خط الرأس مهرچال، پیرزن کلوم و هم هن

خط الرأس مهرچال، پیرزن کلوم و همهن

خط الرأس مهرچال، پیرزن کلوم و همهن خط الرأسی نعلی شکل بوده که در بخش جنوبی البرز مرکزی قرار گرفته است. ارتفاع قله مهرچال ۳۹۱۲ متر از سطح دریاست یکی از قلل مشکل و نسبتا ناشناخته البرز مرکزی بحساب می‌آید که دلیل آن مسیر نسبتا طولانی و همچنین دشوار بودن یافتن مسیر حرکت در منطقه می‌باشد.

دامنه جنوبی آن مشرف به لواسانات بوده و از سمت شرق یالی مشترک با قله آتشکوه داشته و از سمت شمال به قله پیرزن کولوم متصل بوده و از غرب یالی تیغه مانند آن را به دهستان امامه متصل می‌سازد.

خط الرأس مهرچال، پیرزن کلوم و همهن | عاشقان طبیعت ایران

در زیر می توانید گزارشی از صعود گروه کوهنوردی ” خط الرأس ” را با هدف خط الرأس مهرچال، پیرزن کلوم و هم هن مطالعه نموده و از تجربیات این گروه نکات مفیدی را دریافت نموده و از آنها در صعودهای خود بهره مند گردید.

گزارش برنامه کوهنوردی خط الرأس مهرچال، پیرزن کلوم و همهن

زمان برنامه: ۱۹ آبانماه ۱۳۹۶

مدت برنامه: یک روزه

هدف برنامه: پیمایش خط الرأس مهرچال، پیرزن کلوم و همهن

محل شروع برنامه: روستای امامه

محل پایان برنامه: روستای امامه

شرح برنامه:

صبح جمعه ساعت ۵ همراه ۷ نفر از دوستان توسط دو ماشین شخصی از تهران حرکت کردیم به سمت جاده فشم. از سمت راست جاده وارد جاده امامه شدیم و پس از طی چند کیلومتر به مقابل قهوه خانه ای که کنار رودخانه قرار دارد رسیدیم.

رأس ساعت ۶ صبح از ارتفاع ۲۲۰۰ متری صعودمان را آغاز کردیم. از کنار رودخانه عبور کردیم و بعد از چند دقیقه سمت راست از پاکوبی با شیب تند بالا می رویم.

روی صخره های مسیر بقایای قلعه قدیمی و مخروبه به نام قلعه مازیار قرار دارد که دسترسی به آن دشوار می باشد. مسیر پاکوب بعد از چند زیگزاگ تند، بالا می رود بطوریکه بعد از ۳۳ دقیقه، ۴۱۰ متر ارتفاع گرفتیم و پس از آن شیب مسیر ملایم شد.

هوا کمی سرد و نیمه ابری بود. بعد از دور زدن چند یال و دره در ساعت ۸:۲۰ کنار رودخانه و چشمه در ارتفاع ۳۰۰۰ متری رسیدیم. برای صرف صبحانه توقفی چند دقیقه ای داشتیم. در این میان هوا سردتر شد و دقایقی هم بارش برف داشتیم.

در ساعت ۹ به حرکت خود ادامه دادیم و پس از عبور از چشمه به دشت رسیدیم. یال سمت چپ به هم هن و یال روبرو مسیر پیرزن کلوم بود. ما به راست رفتیم بارش برف بصورت رگباری ادامه داشت.

آخرین یال سمت راست به دیواره و قله کهو می رسد و از پشت آن مسیر دیگر صعود به قله مهرچال قرار دارد (مسیر روستای راحت آباد).

دیواره کهو نیم ساعت قبل از قله مهرچال

ما یال قبل از آن را بالا رفتیم روی دیواره ها رسیدیم و کماکان هوا بسیار سرد بود. به سمت چپ رفتیم و حدود ساعت ۱۱:۳۰ به قله مهرچال رسیدیم. دقایقی را در اینجا به استراحت پرداختیم و پس از آن مسیر را از سمت چپ دنبال کردیم تا پس از حدود یک ساعت به قله پیرزن کلوم رسیدیم.

مسیر قله مهرچال
قله مهرچال

بر روی قله پیرزن کلوم معمولا باد سرد وجود دارد که در روز صعود ما باد بسیار سردتری می وزید. کمی استراحت کردیم و سپس شرایط شاب و هوایی، زمانبندی و توان گروه را برای صعود به قله هم هن بررسی کردیم.

پس از اطمینان از مناسب بودن همه شرایط برای ادامه برنامه، مسیر نعلی شکل را به سمت چپ ادامه دادیم و باقی مسیر را که سرازیری بود تا آنجا که جهت جنوبی می شود ادامه دادیم.

مسیر بین مهرچال و پیرزن کلوم
قله پیرزن کلوم

سپس یک صعود به قله فرعی داشتیم و دوباره فراز و فرود کوتاه تا بالاخره در ساعت ۱۴ به آخرین یال در زیر قله همهن رسیدیم. یال آخر کمی صخره ای و دست به سنگ بود که پس از گذشتن از آن در ساعت ۱۴:۳۰ قله همهن نیز صعود شد.

قله فرعی پیش از قله هم هن
یال قبل از قله هم هن
قله هم هن

پس از توقف و استراحت کوتاه به سمت یال جنوب غربی قله هم هن سرازیر شدیم. در نهایت سعی بر آن بود که قبل از تاریکی هوا شیب تند اول برنامه را رد کنیم. از دره فرعی با شیب تند و گاهی از سنگهای کوتاه مسیر آب پایین آمدیم. در ساعت ۱۶:۳۰ به پاکوب اصلی رسیدیم.

هوا آرام شده بود و نیمه ابری و مسیر دره بعد از غروب بسیار تاریک می شد بر این اساس از توقف برای نهار، صرف نظر کردیم و ادامه مسیر را طی نمودیم و با این حال بخش آخر شیب تند را در تاریکی عبور کردیم و به رودخانه رسیدیم.

رأس ساعت ۱۸ بعد از ۱۲ ساعت زمان و طی ۲۰ کیلومتر مسافت به محل توقف خودروهایمان رسیدیم.

خط الرأس مهرچال، پیرزن کلوم و همهن | عاشقان طبیعت ایران
مسیر پیرزن کلوم تا قله همهن (برای دیدن در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید)

سپاس پروردگار را که با لطف او و یاری همنوردانی پرتوان و بی ادعا برنامه ” خط الرأس مهرچال، پیرزن کلوم و همهن ” با سلامتی و موفقیت به پایان رسید.

جهت مشاهده عکس های بیشتر از این صعود می توانید به کانال ” گروه خط‌الرأس ” در تلگرام مراجعه نمایید.
عکس و نوشته: مجید قیدی‌نژاد (سرپرست گروه خط‌الرأس)

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!