آبشار آسیاب خرابه | عاشقان طبیعت ایران | آسیاب خرابه جلفا

آبشار آسیاب خرابه جلفا

آبشار آسیاب خرابه جلفا

آبشار آسیاب خرابه جلفا واقع در آذربایجان شرقی یکی از دیدنی‌های مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان ایران زمین است. گوشه و کنار سرزمین ما ایران سرشار است از زیبایی‌هایی پیدا و نهان که فقط با ماجراجویی می‌توان به آنها پی برد.

مناظر طبیعی، آثار باستانی و صدها جاذبه بکر که برخی از آنها از دید گردشگران و طبیعتگران نهان مانده و کمتر شناخته شده‌اند. ارتفاع آبشار آسیاب خرابه در بخش اصلی حدود ۱۰ متر و مساحت محوطه آن ۲۰۰ مترمربع است.

آبشار آسیاب خرابه | عاشقان طبیعت ایران | آسیاب خرابه جلفا
آبشار آسیاب خرابه / جلفا / آذربایجان شرقی

وجه تسمیه آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه یکی از زیباترین مناطق دیدنی آذربایجان شرقی است. در نزدیکی آبشار، یک آسیاب آبی وجود دارد که دارای ۱۰ متر ارتفاع و محوطه ۲۰۰ متر مربعی است. این آسیاب در گذشته مورد استفاده مردم قرار می‌گرفته است.

در گذر زمان بخش‌های زیادی از آن تخریب شده و کاربرد خود را از دست داده است. وجود این آسیاب باعث شده تا این منطقه به آسیاب خرابه شهرت پیدا کند. به آسیاب خرابه در زبان ترکی خارابا دییرمان یا کهنه دگیرمان هم می‌گویند.

آبشار آسیاب خرابه | عاشقان طبیعت ایران | آسیاب خرابه جلفا
آسیاب آبی / عکس از مهدی حاتمی

توصیف منطقه آبشار آسیاب خرابه

آسیاب خرابه را می‌توان به عنوان یکی از زیباترین و دلرباترین آبشارهای این منطقه برشمرد، شاهکاری بی‌بدیل که با لوندی وصف نشدنی از جریان آب در دل طبیعت خودنمایی می‌کند. این آبشار آب خود را از چشمه‌های مناطق اطراف تأمین می‌نماید و از ارتفاعی ۱۰ متری سرازیر می‌شود و در مسیر عبورش در دل کوه در گودال‌های حفره‌ای موجود می‌ریزد و به آبشارهای کوچکتری تبدیل می‌گردد.

ترکیب فوق‌العاده و ماهرانه جریان آبشار در کنار طبیعت جذاب و رشته‌کوه‌های بی‌نظیر، خالق تصویری بی‌بدیل و چشم‌نواز شده است، تصویری بهشت‌گونه که باور واقعی بودنش کمی سخت است. بی محابا و بدون ترس از خیس شدن به زیر جریان آبشار بروید و لذت طراوت این آب خنک را با تمام وجودتان لمس نمایید.

در اطراف این آبشار زیبا امکان برپایی چادر و کمپینگ نیز هست و می‌شود با اقامتی هرچند کوتاه در دل این طبیعت زیبا دل را سرشار از لذت نمود.

آبشار آسیاب خرابه | عاشقان طبیعت ایران | آسیاب خرابه جلفا
رود ارس / جاده مرزی ایران و آذربایجان

دسترسی به آبشار آسیاب خرابه

آسیاب خرابه این آبشار زیبا و رویایی در فاصله ۲۰ دقیقه‌ای از شهر مرزی جلفا و در ۲۷ کیلومتری هادی شهر و ۱۵۰ کیلومتری تبریز در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در حاشیه رود ارس واقع شده است. دسترسی به این آبشار از شهر تبریز به سمت خروجی مرند امکان‌پذیر است.

برای رسیدن به آبشار آسیاب خرابه باید از جاده مرند – جلفا به هادی شهر (علمدارگرگر) وارد شد و با عبور از یک جاده خاکی در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یک جاده فرعی، به دره‌ای باصفا رسید که محل این آسیاب قدیمی است.

از تبریز تا جاده فرعی جلفا به علمدار ۱۰۶ کیلومتر است. از علمدار تا آسیاب خرابه ۲۷ کیلومتر راه خاکی است. پس از کاروانسرای عباسی راهتان را همچنان ادامه دهید و با پیمودن مسیری ۱۳۵ کیلومتری به ورودی شهر جلفا برسید. حال از شرق جلفا به سمت علمدار شهر و در امتداد رود ارس حرکت نمایید.

آبشار آسیاب خرابه | عاشقان طبیعت ایران | آسیاب خرابه جلفا
مسیر تبریز تا آسیاب خرابه

بعد از مسیری ۲۵ کیلومتری به تابلوی آسیاب خرابه خواهید رسید. آبشار آسیاب خرابه تا ورودی این جاده تنها ۸ کیلومتر فاصله دارد. البته به دوراهی سر راهتان هم توجه داشته باشید، دو راهی که سمت چپش به روستای الوان و سمت راست آن به آبشار آسیاب خرابه منتهی می‌شود.

بالاتر از آبشار آسیاب خرابه جلفا چند چشمه قرار دارند که از کوه کیامکی در کوه‌های ارسباران سرچشمه می‌گیرند و آب آبشارها از آن چشمه‌ها‌ تأمین می‌شود.

آبشار آسیاب خرابه | عاشقان طبیعت ایران | آسیاب خرابه جلفا
تصویر هوایی از آسیاب خرابه جلفا

وجود پوشش گیاهی متنوع همچون درختان انجیر، جویبارهای کوچک و آبشارهای متعدد سبب شده تا طراوت و تازگی را برای این گوشه دنج آذربایجان شرقی به ارمغان آورد، به گونه‌ای که با شنیدن صدای فرح‌بخش طبیعت همچون صدای آواز پرندگان و آوای گذر آب انرژی شما دوچندان می‌شود.

آبشار آسیاب خرابه | عاشقان طبیعت ایران | آسیاب خرابه جلفا
آبشار اصلی آسیاب خرابه

در سمت راست انتهای دره آبشارهای فراوانی به وجود آمده است. صدها آبشار کوچک و بزرگ و صدای یکنواخت ریزش آب، چشم‌انداز بدیع و هوای خنک، از جاذبه‌های دلپذیر آسیاب خرابه است.

یکی از جذابیت‌های آبشار آسیاب خرابه، خزه‌ها و گیاهانی‌ست که دیواره آبشار را پوشانده‌اند. این خزه‌ها همانطور که حدس می‌زنیم، به دلیل رطوبت زیاد به‌وجود آمده‌اند و حالا این منظره زیبا را به وجود آورده‌اند. در پایین این قسمت، غار کوچکی هم دیده می‌شود. درخت‌های انجیر پوشش گیاهی غالب این منطقه است.

آبشار آسیاب خرابه | عاشقان طبیعت ایران | آسیاب خرابه جلفا
دورنمایی از کوه ایلان داغی در نخجوان که از منطقه آسیاب خرابه قابل رؤیت است. ایلان داغی به معنی کوه مار یکی از مهمترین نمادهای جمهوری خودمختار نخجوان است

دسترسی به آبشار آسیاب خرابه از تهران

از تهران که سفر را شروع کنیم،‌ تا رسیدن به مقصد حدود ۹ ساعت با ماشین راه در پیش داریم و به تبریز که برسیم، ۱۵۰ کیلومتر از سفرمان باقی مانده است. برای رسیدن به آبشار باید از تبریز به جلفا برویم که مسیری ۱۳۸ کیلومتری‌ست. در جلفا اگر لازم باشد می‌توانیم بنزین بزنیم، چون تا مقصد پمپ بنزین دیگری سر راه‌مان نیست.

سپس باید خروجی شهر علمدار را پیدا ‌کنیم و از مسیر موازی رود ارس راه را ادامه بدهیم. ۲۵ کیلومتر باید رانندگی ‌کنیم تا تابلوی راهنمای آسیاب خرابه را ببینیم. آخرهای مسیر، به دوراهی‌ای می‌رسیم که راه سمت چپ به روستای الوان و راه سمت راست به آبشار می‌رود. همه‌ مسیر هم آسفالت است.

آبشار آسیاب خرابه | عاشقان طبیعت ایران | آسیاب خرابه جلفا
مسیر تهران به آبشار آسیاب خرابه

ماشین را که در پارکینگ پارک کنیم، حدود ۹۰ متر پیاده‌روی در پیش داریم تا به جلوی آبشار برسیم. اینجا نزدیک مرز ایران و آذربایجان است. از تبریز با قطار یا ماشین کرایه‌ای یا بین‌راهی هم می‌توانیم خودمان را به جلفا برسانیم. در جلفا باید دوباره ماشین کرایه کنیم.

اغلب گردشگران نه برای دیدن باقی‌مانده آبشار که برای دیدن آبشارهای کوچک و بزرگ به اینجا می‌آیند، آبشارهایی که در همه‌ فصول زیبا و دیدنی هستند.

آبشار آسیاب خرابه | عاشقان طبیعت ایران | آسیاب خرابه جلفا
آبشار زیبای آسیاب خرابه جلفا

بهترین فصل سفر به آسیاب خرابه جلفا

گرچه جلفا از آب و هوایی گرمی برخوردار است اما آبشار آسیاب خرابه در فصل بهار و تابستان هم خنک می‌باشد و بازدید از آن ترسیم‌گر یکی از زیباترین خاطرات زندگیتان خواهد بود. اگر در تابستان به دیدن این آبشار بروید، چادرهای رنگارنگ گردشگران را می‌بینید که در نزدیکی آبشار برپا شده‌اند.

در مسیر پارکینگ تا آبشار، چندین آلاچیق نیز ایجاد شده که اکثرا دارای باربکیو هم هستند و شرایط اقامت گردشگران و بازدیدکنندگان را فراهم‌تر کرده‌اند.

آبشار آسیاب خرابه | عاشقان طبیعت ایران | آسیاب خرابه جلفا
قندیل‌های زیبای آبشار آسیاب خرابه / عکس از سعید احمدزاده

بهار و تابستان در اینجا خبری از گرما نیست. اگر لباس اضافه همراه داشته باشیم، می‌توانیم کمی آب‌بازی کنیم و حسابی خوش بگذرانیم. در تابستان محوطه آبشار از همیشه شلوغ‌تر است و گردشگران داخلی و خارجی زیادی با تور یا همراه خانواده به‌ بازدید می‌آیند.

پاییز و زمستان هوای این منطقه سرد می‌شود، اما اگر گردشگر حرفه‌ای باشیم، از دیدن آبشار یخ‌زده در سرما هم حسابی لذت می‌بریم. اما بهتر است بعد از دیدن آبشار و پیش از تاریکی هوا به سمت جلفا برگردیم. در روزهای سرد سال، آب آبشارها یخ می‌زنند و حسابی تماشایی می‌شوند.

آبشار آسیاب خرابه | عاشقان طبیعت ایران | آسیاب خرابه جلفا
آبشار یخ زده آسیاب خرابه جلفا

کوه‌های رسوبی زرد رنگ اطراف آبشار آسیاب خرابه به رنگ سبز درآمده‌اند و زندگی حیوانات مختلف را شکل داده‌اند، لذا به شما پیشنهاد می‌کنیم عکاسی از طبیعت را فراموش نکرده و حتما دوربین عکاسیتان را با خود ببرید و تصاویری منحصر به فرد را در آلبوم خود به ثبت رسانید.

در منطقه آسیاب خرابه جلفا مکان‌هایی برای استراحت و حتی پخت کباب وجود دارد و می‌توانید با توقف کردن در آنجا دمی چند بیاسایید و خود را به غذایی خوشمزه مهمان کنید. به شما توصیه می‌کنیم که فصل بهار را برای گشت و گذار در این منطقه انتخاب کنید، چرا که در آن زمان طبیعت از خواب زمستانی خود بیدار شده و رختی نو به تن کرده و با آب و هوای دلپذیر خود گویی که از شما پذیرایی می‌کند.

آبشار آسیاب خرابه | عاشقان طبیعت ایران | آسیاب خرابه جلفا
دره زیبای آسیاب خرابه

دیدنی‌های نزدیک به آسیاب خرابه

در ادامه گشت‌های خود می‌توانید از دیگر دیدنی‌های جلفا مانند مجموعه تاریخی کردشت، حمام جلفا، کلیسای سنت استپانوس، منطقه حفاظت شده ارسباران و روستای اوشتبین بازدید کرده و مات و مبهوت زیبایی‌های این سرزمین شوید.

منبع: همشهری آنلاین

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *