لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی

نحوه انتخاب لباس زیر کوهنوردی

نحوه انتخاب لباس زیر کوهنوردی

لباس زیر کوهنوردی احتمالا کم ارزش‌ترین بخش از پوشاک کوهنوردان به لحاظ قیمت می‌باشد. به طور معمول، نحوه انتخاب لباس زیر کوهنوردی مناسب ممکن است اهمیت چندانی نداشته باشد. اما، هنگامی که قصد کوهنوردی و پیاده‌روی را دارید، انتخاب لباس زیر مناسب می‌تواند تأثیر زیادی در راحتی شما داشته باشد.

اگر تصمیم به پوشیدن لباس زیر مناسب دارید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که برخی از کوهنوردان پوشیدن لباس زیر را کاملاً رد می‌کنند و ترجیح می‌دهند یک شلوارک کوتاه با جوراب شلواری انتخاب کنند یا حتی ممکن است به صورت کماندویی عمل کنند، که هر دو گزینه در صورتی که راحت باشید نیز مناسب هستند.

کوهنوردان معمولاً هزینه‌های زیادی را برای لوازم و تجهیزات کوهنوردی و از جمله لباس خود می‌پردازند اما وقتی صحبت از لباس زیر می‌شود، به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند و هزینه‌ای برای خرید لباس زیر نمی‌کنند. با این حال، ما فکر نمی‌کنیم لباس زیر چیزی باشد که شما بخواهید برای خرید آن پس‌انداز کنید!

لباس زیر در تماس مستقیم با پوست است، بنابراین برای راحتی و عملکرد و کارایی بدن در هنگام کوهنوردی، پیاده‌­روی، کمپینگ و سفرهای طولانی‌مدت از اهمیت بالایی برخوردار است. یک لباس زیر ضدمیکروبی و مناسب به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر باشید و بوی بهتری داشته باشید.

در این مقاله به بررسی انتخاب بهترین لباس زیر خواهیم پرداخت.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
لباس زیر کوهنوردی | نحوه انتخاب لباس زیر کوهنوردی

نکات مهم در انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی

لباس زیر معمولاً نیاز به تکنولوژی خاصی ندارد اما در هنگام انتخاب باید ویژگی‌های انگشت شماری را در نظر گرفت. در اینجا برخی موارد وجود دارد که باید در هنگام خرید لباس زیر به آن توجه کنید:

مواد تولیدی

لباس زیر کوهنوردی باید از ماده راحتی ساخته شود که باعث اصطکاک یا زخم نشود. علاوه بر این، باید دارای قابلیت تنفس، رطوبت زدایی و خشک شدن سریع باشد تا بتواند دمای طبیعی بدن شما را به طور موثری حفظ کند. برای دستیابی به این ویژگی‌ها لباس زیر کوهنوردی به طور معمول از مواد طبیعی مانند پشم مرینو یا مواد مصنوعی مانند پلی استر یا نایلون ساخته می‌شود.

ممکن است الاستین برای کشش و راحتی بهتر به این پارچه‌ها اضافه شود در حالی که اغلب درصد کمی از الیاف نایلون برای دوام بهتر به پارچه‌های پشمی مرینو اضافه می‌شود. بسیاری از کوهنوردان برای خرید لباس زیر پشمی مرینو یا لباس زیر ساخته شده از مواد مصنوعی با معضل انتخاب روبرو هستند.

بدون برچسب

لباس‌هایی که دارای برچسب هستند در هنگام پیاده‌روی آزاردهنده بوده و باعث خراشیده شدن پوست می‌شود.

درزهای صاف و مسطح

همانطور که یک برچسب می‌تواند آزار دهنده باشد، لباس زیرهایی با درزهای معمولی هم می‌تواند باعث تحریک پوست شما در هنگام حرکت شود. لباس زیر کوهنوردی مناسب باید دارای درزهای پهن و مسطح باشد تا راحتی زیادی هنگام پیاده‌روی ایجاد کند و به پوست شما فشاری وارد نکند.

کمربند راحت

مطمئن شوید لباس زیری که انتخاب می‌کنید به راحتی روی بدن شما قرار می‌گیرد. وقتی کوله پشتی می‌بندید، کمربند روی لباسِ شما به پوست شما فشار وارد می‌کند که می‌تواند در صورت مداومت، ناراحتی جزیی را به یک موضوع آزار دهنده تبدیل کند. به طور کلی، کمربند صاف و نازک راحت تر از بند ضخیم و بزرگ است.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
لباس زیر کوهنوردی | ویژگی‌های لباس زیر

ضد میکروبی

ضدمیکروبی بودن یک لباس زیر برای یک کوهنورد و یا طبیعتگرد یک مزیت بزرگ است. این بدان معنی است که لباس زیر شما پس از روزها استفاده تازه می‌ماند. برخی از مواد مانند پشم مرینو خاصیت ضدمیکروبی طبیعی دارند که کمک به کاهش احتباس بو می‌کند و به طور طبیعی در برابر بو مقاوم است و هرگز این کیفیت را از دست نخواهد داد.

سایر مواد، مانند پلی استر و نایلون، معمولاً با عوامل ضد میکروبی مانند Polygiene (ترکیبی از دو فناوری جهت متوقف کردن رشد باکتری‌های ایجاد کننده بو و ترکیب بوهای محیط برای جلوگیری از بوی تهاجمی که لباس‌ها علیرغم شرایط تعریق و محیط‌های بدبو، احساس طراوت و تمیزی می‌کنند.) مورد استفاده قرار می‌گیرند تا خواص ضد میکروبی را فراهم کنند.

دوام

لباس زیر باید قابل شستشو در ماشین باشد و پس از شستشوی منظم ویژگی‌های آن حفظ شود.

سبک یا مدل لباس زیر

برای انجام فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی و کوهنوردی لباس زیر پادار کوتاه (بوکسور) توصیه می‌شود زیرا تناسب اندام مناسبی دارند و باعث انتقال موثر عرق از پوست به لایه‌های خارجی می‌شوند. همچنین از ران‌های شما در برابر خراشیدگی محافظت می‌کند.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
لباس زیر کوهنوردی | بهترین انتخاب لباس زیر مردانه برای کوهنوردی

انواع لباس زیر از نظر پارچه

مصنوعی

لباس زیر ساخته شده از پارچه‌های مصنوعی دارای ویژگی‌های زیر است:

قابلیت تنفس

به طور معمول در تولید لباس زیری با قابلیت تنفس بالا برای پیاده‌روی از پارچه‌های مصنوعی مانند پلی استر و نایلون استفاده می‌شود. همچنین ممکن است از پلی پروپیلن، ریون یا ترکیبی از پارچه‌ها در تولید لباس زیر استفاده شود.

برخی از لباس‌های زیر شامل مواد اسپندکس (spandex) هستند که این برای کشش راحت و تناسب اندام است به طوری که به بدن فشاری وارد نکند و منقبض کننده نباشد. 

خشک شدن سریع

مواد مصنوعی در از بین بردن و دفع عرق بسیار عالی عمل می‌کنند، بنابراین خشکترین احساس را از هر نوع پارچه‌ای به شما می‌دهند.

دوام

پارچه‌های مصنوعی به خوبی در برابر سایش مقاومت می‌کنند و آنها را به بادوام‌ترین گزینه تبدیل می‌کند.

احتباس بو

پارچه‌های مصنوعی معمولاً بیشتر از سایر گزینه‌ها بو را در خود نگه می‌دارند. برخی از تولیدکنندگان ماده افزودنی را اضافه می‌کنند که مانع تجمع باکتری‌های ایجاد کننده بو می‌شود. اما، اگر چندین روز را بدون شستن در مسیر می‌گذرانید، آماده تحمل بوی آن باشید.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
لباس زیر کوهنوردی | لباس زیر ساخته شده از پارچه‌های مصنوعی

پشم مرینو

لباس زیر ساخته شده از پشم مرینو دارای ویژگی‌های زیر است:

پشم مرینو نرم، فوق‌العاده ظریف و بدون خارش یک گزینه عالی برای لباس زیر است. این ماده برای تقویت تناسب، انعطاف‌پذیری و دوام بیشتر با پارچه‌های دیگر مانند اسپندکس یا نایلون مخلوط می‌شود.

رطوبت زدایی خوب

پشم به خوبی می‌تواند رطوبت را از روی پوست و پارچه بیرون بکشد. مقداری از رطوبت در هسته الیاف پشم باقی خواهد ماند، که باعث می‌شود پشم کاملاً به اندازه پارچه مصنوعی خشک نباشد، اما شما را سرد نخواهد کرد. همچنین خشک شدن آن بیشتر از مواد مصنوعی طول می‌کشد.

خنک کنندگی

رطوبت موجود در هسته الیاف پشم مرینو با گرم شدن دما آزاد می‌شود که در هوای گرم می‌تواند کمی خنک کنندگی ایجاد کند.

دوام متوسط

اصطکاک مداوم می‌تواند سرانجام باعث ساییدگی پشم مرینو شود، در نهایت ممکن است در ناحیه‌های خاصی متوجه نازک شدن پارچه شوید.

بدون بو

پشم به طور طبیعی در برابر باکتری‌های ایجاد کننده بو مقاوم است که به آن کمک می‌کند حتی بعد از روزهای متوالی استفاده نیز بو نداشته باشد.

لباس زیر پشمی مرینو دارای مزایای مختلفی در مقایسه با لباس زیر مصنوعی است، به طور طبیعی ضد میکروبی است، لمس آن دلپذیر است (مانند پشم معمولی خارش ندارد)، گرما را حتی در حالت خیس و مرطوب (آغشته به عرق یا باران) تأمین می‌کند و قابلیت تنفس بهتر را دارد.

همچنین توجه داشته باشید که لباس زیر پشمی مرینو فقط برای هوای سرد مناسب نیست زیرا پشم مرینو را می‌توان به پارچه‌های بسیار نازک و مناسب روزهای گرم تابستان گره زد. با این وجود لباس زیر مصنوعی نسبت به لباس زیر پشمی مرینو قیمت کمتر و دوام بیشتری دارد. علاوه بر این، کمی سریع‌تر خشک می‌شود.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
لباس زیر ساخته شده از پشم مرینو

بهترین انتخاب لباس زیر زنانه برای پیاده روی

راحتی و عملکرد مناسب یکی از مهمترین گزینه‌های لازم در نحوه انتخاب لباس زیر کوهنوردی و پیاده‌روی است. اکثر فروشندگان صرفاً به ظاهر و جذابیت جنسی لباس زیر زنان توجه دارند.

هنگامی که در حال کوهنوردی، پیاده‌روی یا انجام فعالیت‌های ورزشی دیگر هستید، شما از خودتان بخاطر پوشیدن لباس زیری که مخصوصاً برای بهبود عملکرد شما با حفظ شادابی، گرم و راحت بودن طراحی شده است، تشکر خواهید کرد. در این بررسی به نحوه انتخاب بهترین لباس‌های زیر برای کوهنوردی زنان خواهیم پرداخت.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
لباس زیر کوهنوردی | بهترین انتخاب لباس زیر زنانه برای پیاده روی

در خرید لباس زیر زنانه مخصوص کوهنوردی و پیاده روی چه چیزی مهم است؟

مواد

مواد تشکیل دهنده لباس زیر باید راحت باشد و توانایی جلوگیری از اصطکاک و ایجاد زخم و همچنین حفظ دمای طبیعی بدن شما را داشته باشد. لباس زیر پیاده روی شما باید سریع خشک شود و قابلیت تنفس بالایی داشته باشد. خشک شدن سریع به احساس طراوت و همچنین متوقف ساختن باکتری‌هایی که مستعد رشد در هر جای گرم و حتی کمی مرطوب است، می‌افزاید.

پوست باید نفس بکشد و قسمت‌های خصوصی شما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. وقتی نوبت به مواد می‌رسد، لباس زیر پیاده‌روی به یکی از این دو دسته تعلق دارد، یا ترکیبات مصنوعی که با دقت انتخاب شده (پلی استر، نایلون و غیره که به طور بالقوه با یک ماده ضد میکروبی ترکیب می‌شوند) یا موادی که اصلی‌ترین آن‌ها، اگر نه تنها مواد آن‌ها پشم مرینو باشد.

پشم مرینو را همه دوست ندارند، اما علاوه بر کیفیت تنفس، سبک بودن و برتری در حفظ دمای بدن، از نظر داشتن ضد میکروبی طبیعی و در نتیجه حفظ خاصیت بو بسیار عالی عمل می‌کند که در نهایت مانند مواد مصنوعی تحت درمان، شسته نمی‌شوند. با این حال، پشم مرینو گرانتر از مواد مصنوعی است و تا حدی دیرتر از مواد مصنوعی خشک می‌شوند.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
لباس زیر کوهنوردی | بهترین لباس زیر برای زنان کوهنورد

بُرش

لباس زیر کوهنوردی یا پیاده روی باید دارای بُرشی باشد که پوشیدن آن حتی در حین انجام فعالیت‌های سنگین نیز آزاردهنده نبوده و برای افزایش کارایی و جلوگیری از تحریک پوست و ایجاد جوش، باید کاملاً مناسب باشد. ما به شما توصیه می‌کنیم تا از لباس‌های زیر بدون بند و مدل‌های مشابهی که پشت شما را پوشش نمی‌دهند و در نتیجه نمی‌توانند درجه حرارت بدن را حفظ کنند خودداری کنید.

ما سبک‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهیم که نسبتاً فاق کوتاه دارند تا ظاهری مدرن داشته باشند. اگرچه لباس زیرهایی با فاق بلند برای پوشش کمر و گرم نگه داشتن شما در کوهنوردی در فصول سرد و زمستان ارزش بیشتری دارند.

درزهای راحت

لباس زیر کوهنوردی باید دارای درزهای مسطح باشد زیرا باعث جلوگیری از تحریک، التهاب و ایجاد جوش می‌شوند. از انتخاب لباس زیری که درزهای عمودی دارد و از وسط پایین می‌رود، خودداری کنید.

بهترین لباس زیر برای زنان کوهنورد

سبک لباس زیری که می‌پوشید عمدتا یک انتخاب شخصی است و ممکن است طول بکشد تا دریابید چه چیزی برای شما مناسب است. در اینجا نکاتی برای انتخاب بهترین لباس زیر آورده شده است:

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
لباس زیر کوهنوردی | ویژگی لباس زیر زنانه

انواع لباس زیر زنانه

شورت اسلیپ یا (Briefs)

این مدل لباس زیر کوتاه، پوشش خوبی دارد و قسمت بالای باسن قرار می‌گیرد. در این گروه، شما انواع لباس زیرهای کوتاه (full-cut briefs) و هیپستر (Hipster Brief) را پیدا خواهید کرد.

شورت‌های کاملا کوتاه (full-cut briefs) در جلو و عقب پوشش زیادی می‌دهند. هیپسترها شبیه بیکینی هستند و در جلو و عقب پوشش متوسطی دارند، کش کمر دقیقا روی باسن قرار می‌گیرد. با اینکه این شورت، فاق کوتاهی دارد، اما پوشش زیادی را به خصوص در پهلوها ایجاد می‌کند.

شورت بوکسور (Boxer briefs)

این شورت پسرانه با نام مستعار بوکسور با برش بلندتر که تا قسمت بالای ران گسترش می‌یابد، بیشترین پوشش را در بین سبک‌های لباس زیر زنانه ایجاد می‌کنند. پوشش اضافه شده اغلب می‌تواند به کاهش برآمدگی داخلی ران کمک کند.

بیکینی (Bikinis)

برش بیکینی با الهام از لباس شنای دو تکهٔ زنانه‌، که قسمت پایین‌ تنه‌‌اش از پشت نشیمنگاه و از جلو شرمگاه را می‌پوشاند، ولی ناف و دیگر قسمت‌های بدن برهنه می‌مانند. با کمربند نازک و ارتفاع کم و برش بالاتر برای پا، پوشش عقب کمتری ایجاد می‌کند.

شورت تانگ (Thongs)

با کمترین میزان پوشش در سبک لباس‌های زیر زنانه، این مدل از انواع شورت زنانه چیزی در حدود ۷ الی ۸ سانتی‌متر زیر کمر و روی استخوان لگن قرار می‌گیرد. در طراحی شورت تانگ، یک بند دور تا دور کمر را فرا می‌گیرد و دو قطعه‌ی مثلثی، پشت و جلو را می‌پوشانند. در برخی از مدل‌های تانگ، بند کمر می‌تواند پهن‌تر نیز باشد. سریعتر از سایر سبک‌ها خشک می‌شود.

سوتین‌های ورزشی

سوتین‌های ورزشی در هنگام فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی پشتیبانی و راحتی اساسی را ارائه می‌دهد. هنگام خرید سوتین‌های ورزشی، مهم است که سطح پشتیبانی مورد نیاز، سبک ساخت، نوع بند، ویژگی‌ها و تناسب را در نظر بگیرید.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
لباس زیر کوهنوردی | انواع لباس زیر زنانه

نحوه انتخاب سوتین ورزشی

یک سوتین ورزشی مناسب، حرکت سینه‌ها را به حداقل می‌رساند و شما را از ادامه فعالیت مورد علاقه منحرف نمی‌کند. اما سوتینی که مناسب نیست می‌تواند باعث کشیدگی سینه‌ها شود و در نهایت می‌تواند منجر به درد، پارگی، درد یا حتی آسیب به بافت نرم شود. برای برخی از خانم‌ها، چنین درد یا ناراحتی می‌تواند مانعی واقعی برای ورزش باشد.

به ازای هر حرکتی که انجام می‌دهید، سینه‌های شما نسبتاً به سمت تنه حرکت می‌کنند. بسته به سطح فعالیت، سینه‌های شما با یک حرکت افقی ۸ شکل پرش می‌کند و اگر از سوتین ورزشی کاملاً حمایتی استفاده نکنید، یک اینچ برای سایزهای کاپ A و چندین اینچ برای سایزهای کاپ D حرکت می‌کند.

این حرکات و کشیدگی ناشی از فعالیت ورزشی نه تنها می‌تواند به بافت نرم سینه آسیب برساند (بنابراین باعث افتادگی و آویزان شدن آن می‌شود)، بلکه چنان احساس ناراحتی ایجاد می‌کند که بر سطح عملکرد شما تأثیر می‌گذارد و یا حتی شما را کاملاً از ورزش‌های با شدت بالا منصرف می‌کند، بنابراین، سوتین ورزشی خوب یکی از موارد ضروری است!

در زیر می‌توانید یک مرور اجمالی و همچنین یک بحث عمیق درباره عواملی که باید هنگام انتخاب سوتین ورزشی در نظر بگیرید، پیدا کنید.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
لباس زیر کوهنوردی | نحوه انتخاب سوتین ورزشی

سطح پشتیبانی سوتین را برای هر فعالیتی پیدا کنید

برای یافتن سطح مناسب پشتیبانی از سوتین‌های ورزشی، ابتدا نوع فعالیتی را که انجام می‌دهید در نظر بگیرید. سوتین‌های ورزشی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بسته به میزان تأثیر ورزش، از سه سطح پشتیبانی پایین، متوسط ​​و زیاد برخوردار می‌شوند.

هرچه میزان ضربه (پرش یا حرکت شدید) بیشتر باشد، احتمالاً به پشتیبانی بیشتری نیاز خواهید داشت. بسیاری از برندهای تولیدکننده، سوتین‌های ورزشی خود را بر اساس سطح ضربه طبقه‌بندی می‌کنند و این ترتیب طبقه‌بندی را آسان‌تر می‌کند.

فعالیت‌های کم‌تأثیر عبارتند از پیاده روی، کوهنوردی، یوگا، پیلاتس و زندگی روزمره. فعالیت‌هایی با تأثیر متوسط ​​پیاده روی سریع، برخی از اشکال رقص و اسکی هستند. برای فعالیت‌های پرتحرک مانند دویدن، دوچرخه سواری در کوهستان یا ایروبیک، پرش و ورزش‌های رزمی شما باید حمایت بیشتری برای جلوگیری از حرکت بیش از حد سینه، که می‌تواند منجر به درد و ناراحتی شود، کنید.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
لباس زیر کوهنوردی | سوتین ورزشی

برای فعالیت‌های کم تأثیر مانند یوگا یا پیاده روی که حرکات شدید کمتری را شامل می‌شوند، ممکن است به همان اندازه حمایت نیاز نداشته باشید.

با این حال، زنان با نیم‌تنه بزرگتر حتی در صورت انجام فعالیت‌هایی با تأثیر کم یا متوسط ممکن است بخواهند حمایت بیشتری داشته باشند. در نهایت، بهترین سوتین ورزشی آن خواهد بود که به خوبی متناسب باشد، احساس راحتی کند و متناسب با سبک و تنظیمات شخصی شما باشد.

برای فعالیت‌های مختلف ممکن است به چند سوتین ورزشی احتیاج داشته باشید. بعضی از آنها با پشتیبانی بیشتر از فعالیت‌های با تأثیر بالا مانند دویدن و سوتین‌های با فشار کمتر برای فعالیت‌های کم‌تأثیر مانند یوگا یا پیاده روی. چرخش بین چندین سوتین ورزشی نیز می‌تواند کاربرد آنها را گسترش دهد.

مطمئناً می‌توانید سوتین ورزشی بپوشید که بیش از حد مورد نیاز از سینه‌ها پشتیبانی می‌کند.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
لباس زیر کوهنوردی | انتخاب سوتین ورزشی براساس نوع فعالیت

اندازه سوتین ورزشی خود را پیدا کنید

سوتین‌های ورزشی ممکن است کمی راحت‌تر از سوتین‌های روزمره شما باشند، اما اندازه شما به احتمال زیاد یکسان است. در خرید سوتین ورزشی سایز خود را کاهش ندهید.

هر بار که یک سوتین ورزشی جدید خریداری می‌کنید، اندازه سوتین خود را محاسبه کنید. اندازه سوتین شما در طول زندگی چندین بار تغییر خواهد کرد. تغییرات بدن مانند کاهش یا افزایش وزن، بارداری، هورمون‌ها و افزایش سن بر اندازه سوتین تأثیر می‌گذارد.

از تناسب سوتین مناسب ورزشی اطمینان حاصل کنید

اکنون که اندازه بند و کاپ تخمینی خود را فهمیدید، وقت آن است که چندین بِرند و سبک مختلف سوتین ورزشی را امتحان کنید تا تناسب را آزمایش کنید. در صورت امکان، این کار را شخصاً در فروشگاه انجام دهید. سوتین ورزشی شما باید کمی راحتتر از سوتین روزمره باشد، اما باید بتوانید نفس عمیق و راحتی بکشید.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
اندازه‌گیری سوتین ورزشی

نکاتی برای اطمینان از متناسب بودن سوتین ورزشی

با بستن بندهای سوتین شروع کنید

بند سوتین ورزشی بیشتر کارها را در حمایت از سینه شما انجام می‌دهد، بنابراین مطمئن شوید که به راحتی در اطراف قفسه دنده شما قرار دارد (نه روی بافت سینه). برای بهترین تناسب، باید بتوانید دو انگشت را بین بدن و بندها قرار دهید اما نه بیشتر.

دستان خود را بر روی سر خود بگذارید و در آینه به پهلو بچرخید. اگر بند از پشت بالاتر باشد (سوار شود یا تراز نباشد) یا سینه‌های شما از پایین بیرون بیایند، احتمالاً خیلی بزرگ است. اندازه بند کوچکتر را امتحان کنید. اگر قلاب حلقه دارید، قلاب کوچکتر را امتحان کنید.

نکته: بندهای پهن‌تر معمولاً پشتیبانی بیشتری نسبت به بندهای باریک دارند. بسته شدن قلاب و حلقه امکان پشتیبانی و تناسب بیشتری را فراهم می‌کند.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
تناسب سوتین ورزشی

بندها را تنظیم کنید

بندهای شما باید احساس امنیت و راحتی داشته باشند و حداقل کشش را برای کاهش حرکت بالا و پایین ایجاد کنند. باید بتوانید دو انگشت را بین بندها و شانه‌ها قرار دهید. اگر بندها به داخل پوست شما فرو روند، احتمالاً خیلی سفت هستند. اگر بندها از روی شانه‌های شما بلغزانند یا شما در اثر فعالیت، زیاد پرش می‌کنید، بندها احتمالاً خیلی شل هستند.

نکته: بندهای قابل تنظیم پشتیبانی و تناسب بیشتری را ارائه می‌دهند. بندهای پهن‌تر وزن را پراکنده کرده و راحتی بیشتری نسبت به باریک‌ترها دارند. بندهای نازک‌تر پشتیبانی کمتری دارند اما پنهان کردن آنها آسان‌تر است.

کاپ سینه‌ها را بررسی کنید

سینه‌های شما باید کاملاً در وسط کاپ‌ها باشد. سینه‌های خود را درون کاپ در مرکز قرار دهید. اگر چروک یا شکافی در پارچه مشاهده کردید، کاپ‌ها خیلی بزرگ هستند. اگر سینه‌های شما خارج از سوتین می‌افتد، کاپ‌ها خیلی کوچک هستند یا مدل سوتین برای نوع سینه شما اشتباه است. برای بیشترین پشتیبانی، سینه‌های شما باید کاملاً پوشانده شود.

میزان پشتیبانی را امتحان کنید

میزان پشتیبانی در سوتین را با پریدن یا دویدن در جای خود آزمایش کنید. سینه‌های شما باید احساس امنیت و حمایت داشته باشند. اگر حرکت بالا و پایین یا کنار هم زیاد است به دنبال سوتین مناسب‌تری باشید.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
نکاتی برای اطمینان از متناسب بودن لباس زیر زنان

درباره اصطکاک و عرق سوزن شدن بین سینه ها چه باید کرد؟

عرق سوز شدن بین سینه ها ناشی از اصطکاک است، که می‌تواند توسط عوامل مختلفی مانند مناسب نبودن سوتین، سوتین کهنه، تعریق بیش از حد، پوست حساس، ورزش در آب و هوای گرمتر یا کوهنوردی در تابستان ایجاد شود. عدم رعایت این موارد می‌تواند در تمرینات طولانی‌تر مسئله‌ساز شود.

روشهای مقابله با عرق سوز شدن

  • سوتین خوب انتخاب کنید.
  • سوتین قدیمی‌تر را دور بیاندازید.
  • قبل از پوشیدن سوتین ورزشی خود از پماد ضد حساسیت و عرق سوز شدن استفاده کنید.
  • سوتین را با نرمترین باند پیدا کنید.
  • سبک‌های مختلف را برای فعالیت‌های زیاد امتحان کنید.
لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
عرق سوز شدن سینه‌ها

ساخت سوتین ورزشی

سوتین‌های ورزشی از چندین روش حرکت سینه را به حداقل می‌رسانند.

سوتین‌های ورزشی کپسوله‌ای (Encapsulation sports bras)

این سوتین‌ها از کاپ‌های جداگانه برای احاطه و حمایت از هر سینه به طور جداگانه استفاده می‌کنند. در این سوتین‌ها فشرده‌سازی وجود ندارد (بیشتر سوتین‌های روزمره سوتین‌های کپسولی هستند) که باعث می‌شود آنها برای فعالیت‌های کم ضربه بهترین باشند.

سوتین‌های کپسول‌دار شکل طبیعی‌تری نسبت به سوتین‌های فشرده دارند. سوتین‌های ورزشی کپسوله‌ای هم با فنر و هم بدون فنر در دسترس هستند. یک سوتین ورزشی کپسوله‌ای می‌تواند از فعالیت‌هایی با ضربه متوسط نیز پشتیبانی کافی داشته باشد.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
سوتین ورزشی کپسوله‌ای

سوتین‌های ورزشی فشرده (Compression sports bras)

اولین و شاید رایج‌ترین سیستم پشتیبانی برای سوتین‌های ورزشی روش فشرده‌سازی است، در جایی که سینه‌های شما توسط یک لایه اضافی از پارچه الاستیک سفت، محکم بر روی نیم تنه با یک نوار الاستیک پهن در زیر نیم تنه فشرده می‌شود.

به طور معمول این سوتین‌ها سینه‌ها را به دیواره قفسه سینه فشار می‌دهند تا حرکت را محدود کنند. آنها کاپ‌های طراحی شده ندارند.

برای کاپ‌های اندازه A و B، سوتین‌های ورزشی فشرده بدون قلاب‌ یا بندهای قابل تنظیم می‌توانند برای فعالیت‌های کم تا متوسط ​​کار کنند. برای کاپ‌های C و DD، سوتین‌های ورزشی تراکمی باید دارای نوارها و بندهای قابل تنظیم برای تناسب مناسب باشند و می‌توانند از پشتیبانی متوسط تا بالا برخوردار باشند.

از سوتین فشاری می‌توان به سوتین قفسه‌ای یا سوتین آستری نیز یاد کرد. هرچه بند و آستر محکم تر باشد، با صاف شدن سینه‌ها در روی بدن، حمایت بیشتری از شما می‌شود، بنابراین حرکت را محدود می‌کند.

اگر سینه‌ای کوچک داشته باشید، سوتین فشاری برای اکثر فعالیت‌ها مناسب است در حالی که زنان با سینه بزرگتر فقط برای فعالیت‌های با تأثیر کم تا متوسط پشتیبانی می‌شوند و ممکن است با فشرده شدن بیش از حد و اصطکاک و تعریق بین سینه‌ها آزاردهنده شوند.

سوتین‌های اسپرت فشرده‌سازی بیشتر در پارچه‌های نرم و کشدار ساخته می‌شوند اما برخی از آنها دارای فوم‌های قالب‌بندی شده (پدهای قابل حرکت نیز نامیده می‌شوند) به سینه‌ها نوعی شکل می‌دهند و برآمدگی سینه‌ها را می‌پوشانند.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
سوتین‌های ورزشی فشرده

سوتین‌های ورزشی فشرده / کپسوله سازی (Compression/encapsulation sports bras)

بسیاری از سوتین‌های ورزشی با ترکیب روش‌های بالا پشتیبانی و شکل‌گیری طبیعی را ارائه می‌دهند. این سوتین‌ها پشتیبانی بیشتری نسبت به فشرده یا کپسول‌دار به تنهایی دارند، زیرا هر سینه به صورت جداگانه در کاپ پشتیبانی می‌شود و همچنین به دیواره قفسه سینه نیز فشرده می‌شود.

برای کاپ‌های A و B، این سوتین‌ها ممکن است قلاب یا بند قابل تنظیم داشته باشند و برای ضربات کم تا زیاد مناسب هستند. برای کاپ‌های C و DD، این سوتین‌ها باید دارای قلاب و بندهای قابل تنظیم برای تناسب مناسب داشته باشند و برای تمرین زیاد و کوهنوردی عالی هستند.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
سوتین‌های ورزشی ترکیبی (کپسوله‌ای و فشرده)

ویژگیهای سوتین ورزشی

بندهای قابل تنظیم

بیشترین تناسب را دارند و اغلب در سوتین‌های ورزشی به سبک کپسولی یا / فشرده دیده می‌‌شوند. سوتین‌های دارای بند قابل تنظیم نیز ممکن است دوام بیشتری داشته باشند زیرا شما می‌توانید با افزایش سن و کشیدن سوتین، بندها را سفت کنید.

بسته شدن پشت

در حالی که بیشتر سوتین‌های ورزشی از بالا و روی سر شما پوشیده می‌شوند، بعضی از آنها دارای یک قلاب در پشت هستند. علاوه بر سهولت در پوشیدن و درآوردن، این نوع سوتین ورزشی به شما این امکان را می‌دهد تا تناسب بیشتری را نیز تنظیم کنید.

هنگام پوشیدن یک سوتین ورزشی جدید، از شل‌ترین قلاب (غزن) استفاده کنید. به این ترتیب، وقتی بندهای سوتین کش می‌آید و شل می‌شود، می‌توانید آن را محکم کنید و سوتین دوام بیشتری خواهد داشت.

فنر سوتین

فنر سیمی یا پلاستیکی در یک سوتین ورزشی از هر سینه به صورت جداگانه پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به حداقل حرکت کمک کند. سیم زیر باید روی قفسه دنده شما، در زیر بافت سینه قرار بگیرد و نباید به قفسه سینه یا سایر نقاط سینه فشاری وارد کند.

پارچه‌های رطوبت گیر

برخلاف سوتین روزمره، یک سوتین ورزشی باید از پارچه‌هایی با رطوبت و خشک شدن نسبتاً سریع ساخته شود، تا عرق بدن شما را از بین ببرد. این ماده همچنین باید در لمس صاف باشد زیرا پوست روی سینه‌ها و اطراف زیر بغل شما می‌تواند کاملاً حساس باشد. این ماده برای سطح پشتیبانی سوتین ورزشی نیز مهم است.

مواد سفت و محکم، سینه‌های شما را محکم‌تر از پارچه‌های الاستیک و نرم نگه می‌دارد. به همین دلیل است که سوتین‌های ورزشی (فشرده‌سازی) ساخته شده از پشم مرینو به ندرت پشتیبانی کافی برای فعالیت‌های بیشتر با ضربه متوسط ​​را فراهم می‌کنند.

با این حال، سوتین‌های ورزشی اغلب از مواد مصنوعی ساخته می‌شوند که در مورد عملکرد رطوبت زدایی می‌توانند بسیار متفاوت باشند.

نوع بند سوتین ورزشی

تصور غلطی است که این بندها هستند که باید سینه‌های شما را “نگه دارند” و بیشترین حمایتی را که از سوتین ورزشی می‌گیرید، تشکیل می‌دهند. با این وجود، بندها و برش پشت برای راحتی و عملکرد بی اهمیت نیست، به خصوص برای کسانی که سینه‌های بزرگتری دارند.

اگر سینه شما کوچکتر است، می‌توانید از هر طرحی که مورد علاقه شما باشد انتخاب و استفاده کنید، کسانی که سینه بزرگتری دارند ممکن است بخواهند از بندهای نازک استفاده نکنند زیرا بندها در واقع وزن سینه‌ها را می‌کشند، که می‌تواند قابل توجه باشد.

بندهای نازک می‌توانند به راحتی در شانه‌ها فرو بروند در حالی که بندهای پهن‌تر توزیع بهتر وزن را تضمین می‌کنند. نکته دیگری که باید از آن در صورت داشتن سینه‌های بسیار بزرگ جلوگیری کنید، طراحی پشت است که در آن بندهای پهن (معمولاً) بیشتر از بندهای رو به بالا و پایین به گردن نزدیک می‌شوند، این بدان معناست که وزنی که بر روی عضله ذوزنقه‌ای حمل می‌شود بیشتر از استخوان ترقوه است. که در طولانی مدت، این می‌تواند باعث درد شانه شود.

بندهای قابل تنظیم همیشه برای سوتین‌های ورزشی کپسول‌دار و فشرده‌سازی کپسول‌دار ترجیح داده می‌شوند زیرا به شما امکان می‌دهند متناسب‌سازی کنید.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
تنظیم کردن بندهای سوتین

بندهای Crisscross

این بندها از پشت متقاطع هستند و بیشتر در سوتین‌هایی با پشتیبانی کم یا متوسط ​​دیده می‌شوند. این مدل بندها در مقایسه با سایر سبک‌های بند پشتیبانی کمتری دارند. بندها اغلب قابل تنظیم هستند، بنابراین می‌توانید متناسب با آن سوتین را تنظیم کنید.

بندهای متقاطع بسته به سبک می‌توانند به زیبایی در زیر یک لباس اسپرت پنهان شوند یا برای مد و زیبایی نمایش داده شود. 

بندهای Tank top

این سبک بند بیشتر شبیه سوتین روزمره است. بندها اغلب قابل تنظیم هستند، بنابراین می‌توانید متناسب با آن سوتین را تنظیم کنید. سوتین‌های دارای نوار تاپ مخزن اغلب دارای یک قلاب یا غزن برای بسته شدن پشت هستند، که تنظیمات بیشتری را ارائه می‌دهد.

برخی از این سوتین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان بندها را برای قابلیت انعطاف‌پذیری ضربدری کرد.

بندهای Racerback

این مدل سوتین‌های ورزشی دارای بندهای شانه‌ای هستند که بین تیغه‌های شانه شما جمع می‌شوند و شکل Y ایجاد می‌کنند. سوتین‌های Racerback پشتیبانی خوبی برای فعالیت‌های با تأثیر متوسط ​​تا زیاد فراهم می‌کنند و امکان کوهنوردی و دامنه حرکتی کامل را فراهم می‌کنند.

بعضی از افراد ممکن است بندهای مسابقه‌ای را دوست نداشته باشند زیرا احساس می‌کنند فشار زیادی به گردن آنها وارد می‌شود. 

صرف نظر از نوع‌ بندی که انتخاب می‌کنید، به خاطر داشته باشید که بندهای نازک به طور کلی پشتیبانی کمتری نسبت به بندهای پهن‌تر دارند، اما پنهان شدن بندهای نازک راحت‌تر است.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
انواع بند سوتین ورزشی

بهترین لباس زیر برای مردان کوهنورد

انواع لباس زیر مردانه

شورت اسلیپ یا (Briefs)

این نوع شورت مردانه پادار نیست و پوشش چندانی ندارند. اگر بین ران‌های شما به خاطر اصطکاک دچار عرق سوزی می‌شود بهتر است شورت‌های بوکسور را انتخاب کنید.

شورت بوکسور (Boxer)

تناسب اندام آزادتر و پوشش اضافی بوکسورها برای برخی از مردان جذاب است و می‌تواند به جلوگیری از ایجاد سایش زیر ران کمک کند، اما اطمینان حاصل کنید که هنگام انتخاب این مدل شورت مردانه به میزان چسبان یا آزاد بودن آن دقت کنید تا باعث ناراحتی نشود.

شورت نیم پا (Boxer Brief)

همانطور که از نام این شورت مردانه مشخص است، ترکیبی از شورت‌های اسلیپ و پادار می‌باشند. این مدل شورت‌های مردانه بهترین پوشش را برای جلوگیری از اصطکاک بین ران‌ها فراهم می‌کند و محبوبترین شورت بین آقایان می‌باشد و راحتی بسیار خوبی نیز دارند.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
لباس زیر کوهنوردی | انواع لباس زیر مردانه

در اینجا چند نکته برای انتخاب لباس زیر کوهنوردی یا پیاده روی آورده شده است که جزئیات بیشتر را در زیر می‌­خوانید.

۱- لباس زیر با قابلیت رطوبت زدائی و خشک شدن سریع را انتخاب کنید: از انتخاب لباس زیرهای تولید شده از پنبه پرهیز کنید و لباس زیری با قابلیت تنفس بالا که از یک ماده مصنوعی مانند پلی استر یا پشم مرینو ساخته شده است را انتخاب کنید. برخلاف پنبه، این مواد رطوبت را از پوست دور کرده و به سرعت خشک می­‌کنند.

۲- مدلی را که برای شما مناسب است انتخاب کنید: انتخاب سَبک لباس زیر عمدتا بر اساس یک تصمیم شخصی صورت می‌پذیرد که بر اساس راحت‌ترین و کاربردی‌ترین پوشش همیشگی فرد انتخاب می‌­شود. برای آقایان و خانم‌­ها گزینه‌های متفاوتی بر اساس شرایط و عملکردهای مختلف در دسترس هستند.

۳- یک تناسب راحت، نه خیلی تنگ و نه گشاد را انتخاب کنید: شما از یک لباس زیر خوب، تناسب و راحتی می­‌خواهید که فرم آن مناسب باشد، اما نه خیلی تنگ. مراقب باشید لباس زیر خیلی گشاد هم نباشد، زیرا باعث جمع شدن پارچه و سایش روی پوست شما می­‌شود.

۴- ویژگی­‌هایی را پیدا کنید که راحتی را بیشتر می‌­کند مانند لباس زیرهای کش پهن و بدون برچسب و یا درزهای صاف: برای بیشترین راحتی، به دنبال یک لباس زیر بدون برچسب یا بدون درز باشید. کمربند مسطح و راحت که هنگام فشار دادن کوله پشتی، پوست شما را تحریک نکند، از دیگر ویژگی­‌های مهم آن است.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
لباس زیر کوهنوردی | لباس زیر مردانه

مراقبت و نگهداری از لباس زیر

در مورد لباس‌های زیر حتما به خاطر داشته باشید قبل از اولین استفاده حتما آنها را بشویید. اگرچه شما می‌توانید لباس زیر را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید، اما بهترین گزینه آن است که به روش سنتی و با دست بشویید تا کیفیت مواد تنفسی و اغلب مواد ضد میکروبی به کاربرده شده در تولید لباس زیر کوهنوردی حفظ شود.

تمام لباس‌های زیر قابل شستشو در ماشین لباسشویی هستند به شرطی که در دمای پایین شسته شود و از مواد سفیدکننده، نرم‌کننده و غیره استفاده نشود، به خصوص این مورد برای لباس زیر تولیدشده از مواد مصنوعی تصفیه شده مهم می‌باشد. زیرا ممکن است سریعتر خاصیت ضد میکروبی خود را از دست بدهند.

لباس‌های زیر با اندام‌های تحتانی در تماس‌اند و بر اساس تحقیقات انجام شده روی هر لباس زیر حدود یک دهم گرم مدفوع وجود دارد که منبع باکتری‌های مدفوعی هستند و می‌توانند محیط مرطوب ماشین لباسشویی را به انواعی از باکتری‌ها بخصوص باکتری ایکولای، سالمونلا و ویروس هپاتیت A آلوده کنند و در نوبت‌های بعدی شستشو به سایر البسه انتقال پیدا کنند و افراد را به عفونت‌های مختلف مبتلا سازند.

کثیفی لباس‌های دیگر نیز می‌توانند به لباس زیر سرایت کرده و سبب تحریک پوستی یا حتی عفونت دستگاه تناسلی شود.

بهترین دمای شستشوی لباس زیر مردانه و زنانه، آب سرد است. آب سرد کمترین آسیب را به بافت و ریز بافت لباس وارد می‌کند. ساده‌ترین روش به منظور خشک کردن لباس زیر مردانه و زنانه با کمک نور خورشید است.

آفتاب نه تنها باعث تسریع در خشک شدن لباس‌ها می‌شود، بلکه به از بین بردن باکتری نیز کمک می‌کند. هرگز لباس زیر مرطوب را استفاده نکنید. چرا که رطوبت محل مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری خواهد بود. حداقل روزی یک بار و یا دو بار لباس زیر خود را عوض کنید تا دچار عفونت نشوید.

لباس زیر کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران | انتخاب و خرید لباس زیر کوهنوردی
لباس زیر کوهنوردی | مراقبت و نگهداری لباس زیر

پرسش و پاسخ

لباس زیر ضد میکروبی چیست؟

لباس زیر ضد میکروبی حتی اگر چند روز بدون شستشو آن را بپوشید، بو نمی‌گیرد. لباس زیر ضد میکروبی معمولاً از پشم مرینو یا مواد مصنوعی مانند پلی استر و نایلون ساخته می‌شود. پشم مرینو به طور طبیعی ضد میکروبی است در حالی که مواد مصنوعی باید تحت درمان قرار بگیرند تا ضد میکروب شوند.

این روش‌های درمانی در نهایت شسته می‌شوند و بر این اساس خاصیت ضد میکروبی کاهش می‌یابد.

لباس زیر رطوبت گیر چیست؟

لباس زیر رطوبت پوست شما را می‌کشد و آن را به لایه خارجی منتقل می‌کند و در آنجا تبخیر می‌شود یا توسط شلوار شما جذب می‌شود. پشم مرینو بسیار رطوبت زا شناخته شده است. با این حال، سایر مواد مانند پلی استر و نایلون نیز رطوبت ساز هستند.

بهترین لباس زیر برای تمرین چیست؟

برای تمرین توصیه می‌کنیم لباس زیر از پشم مرینو یا مواد مصنوعی مانند نایلون و پلی استر استفاده کنید. این مواد سریع خشک می‌شوند و رطوبت زدایی بالایی دارند. بنابراین، آنها از ناراحتی و ایجاد خلال در تمرین جلوگیری می‌کنند.

 

منابع: besthiking.net, rei.com ترجمه و گردآوری: پریسا رهبری

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *