این، برخی از واحدهای گارمین مانند Fenix ​​و Instinct Solar به شما اجازه می‌دهند تا به طور مستقیم میزان صدای موسیقی را روی هدفون بلوتوث کنترل کنید. به طور کلی، دستگاه‌های غیر GPS محدود به عدم اتصال به تلفن‌های هوشمند هستند.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
قابلیت اتصال به تلفن هوشمند یکی از ویژگی‌های بارز ساعت ارتفاع سنج است.

تجهیزات جانبی

علاوه بر انبوهی از امکانات، باید لوازم جانبی را نیز در نظر گرفت. حسگر ضربان قلب ۲۴ ساعته، سطح استرس، سنجش اکسیژن خون، مانیتورینگ کیفیت خواب یک راه عالی برای ردیابی عملکرد شخصی هستند. این برای هر ورزشکاری در تمرین یا هر تفریحی که دوست دارد ببیند بدنش در حال انجام چه کاری است عالی است.

هنگامی که به دنبال انتخاب و خرید ساعت ارتفاع سنج هستید باید به دوام و عملکرد آن در هر شرایطی توجه کنید. در اینجا چند نکته مهم دیگر وجود دارد که هنگام خرید یک ساعت ارتفاع سنج باید در نظر بگیرید:

۱) به دنبال ساعتی با شیشه AMOLED باشید. این ماده با حرارت سخت شده کمتر مستعد خراش و سایش است. مصرف انرژی نسبتا کمی دارد اما عملکرد باورنکردنی را ارائه می‌دهد. نازک، سبک و انعطاف پذیرتر است.

۲) بندهای سیلیکونی با سوراخ های زیاد انتخاب کنید. این بندها معمولاً کمی بادوام تر هستند. همچنین احساس راحتی بیشتری دارند و راحت‌تر در اطراف لباس خم می‌شوند. ساعتی که دارای سوراخ‌های بیشتری باشد، تنفس بیشتری دارد و در مچ دست احساس خارش یا گرما نمی‌کند.

۳) اندازه نمایشگر ساعت را در نظر بگیرید. بزرگتر بودن صفحه نمایش باعث می‌شود در شرایط نامناسب راحت تر دیده شوید. نمایشگر کوچک‌تر روی مچ دست احساس راحتی بیشتری دارد، اما زمانی که نیاز به نگاه کردن سریع دارید، عملکرد کمتری دارد.

ساعت ارتفاع سنج | عاشقان طبیعت ایران | ساعت کوهنوردی | ساعت ورزشی
COROS APEX (سمت چپ) کاربر پسندتر از GARMIN FENIX ​​(سمت راست) است.

۴) ساعتی با دکمه‌های بزرگ انتخاب کنید. اگر در حال برنامه ریزی برای یک صعود زمستانی هستید، حتما ساعتی را انتخاب کنید که با دستکش سازگار باشد. هر چه دکمه‌ها بزرگتر و فاصله آنها بیشتر باشد، بهتر است.

۵) یک ساعت با مچ بند بلند انتخاب کنید. در برخی موارد، ممکن است بخواهید آن را در قسمت بیرونی کت یا کوله پشتی خود ببندید. مطمئن شوید که بند سوراخ‌های کافی برای قرار دادن زبانه در آن وجود دارد، به خصوص اگر مچ دست کوچک‌تری دارید.

منابع: outdoorgearlab.com, switchbacktravel.com ترجمه: پریسا رهبری

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۶ میانگین: ۴.۵]

1 دیدگاه دربارهٔ «ساعت ارتفاع سنج»

  1. از خواندن مقالات شما بسیار لذت می‌برم. تمام مقالاتی که برای معرفی تجهیزات کوهنوردی دارید مفصل و تقریبا کامل است. درباره وسیله مربوطه خوب توضیح می‌دهید و نگاه نسبتا خوبی به مخاطبان برای خرید یا نگهداری از لوازم کوهنوردی ارائه می‌کنید. موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *