پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب

پارچه ضد آب

پارچه ضد آب

پارچه ضد آب در سبک‌های مختلف با ویژگی‌های متفاوت برای انجام فعالیت‌های مختلف کوهنوردی و طبیعتگردی تولید می‌شود. با تنوع انتخابی زیاد، انتخاب لباس با پارچه ضد آب مناسب برای همه دشوار است. برای کمک به شما در تصمیم‌گیری صحیح، این راهنمای مفید را گردآوری کرده‌ایم تا به شما در خرید بهترین لباس کوهنوردی ضد آب کمک کند. 

در طول سالیان گذشته، تعدادی از فناوری‌های جدید پارچه‌ای، برای رقابت با گورتکس به عنوان «بهترین» راه‌حل برای راحتی و خشک نگه داشتن ما در فضای باز ظاهر شده‌اند.

پارچه‌هایی مانند eVent، Polartec Neoshell، HyVent از The North Face و Marmot’s Membrain تنها تعدادی از گزینه‌های محبوب هستند. چیزی که همه این پارچه‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند، توانایی متفاوت آنها برای خشک و راحت نگه داشتن ما در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها، از نم‌نم باران ملایم تا باران‌های موسمی است.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
کاپشن کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب

هدف اصلی یک کاپشن ضد آب (HardShell) این است که از ما در برابر عناصر نامطلوب بیرونی، آب و باد محافظت کند و در عین حال حس راحتی نیز داشته باشیم. این راحتی به “تنفس پذیری” پوسته‌ها بستگی دارد (توانایی لباس برای خارج شدن عرق ما).

همه لباس‌های خوب امروزی از باد و آب جلوگیری می‌کنند، با این حال، بهترین لباس‌ها نه تنها جلوی آب و باد را می‌گیرند، بلکه عرق ما را به طور موثر به بیرون از لباس منتقل می‌کنند. اما چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند؟

انواع پارچه ضد آب

پارچه با غشای خیلی متراکم

پارچه ضد آب ساخته شده از پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) و پلی اورتان (PU). این مواد به گونه‌ای ساخته شده‌اند که پارچه حاوی میلیاردها سوراخ در هر سانتیمتر مربع است و به عنوان یک فیلتر عمل می‌کند. با استفاده از کشش سطحی، نفوذ آب را مهار می‌کند و اجازه می‌دهد بخار آب از آن عبور کند.

از آنجایی که روغن‌های بدن ما، کرم‌های ضد آفتاب، مام و غیره کشش سطحی کمی دارند، به غشاء نفوذ می‌کنند و مانع از خروج آب از منافذ می‌شوند. بنابراین اکثر غشاهای PTFE (مانند Gore-Tex) برای جلوگیری از این آلودگی‌ها روکش می‌شوند. این کار تنفس پذیری را تا حدی کاهش می‌دهد، اما دوام کلی غشا را افزایش می‌دهد.

Gore-Tex اصلی شناخته‌شده‌ترین نوع این فناوری پارچه است. این Gore-Tex بدون پوشش محافظ بسیار قابل تنفس بوده اما با گذشت زمان، تمایل به نشت پیدا خواهد کرد. نمونه‌های دیگر از این نوع غشاها عبارتند از: eVent و Polartec NeoShell.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
انواع پارچه ضد آب

پوشش یا غشای هیدروفیلیک پیوسته

این پارچه‌ ضد آب دارای ساختار ریز متخلخل است و با استفاده از پوشش آب دوست تولید می‌شود. آنها با فرآیندی مولکولی که با جذب مولکول‌های آب به سطح ماده آبدوست و سپس عبور از مولکول بعدی به مولکول بعدی که در طول ضخامت لایه ادامه می‌یابد، کار می‌کند، بخار را دور می‌کنند.

لباس‌های ساخته شده از این پارچه‌ ضد آب نسبت به پارچه‌های سبک PTFE (Gore Tex و eVent) تنفس کمتری دارند و قابلیت تنفس آنها به شدت به دما بستگی دارد. آنها در شرایط سرمای کمی بالاتر از صفر درجه کارایی خوبی دارند.

نمونه‌هایی از این پارچه را می‌توان در لباس‌های Marmot’s Precip و NanoPro و همچنین سری HYvent The North Face مشاهده کرد. این سبک از لباس‌ها نیز وزن و حجم کمتری دارند.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
انواع پارچه ضد آب

لمینت‌های میکروپوری و هیدروفیل دو جزیی

پارچه ضد آب گورتکس مدرن از این فناوری ساخته شده است. منافذ پارچه‌های سبک PTFE با پلی اورتان هیدروفیل پر شده است که باعث دوام بسیار بیشتری می‌شود و می‌توان از پلی اورتان بسیار آب دوست استفاده کرد.

چند روش تولید دیگر وجود دارد، با این حال موارد فوق اکثریت مورد استفاده در مارک‌های رده بالای لباس با پارچه ضد آب می‌باشد.

عوامل موثر بر عملکرد لباس با پارچه ضد آب

ضد آب بادوام (DWR)

DWR شاید یکی از مهمترین فاکتورهای تنفس و ظرفیت مداوم لباس باشد تا شما را خشک و راحت نگه دارد. اساساً DWR پوششی است که در قسمت بیرونی پارچه ضد آب اعمال می‌شود که زاویه تماس یا کشش سطحی پارچه را هنگام تماس آب با آن افزایش می‌دهد. بنابراین آب به جای نفوذ در پارچه، به سادگی از لباس شما بیرون می‌آید.

همه لباس‌ها با پارچه ضد آب در هنگام ساخت با این لایه DWR تقویت می‌شوند، اما با گذشت زمان با استفاده از آن از بین می‌رود. سایش، روغن و کثیفی همگی DWR را تحلیل می‌برند و به همین دلیل باید در فواصل زمانی مجدداً استفاده شود که این بستگی به تعداد دفعات استفاده از لباس و نحوه مراقبت از آن دارد.

هنگامی که لباسی با پارچه ضد آب DWR تقویت شود، آن لباس قابلیت تنفس کمتری خواهد داشت و ممکن است خیس شود، به این معنی که پارچه آب را جذب می‌کند. این به شدت توانایی پارچه برای انتقال رطوبت از لباس را مختل می‌کند.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
کاپشن کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب

حتی اگر لباس شما همچنان ضدآب باشد، توانایی آن برای از بین بردن عرق شما به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و ممکن است فکر کنید که لباس دیگر ضد آب نیست یا نشتی دارد. آنچه در واقع اتفاق می‌افتد این است که بخار آب با برخورد با پارچه‌ای خیس به مایع تبدیل می‌شود.

محصولاتی مانند Nikwax TX-Direct و Gear Aid Revivex نمونه‌هایی از مقاوم سازی مجدد محصولات DWR هستند.

رتبه بندی ضد آب

هر لباس کوهنوردی ضد آب که خریداری می‌کنید، به احتمال زیاد دارای نوعی درجه بندی ضد آب است، که به زبان ساده راهنمایی است برای اینکه لباس اعم از شلوار و کاپشن کوهنوردی چقدر خوب و طولانی از نفوذ آب جلوگیری می‌کند.

پارچه‌ها با استفاده از دستگاه تست هیدرواستاتیک (HH) آزمایش می‌شوند (دستگاهی که مقاومت پارچه‌ها را در برابر نفوذ آب تحت فشار تعیین می‌کند). پارچه در اطراف انتهای یک استوانه قرار می‌گیرد، سپس آب به آن اضافه می‌شود تا از پارچه نشت کند. دستگاه (فشار) آبی را که می‌توان قبل از مشاهده نفوذ آب روی پارچه اعمال کرد اندازه می‌گیرد.

حداقل استاندارد برای نامیدن پارچه “ضد آب” ۱۰۰۰ میلیمتر HH در یک دوره ۲۴ ساعته است. ارقام و ادعاهای زیادی توسط شرکت‌ها و مراکز تحقیقی مبنی بر اینکه HH برای خارج کردن تمام آب در شرایط عادی مورد نیاز است، وجود دارد، اما هیچ پاسخ قطعی وجود ندارد. ۱۰۰۰۰ میلیمتر HH مطمئنا کافی خواهد بود!

رتبه بندی ضد آب باید فقط به عنوان راهنما بین لباس‌های مدل مشابه و برند استفاده شود. بسیاری از عوامل دیگر مانند طراحی، ویژگی‌ها و ساخت لباس به شدت در توانایی کلی خشک نگه داشتن شما نقش دارند.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
لباس کوهنوردی ضد آب

قابلیت تنفس

این اصطلاح احتمالاً مهمترین ویژگی یا کیفیت لباس با پارچه ضد آب مدرن امروزی است.

وقتی در حال فعالیت هستیم، عرق می‌کنیم و فضای داخلی لباس مرطوب می‌شود و با افزایش فعالیت، رطوبت ناشی از عرق در داخل لباس جمع می‌شود. این رطوبت یک مشکل است زیرا نه تنها باعث ناراحتی ما می‌شود، بلکه پتانسیل گرم شدن بیش از حد را در حین فعالیت افزایش می‌دهد و در حالت استراحت می‌تواند باعث سرد شدن ما شود. خیس بودن در شرایط بسیار سرد می‌تواند منجر به هیپوترمی شود.

بنابراین چگونه تنفس‌پذیری اندازه‌گیری می‌شود؟

آزمایش‌های علمی مختلفی توسط شرکت‌های مختلف برای اندازه‌گیری تنفس انجام می‌شود. اما متأسفانه هیچ استاندارد قابل قبول جهانی وجود ندارد. روش RET (روش هوهنشتاین)، روش فنجان معکوس و چند روش دیگر وجود دارد.

یکی از متداول‌ترین آزمایش‌های استفاده شده، میزان بخار آب را بر حسب گرم اندازه‌گیری می‌کند که می‌تواند از متر مربع پارچه انتخابی در یک دوره ۲۴ ساعته عبور کند، که به سادگی به عنوان MVTR (نرخ انتقال بخار رطوبت) شناخته می‌شود. هرچه MVTR بالاتر باشد، تنفس بهتر است، درست است؟! متاسفانه نه همیشه!

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب

قابلیت تنفس لباس به شدت به محیط بستگی دارد. برای تنفس و انتقال رطوبت به قسمت بیرونی لباس کوهنوردی، باید بین دو طرف پارچه اختلاف رطوبت وجود داشته باشد. اگر رطوبت داخل لباس بیشتر از هوای بیرون باشد، طبیعتاً بخار آب می‌خواهد از بیرون عبور کند، اما اگر برعکس باشد (همانطور که در آب و هوای بسیار معتدل وجود دارد)، تنفس کمتر احساس می‌شود.

حقیقت این است که در برخی از آب و هواها مهم نیست لباس شما چقدر خوب است، شرایطی وجود دارد که لباس شما به راحتی نفس نمی‌کشد. پیاده‌روی در مناطق جنگلی، در پیست‌های اسکی، در ارتفاعات برفی و یا در اعماق دره‌ها و حتی غارنوردی، در قابلیت تنفس لباس شما تاثیر بسیاری دارد.

تمیز بودن لباس می‌تواند بر تنفس پارچه تأثیر بگذارد. اگر کاپشن شما کثیف، چرب و آلوده باشد. در این صورت منافذی که بخار می‌خواهد از آنها خارج شود مسدود می‌شود. همچنین، یکی از مهمترین جنبه‌های تنفس این است که کیفیت پوشش DWR (ضد آب بادوام) روی لباس شما چقدر بالاست.

در زیر فهرستی از درجه بندی ضد آب و قابلیت تنفس پارچه‌های مختلف آورده شده است:

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
انواع پارچه ضد آب

بر اساس جدول فوق، اعداد در رابطه با فعالیت‌های خارج از منزل به چه معنا هستند؟

رتبه بندی ضد آب

۵۰۰۰ میلیمتر: جایی است که بهتر است یک کاپشن بارانی بپوشید، اما در یک باران واقعا وحشتناک در نهایت خیس خواهید شد.
۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ میلیمتر: اینجا جایی است که یک لباس ضد آب برای استفاده در دنیای واقعی لازم می‌شود. این کاپشن‌ها در برابر بارندگی‌های شدید باران و همچنین مقداری برف سنگین و مرطوب مقاومت می‌کنند. با این حال، اگر آنها را تحت فشار فعالیت زیاد قرار دهید (مانند راه رفتن، زانو زدن یا نشستن در برف خیس) به مرور زمان خیس می‌شوند.
۲۰۰۰۰ میلیمتر به بالا: بارش باران شدید! اگر می‌خواهید در هر شرایطی بیرون باشید، بار سنگینی را حمل کنید و خشک هم بمانید، این کاپشنی است که حتما می‌خواهید.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
لباس کوهنوردی با پارچه ضد آب
رتبه بندی تنفس

۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ گرم در متر مربع: این لباس برای اسکی، مسافرت‌های شهری یا قرار گرفتن در کمپ در حالی که باران می‌بارد خوب کار می‌کند. با این حال، اگر مجبور به پیاده‌روی زیاد باشید، خیلی خیس می‌شوید.
۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ گرم در متر مربع: این کاپشن برای سفرهای ماجراجویانه‌تر، پیاده‌روی و اسکی مناسب است. مجدداً اگر در میان رفتن به شاخ و برگ‌ها هستید یا قصد سفر به مکان‌های بسیار مرطوب و یا مسیرهای برفی را دارید، ممکن است کمی احساس نمناکی کنید.
۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ گرم در متر مربع و بالاتر: اگر برای یک سفر طولانی به کوه می‌روید، یا برنامه‌ای برای پیمایش یا هر سفر دیگری که در آن به سختی فعالیت و عرق می‌کنید دارید، قطعاً چیزی در این محدوده مورد نیازتان می‌شود.

نتیجه گیری

قابلیت تنفس به شدت تحت تاثیر محیط، سطح فعالیت، تمیزی لباس و DWR آن است. رتبه‌بندی‌ها فقط یک راهنما هستند و نباید تنها عامل انتخاب لباس برای خرید باشند.

برای حفظ تنفس، لباس باید مرتبا تمیز و مقاوم شود. تنفس لباس محدودیت‌هایی دارد. هیچ چیز در محیط‌های بسیار مرطوب و کمی مرطوب کار نمی‌کند. پارچه‌های سبک‌تر معمولاً تنفس بهتری نسبت به پارچه‌های سنگین‌تر دارند، اما ماندگاری طولانی‌ مدتی نیز ندارند.

 

برای اطلاع بیشتر در مورد خرید کاپشن کوهنوردی ضد آب،
به مقاله ما در مورد کاپشن کوهنوردی مراجعه کنید.

 

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب

انواع پارچه ضد آب و برندها

انواع مختلفی از کاپشن‌های ضد آب در بازار وجود دارد. برخی از برندها ادعا دارند که بهتر از دیگران هستند و برخی به دلیل عامل جذابیت‌های ظاهری و تبلیغات بازاریابی محبوب‌تر از دیگران هستند.

پارچه‌های (Gore) Gore Tex

قبل از سال ۲۰۱۸، Gore پارچه ضد آب و تنفس‌پذیر را با برچسب گورتکس مشکی با شعار «ضمانت‌شده برای خشک نگه داشتن شما» روی لباس‌ها معرفی کرد. بقیه محصولات Gore فقط نام‌های Gore داشتند. پارچه‌های ضد آب و تنفس‌پذیر Gore Black با برچسب Gore-Tex، Gore-Tex Pro، Gore-Tex Paclite، Gore-Tex Active، Gore-Tex Surround و Gore-Tex Shakedry. 

Gore-Tex اصلی بسیار تنفس‌پذیر بود، با این حال کاملاً مستعد تجزیه شدن توسط چربی بدن ما، کرم‌های ضد آفتاب، کثیفی و غیره بود، تا زمانی که یک پوشش PU به آن چسباندند و مانع از نفوذ چربی‌ها و روغن‌ها به غشاء شدند. بعد از آن بود که گورتکس به دلیل ویژگی‌های ضد آب بودن، تنفس پذیری و دوام بالا در هوای مرطوب، برای سال‌های متمادی در بازار پیشرو و مشهور شد.

Gore همچنان به عنوان یک رهبرِ بازار، راه را هموار کرد و اکنون تعدادی پارچه مختلف را برای عرضه در بازارهای خارجی تولید می‌کند. اگرچه Gore شناخته‌شده‌ترین تولیدکننده WPB است، آنچه همچنان در بازار دیده می‌شود این است که برندهای لوازم کوهنوردی و فعالیت‌های فضای باز همچنان از محصولات Gore به عنوان پایه اصلی پوشاک WPB استفاده می‌کنند.

Gore-Tex Infinium

در اواخر سال ۲۰۱۸، Gore برچسب سفید Gore-Tex Infinium را با متن “راحتی و عملکرد” اضافه کرد. هر چیزی که با این برچسب سفید ساخته شده است ضد آب نیست، اما تاکید بر راحتی پوشیدن و تنفس بالا است. Gore Windstopper احتمالاً شناخته‌شده‌ترین محصول Gore است که اکنون دارای برچسب Gore-Tex Infinium است.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
انواع پارچه ضد آب | محصولات Gore-Tex

Gore-Tex Shakedry

با استفاده از تکنیک پارچه ضد آب و قابل تنفس، غشاء در قسمت بیرونی پارچه قرار می‌گیرد تا حتی بهتر نفس بکشد. این مدل مناسب برای دویدن، دوچرخه سواری و اسکای رانینگ است. Gore-Tex Shakedry فقط برای استفاده با کوله پشتی سبک تا وزن ۳ کیلوگرم مناسب است.

GORE-TEX PRO

این نوع پوشش در لباس‌هایی از بهترین مارک‌های کوهنوردی استفاده می‌شود. برای شرایط محیطی سخت و پایدار و برای کسانی که از لباس خود استفاده زیادی می‌کنند طراحی شده است. منطقه مورد استفاده کوهنوردی، اسکی و پیاده‌روی با کوله پشتی سنگین بدون محدودیت وزن است.

گورتکسِ “سنگین” از چندین لایه تشکیل شده است و به عنوان یک لمینت ۳ لایه بین یک پارچه آستر بافته شده و با یک پارچه بیرونی سنگین محصور شده است. این پارچه جدید فاقد لایه PU است و بیشتر از ۲۵ درصد از پارچه Pro Shell قبلی قابل تنفس است. کاپشن‌های ساخته شده از این پارچه در نهایت در سخت‌ترین شرایط، بسیار بادوام و قابل اعتماد هستند.

برترین پیشنهادات از Arc’teryx و Patagonia مانند Beta AR مردانه و Alpha SV مردانه هر دو از پارچه Gore-Tex Pro در بهترین لباس کوهنوردی خود استفاده می‌کنند. اخیراً Gore-Pro به Gore-Tex Pro 2.0 به روز شده است. در Gore Pro 2.0 از مواد الاستیک (کِشسان) بیشتری در برخی پارچه‌ها استفاده شده است و ادعا شده که Gore-Tex Pro 2.0 تنفس پذیرتر و حتی مقاوم‌تر است.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
انواع پارچه ضد آب | کاپشن‌ مردانه Arc’teryx

Gore-Tex Active

یک لمینت ۳ لایه است که غشایی بین یک پارچه بیرونی سبک و یک ماده محافظ سبک وزن در کنار پوسته قرار دارد. فوق‌العاده سبک و قابل تنفس با حجم کم. مناسب برای فعالیت‌های سنگین مانند دویدن، دوچرخه سواری، اسکی صحرایی و اسکی با کوله پشتی از ۳ تا ۶ کیلوگرم می‌باشد.

GORE-TEX Paclite

پارچه ۲ لایه، با لایه محافظ در داخل (۲.۵ لایه). بزرگترین مزیت حجم کم و سبک، فشرده و ایده‌آل. مناسب برای کوله‌های تا ۶ کیلوگرم یا گاهی اوقات با کوله پشتی سنگین‌تر. برای استفاده در آب و هوای مرطوب، مناسب‌تر است تا فعالیت‌های سخت در فضای باز. کاپشن‌های مردانه و زنانه Marmot Minimalist و کاپشن مردانه و زنانه Patagonia Calcite همگی از Paclite استفاده می‌کنند و برای کوه، سفر و کمپینگ عالی هستند.

Gore-Tex Paclite Plus

طبق گفته Gore درست مانند Paclite، یک لمینت ۲ لایه، اما با پارچه بیرونی سنگین‌تر و یک لایه محافظ قوی‌تر در داخل. مناسب برای کوله پشتی‌های سنگین‌تر تا ۱۵ کیلوگرم.

Gore-Tex Performance

پارچه Gore-Tex Performance یک لمینت ۲ و ۳ لایه و یک نسخه سنگین‌تر از Gore-Tex معمولی است و بنابراین برای کوله پشتی‌های کوهنوردی سنگین‌تر مناسب است.

پارچه‌های غیر GORE-TEX

Dermizax

یک غشای آب دوست از Toray ژاپنی است. درمیزاکس از پلی اورتان ساخته شده است و بنابراین کاملاً قابل بازیافت است. پردازش به صورت لمینت ۲ و ۳ لایه و با مناطق کاربردی مختلف. در مارک‌های لباس توسط Bergans، Patagonia، Ortovox، Schöffel و Cortazu استفاده شده است.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
Dermizax | انواع پارچه ضد آب

eVENT

این غشای ۳ لایه تاکنون بزرگترین رقیب پارچه Gore-Tex است. مشابه GORE-TEX از یک غشاء ePTFE استفاده می‌کند. با این حال منافذ غشاء با یک ماده شیمیایی و آبگریز (متنفر از روغن و آب) پوشانده شده است. با انجام این فرایند فقط هوا قابلیت نفوذ دارد. پارچه eVent به جای اینکه رطوبت را از طریق انتشار از لباس خارج کند، رطوبت را مستقیماً به بیرون پارچه تخلیه می‌کند.

برخی از آزمایش‌های علمی بیان کرده‌اند که eVent در سناریوی رطوبت ۳۰ درصدی، تقریباً ۲۰۰ درصد بیشتر از بهترین پارچه Gore-Tex تنفس‌پذیری بیشتری دارد و در طول سال‌ها از زمان پیدایش آن، این موضوعی است که بسیاری از کاربران این پارچه آن را تأیید می‌کنند، هر چند جنبه منفی، برای این پارچه این است که غشاء به خوبی GORE-TEX محافظت نمی‌شود و برای حفظ عملکرد بالای خود نیاز به شستشوی منظم‌تری دارد.

پارچه eVent برای سال‌ها در برخی از بهترین لباس‌های ساخته شده از بهترین مارک‌ها مانند RAB استفاده می‌شده است.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
لباس کوهنوردی ضد آب Rab با پارچه eVent

eVENT DVstorm

eVent اخیراً اقدام به ارائه نسخه‌های مختلف غشاء خود کرده است، با مشخصات عملکردی متفاوت که برای انواع مختلف فعالیت مناسب است. نمونه‌ای از آن DVstorm است. این غشای ۳ لایه به گونه‌ای طراحی شده است که سبک وزن، دارای درجه ضد آب مقاوم و سخت، اما سطوح استثنایی از تنفس را ارائه دهد.

THE NORTH FACE HyVENT

یکی دیگر از پارچه‌های برند اختصاصی، HyVent یک پارچه با روکش پلی اورتان هیدروفیل است. رطوبت / عرق شما از محیط گرم/مرطوب داخل لباس شما به محیط سردتر/خشک‌تر بیرون منتقل می‌شود. در پارچه‌های ۲، ۲.۵ و ۳ لایه ساخته شده است. نسخه ۲ لایه از یک آستر برای محافظت از لایه PU استفاده می‌کند، در حالی که لایه ۲.۵ از بافت “لمس خشک” خود استفاده می‌کند که پوشش در تماس مستقیم از پوست نیست و به پارچه دوام و راحتی بیشتری می‌بخشد.

۳ لایه، مشابه اکثر پارچه‌های سه لایه WPB موجود در بازار است، اما برخلاف GORE-TEX که از ePTFE برای غشاء استفاده می‌کند، The North Face از پوشش PU استفاده می‌کند. پارچه‌های ۲ و ۲.۵ لایه در طیف وسیعی از کاپشن‌های Triclimate سبک ۳ در ۱ آنها دیده می‌شود و همیشه محبوب بوده است. این غشاء با روش نانو ریسندگی ساخته شده است. برای ۹۰٪ مواد بازیافتی و ۱۰۰٪ قابل استفاده مجدد.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
کاپشن کوهنوردی THE NORTH FACE

Helly Tech® PERFORMANCE

برای هر فعالیت در فضای باز طراحی شده است. این پارچه ضد آب و تنفس‌پذیر ۲.۵ لایه، آب را به طور موثر از بدن دور می‌کند، بنابراین شما را خشک نگه داشته و به شما امکان می‌دهد بهترین عملکرد خود را داشته باشید. Helly Hansen Loke به عنوان یک لایه «استفاده گاه به گاه» برای فعالیت‌های خارج از منزل مانند کوهنوردی، اسکی، سفرهای ماجراجویی و پیاده روی عالی است.

کاپشن‌های مردانه Dubliner و Squamish، و زنانه Welsey Trench، کت بلند Aden و کاپشن Squamish، شریک کاملی برای هر سفر شهری یا مناطق هوایی سردتر هستند.

Polartec Neo Shell

اولین ماده‌ای بود که از طریق نانو ریسندگی ساخته شد. نخ‌های نانو یک غشای ریز متخلخل ایجاد می‌کند که ورقه ورقه پردازش می‌شوند. آن را در لباس‌های Mountain Hardwear، ۶۶North، Arc’Teryx، Berghaus، Salewa و Norrøna خواهید یافت.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
Polartec Neo Shell اولین ماده‌ای است که از طریق نانو ریسندگی ساخته شده است.

Sympatex

سیمپاتکس توسط شرکت هلندی Akzo Nobel Sympatex اختراع شد، یک غشای ریز متخلخل ساخته شده از ۱۰۰٪ پلی استر که آن را ۱۰۰٪ قابل بازیافت می‌کند. چندین نوع لمینت وجود دارد: از ۲ تا ۴ لایه. پارچه‌های ضد آب و تنفسی ساخته شده با Sympatex توسط Grisport، Kaikkialla و Vaude و سایرین استفاده می‌شود.

Eco-Shell

پارچه‌ای از پلی استر بازیافتی است که توسط برند سوئدی Fjällräven ساخته شده است. یک پارچه بیرونی را با یک پوشش ضد آب بادوام (DWR) در بالا و یک غشای آب دوست برای تنفس ترکیب می‌کند. این پارچه در ساختار ۲.۵ و ۳ لایه موجود است.

Ceplex

انحصاری برای برند فضای باز Vaude است. یک غشای ریز متخلخل است و بسته به کاربرد از پلی اورتان، پلی اورتان ترموپلاستیک یا پلی استر ساخته شده است. ۱۰۰% بدون فلوئوروکربن و ۱۰۰% قابل بازیافت.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
انواع برندهای پارچه ضد آب

Patagonia H2No

پارچه‌های ۳ لایه H2No کاملا ضد آب، ضد باد، تنفس پذیر و عملکرد بسیار بالایی دارند. از آنجایی که پارچه‌های ۳ لایه استاندارد H2No بسیار سبک و متراکم هستند، انتخاب‌های عالی برای کوله گردی، کوهنوردی در کوهستان و صعود زمستانی، اسکی و اسنوبورد هستند.

آنها یک پارچه پوسته دافع آب را با یک غشای ضد آب/ تنفس پذیر با پوشش محافظتی بالا بدون نیاز به پارچه آستر محافظ ترکیب می‌کنند که آن را سبک وزن و با حجم کم قابل حمل می‌کند. علاوه بر این، یک لایه چاپ برجسته متمایز برای کاهش کشش سطحی هنگام لایه‌بندی و افزایش مدیریت رطوبت اعمال می‌شود.

پارچه‌های پوسته استاندارد ۳ لایه H2No با روکش پارچه DWR (دفع آب بادوام) پوشیده شده‌اند که باران و برف سبک را دفع می‌کند. در ارتباط با یک مانع ضد آب/ تنفس پذیر، روکش DWR از اشباع شدن پارچه بیرونی جلوگیری می‌کند تا مانع تنفسی بتواند کار خود را انجام دهد. طیف کلاسیک Patagonia در مردان و زنان از پارچه ۳ لایه H2No استفاده می‌کند.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
کاپشن زنانه Patagonia H2No

Pertex

یک غشای پلی اورتان آب دوست است. ۱۰۰% قابل بازیافت و در دو نوع موجود است: Pertex Shield و Pertex Shield Pro. اولی در انواع ۲.۵ و ۳ لایه و دومی نسخه سنگین‌تر است و فقط در لمینت ۳ لایه موجود است. Rab از اواسط دهه ۱۹۸۰ از آن استفاده کرده است. سایر برندهایی که از این پارچه استفاده می‌کنند عبارتند از Berghaus، Patagonia و Montane.

MARMOT NanoPro

این پارچه ۲.۵ لایه مارموت با روکش میکرو متخلخل است. یکی دیگر از پارچه‌های قابل نفوذ هوا، فناوری جدید مارموت است که ادعا می‌کند تا ۴۳ درصد بیشتر از فناوری پوشش قبلی خود قابلیت تنفس دارد. از نظر عملکرد، شبیه به Patagonia H2NO و North Face HyVent است.

لباس‌هایی که از این پارچه استفاده می‌کنند معمولاً به سمت مشتریانی می‌آیند که یک لباس ضدآب سبک و قابل تنفس با قیمت مناسب می‌خواهند. کاپشن Precip آنها یک نمونه فوق‌العاده از یک لباس با قیمت متوسط و با عملکرد خوب برای استفاده روزمره است.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
MARMOT NanoPro

MONT Hydronaute & Hydronaut Pro

مدتی است که برای لباس‌های آب و هوای مرطوب مقاوم در استرالیا پیشگام شده‌اند. آنها در گذشته از پارچه‌های شرکت‌های دیگر استفاده می‌کردند، اما در حال حاضر بزرگترین موفقیت آنها با استفاده از پارچه‌های ۳L Hydronaute مبتنی بر غشاء داخلی به دست آمده است.

Hydronaut Pro قابلیت تنفس را برای فعالیت‌هایی با خروجی بالا افزایش می‌دهد. بخش بزرگی از چیزی که لباس‌های Mont را برای شرایط سخت ایده‌آل می‌کند، پارچه‌هایی است که مقاومت در برابر سایش، استحکام پارگی و مقاومت سوراخ سوزنی را نشان می‌دهند.

کت مردانه Mont Austral و کت زنانه Siena از Hydronaute استفاده می‌کند. در حالی که کاپشن مردانه و زنانه اودیسه از Hydronaute Pro با عملکرد بالاتری استفاده می‌کنند.

+PERTEX Shield

این شرکت مدت زیادی است که پارچه‌های با کیفیت tp می‌سازد. در حالی که بیشتر به خاطر پارچه‌های فوق‌العاده سبک و بادوام برای لباس‌هایی مانند کاپشن و کیسه خواب معروف هستند، در سال‌های اخیر Pertex طیف وسیعی از گزینه‌های ضد آب/ تنفس پذیر با کارایی بالا را تولید کرده است. با استفاده از ساخت لایه PU، در کنار پارچه‌هایی نرم و افزایش کشش پارچه Shield+ 2.5L خبر از لایه‌های راحت و محکم می‌دهد.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
+PERTEX Shield

PROFLEX by Rab

باز هم یک نام تجاری که متعلق به یک برند است. این، کاملاً متفاوت از همه گزینه‌های بالا است. Proflex که توسط Rab توسعه یافته است، یک پارچه غشایی ۳ لایه جدید که یک پوسته سخت و نرم دارد. بین دو پارچه یک غشای PU آب دوست قرار دارد.

پارچه‌ای نرم، انعطاف‌پذیر، بسیار کشسان و تنفسی فوق‌العاده است. Proflex حس یک پوسته نرم را دارد. در عین حال دارای رتبه ۱۰,۰۰۰HH میلی‌متری است که در عین حال محافظت ضد آب یک هاردشل را دارد. دوام و مقاومت بالا در برابر خیس شدن دو مبادله آشکار هستند.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
PROFLEX by Rab

بنابراین کدام لباس را باید بخرم؟

در عصر حاضر، به طور واقع‌بینانه، هیچ پارچه واقعا خوب و بدی وجود ندارد. اگر از یکی از بهترین فروشگاه‌های کوهنوردی خرید می‌کنید، مهم نیست که چه چیزی می‌خرید، لباسی خواهید داشت که شما را خشک نگه می‌دارد. با این حال، همانطور که این مقاله نشان می‌دهد، تفاوت زیادی در دوام، تنفس و ضد آب بودن طولانی مدت وجود دارد.

آنچه ضروری است این است که کاپشن/لباسی را انتخاب کنید که به خوبی طراحی شده باشد. یک کاپشن با پارچه ضد آب با طراحی بد و نامناسب، صرف نظر از کیفیت پارچه‌اش، هرگز کارایی و راحتی برای شما نخواهد داشت.

پارچه ضد آب | عاشقان طبیعت ایران | لباس کوهنوردی ضد آب | انواع پارچه ضد آب
کاپشن زنانه ضد آب Black Diamond

مطمئناً تبلیغات بازاریابی و فاکتور خنک بودن در انتخاب لباس تاثیر زیادی دارد، اما درست مانند خرید یک ماشین خوب، شما چیزی را که برای آن پرداخت می‌کنید دریافت می‌کنید. به یاد داشته باشید که اگر مراقب کاپشن خود باشید، سال‌های سال می‌توانید از آن استفاده کنید و همانطور که مشخص است بیرونی‌ترین لایه لباس شاید مهم‌ترین بخش از سیستم و اصول لایه بندی لباس هر کسی باشد.

 

منابع: paddypallin.com, outdoorguru.com ترجمه: پریسا رهبری

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۴ میانگین: ۴]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *