اصول اولیه بهمن | عاشقان طبیعت ایران | ایمنی بهمن | شناخت بهمن

اصول اولیه بهمن

اصول اولیه بهمن

در این مقاله شما با اصول اولیه بهمن آشنا خواهید شد. باید بدانید چه در حال کوهنوردی و چه در حال اسکی و اسنوبورد وقتی در کوهستان پوشیده از برف باشید، با درجات مختلفی از خطر سقوط بهمن مواجه خواهید شد.

اصول اولیه بهمن، نحوه شناسایی زمین‌های بهمن خیز، نحوه خواندن پیش‌بینی بهمن و ارائه یک نمای کلی از موضوعات تحت پوشش در کلاس نجات بهمن را در ادامه این مقاله خدمت شما ارائه خواهیم نمود.

مقدمه‌ای بر ایمنی بهمن

هیجان اسکی و اسنوبورد، کوهنوردی انفرادی و گروهی در فصل زمستان و اکسپیدیشن در مناطق کوهستانی دورافتاده و هر دلیلی که شما را در زمستان به سمت مناطق خلوت کشور بکشاند، مهم است که بدانید اگر به سمت کوهستان پوشیده از برف بروید، خطر سقوط بهمن وجود دارد. با داشتن اطلاعات و آموزش، می‌توانید شروع به شناسایی مکان و دلیل ریزش بهمن کنید تا از وقوع آن اجتناب کنید.

بهمن چیست؟

بهمن می‌تواند بزرگ یا کوچک، مرطوب یا خشک باشد، اما در اصل یک بهمن از توده‌های برف تشکیل شده که از یک شیب به پایین حرکت می‌کنند. بر اساس آماری که توسط مرکز اطلاعات بهمن کلرادو به دست آمده، بهمن می‌تواند کشنده باشد و به طور متوسط سالانه ۲۷ نفر در بهمن در ایالات متحده جان خود را از دست می‌دهند.

چه اسکی، اسنوبرد، پیاده‌روی یا کوهنوردی، هرکسی که زمانی را در کوهستان برفی سپری می‌کند، می‌تواند از آموزش ایمنی در برابر بهمن بهره‌مند شود.

 

درباره کوهنوردی در زمستان بیشتر بخوانید …

اصول اولیه بهمن | عاشقان طبیعت ایران | ایمنی بهمن | شناخت بهمن
اصول اولیه بهمن

بهمن شناسی

مکان و چرایی وقوع بهمن را بدانید

یکی از اصول اولیه بهمن یادگیری و آگاهی از دانش بهمن شناسی است که به شما کمک می‌کند تا هنگام حضور در کوه‌های برفی از مناطق بهمن خیز را شناسایی کرده و از وقوع حوادث پیشگیری نمایید.

بررسی پیش بینی بهمن

شبکه‌ای گسترده از مراکز بهمن شناسی تحت نظارت سازمان هواشناسی یا فدراسیون کوهنوردی و نیز صفحات کارشناسان این امر در فضای مجازی پیش‌بینی‌های روزانه را با اطلاعات دقیق در مورد شرایط ارائه می‌دهد تا به شما کمک کند برای اجرای برنامه خود آماده شوید.

وسایل نجات به همراه داشته باشید و نحوه استفاده از آن را بدانید

در وهله اول بهتر است از قرار گرفتن در شرایط بهمن پرهیز کنید، اما اگر مشکلی پیش آمد، همیشه وسایل و تجهیزات نجات مناسب را همراه داشته باشید و نحوه استفاده از آن را بدانید.

یاد بگیرید که پنج نشانه بهمن را بشناسید

هنگامی که بیرون رفتید، از مهارت‌های مشاهده‌ای خود برای تشخیص پنج سرنخ کلیدی که به شما در مورد ناپایداری برف هشدار می‌دهد استفاده کنید.

شرکت در دوره آموزشی بهمن شناسی

حداقل در یک دوره آموزشی آگاهی از بهمن شرکت نمایید. سعی کنید تا آموزش رسمی‌تر و در صورت امکان تحت نظارت فدراسیون و یا مربیان متخصص را در نظر بگیرید تا آموزش متناسب با اهداف و سطح برنامه خود را دریافت کنید.

به یاد داشته باشید

ایمنی، مسئولیت شماست. هیچ مقاله یا ویدیوی اینترنتی نمی‌تواند جایگزین آموزش و تجربه مناسب شود. این مقاله صرفاً به عنوان اطلاعات تکمیلی در نظر گرفته شده است تا شما را با برخی از اصول اولیه بهمن آشنا سازد. پس قبل از انجام هرگونه فعالیت در فضای باز، مطمئن شوید که در تکنیک‌ها و الزامات ایمنی مناسب تمرین کرده‌اید.

اصول اولیه بهمن | عاشقان طبیعت ایران | ایمنی بهمن | شناخت بهمن
اصول اولیه بهمن | مکان و زمان وقوع بهمن

مکان و زمان وقوع بهمن

یادگیری مکان، زمان و چرایی وقوع بهمن می‌تواند به شما کمک کند اطلاعات جمع‌آوری کنید و مشاهداتی انجام دهید تا احتمال گرفتار شدن در یک بهمن را به حداقل برسانید. برای اینکه یک بهمن اتفاق بیفتد، باید سه اتفاق رخ دهد:

۱. برف ناپایدار
۲. محدوده بهمن (محدوده بهمن یا اصطلاحا زمین بهمن جایی است که بهمن در آنجا شروع، اجرا یا متوقف شود)
۳. محرک – عامل طبیعی (مانند باد) یا عوامل انسانی (مانند وزن فرد که روی برف ناپایدار حرکت می‌کند)

اگر یکی از این سه عامل را حذف کنید، احتمال سقوط بهمن وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال، اگر شما برف ناپایدار دارید و شما محرک احتمالی آن هستید، اگر در محدوده بهمن خیز نباشید، بهمن رخ نخواهد داد. اگر برف ناپایدار است اما در یک منطقه صاف یا با زاویه کم (نه در محدوده بهمن خیز) هستید، پس خطر سقوط بهمن وجود نخواهد داشت.

از سه سوال زیر به عنوان راهنما استفاده کنید تا به شما کمک کند بدانید کجا و چرا بهمن رخ می‌دهد:

آیا برف ناپایدار است و در کدام قسمت‌ها ناپایدار است؟

برف ناپایدار، برفی است که پتانسیل سر خوردن به سمت پایین را داراست. آب و هوا، بارندگی، دما، باد، خورشید و بسیاری از عوامل دیگر بر پایداری برف تأثیر می‌گذارند. درک و تجزیه و تحلیل شرایط برف نیاز به آموزش و تجربه کافی دارد.

پیش‌بینی‌کنندگان بهمن و سایر متخصصان مشاهدات میدانی انجام می‌دهند و برف و آب و هوا را در طول فصل تجزیه و تحلیل می‌کنند تا به شما کمک کنند در مورد زمان و مکان رفتن به برنامه‌های زمستانی تصمیم بگیرید. این پیش‌بینی‌ها به شما در مورد خطرات بهمن هشدار می‌دهد و انواع مشکلاتی را که ممکن است انتظارش را داشته باشید توضیح می‌دهد.

آیا من در محدوده‌ای هستم که ممکن است بهمن رخ دهد؟

شناخت محدوده بهمن خیز (محل وقوع بهمن)، کلیدی برای اجرای برنامه ایمن در کوهستان برفیست. محدوده بهمن خیز یا اصطلاحا زمین بهمن جایی است که بهمن در آن شروع، اجرا یا متوقف شود. یاد بگیرید که چنین زمین‌هایی را بشناسید تا به شما در برنامه‌ریزی و انتخاب مسیر ایمن کمک کند.

اصول اولیه بهمن | عاشقان طبیعت ایران | ایمنی بهمن | شناخت بهمن
اصول اولیه بهمن | آشنایی با درجه شیب

هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا در زمین بهمن هستید این عوامل را در نظر بگیرید:

درجه شیب

شیب باید به اندازه کافی تند باشد تا برف سر بخورد. بیشتر حوادث بهمن معمولاً در شیب‌هایی بین ۳۰ تا ۴۵ درجه رخ می‌دهند. برخی از ریزش‌ها هم ممکن است در زوایای کمتر اتفاق بیفتند، اما این امر رایج نیست. در حین پیمایش در مناطق خلوت، از خود بپرسید که آیا شیب به اندازه کافی تند است که برف سر بخورد؟ تخمین زاویه شیب می‌تواند سخت باشد.

به همراه داشتن شیب سنج (ابزاری برای اندازه‌گیری سریع زاویه شیب) مفید است. شما می‌توانید پیش از اجرای برنامه‌های اصلی این امر را در پیست اسکی و یا مناطق امن دیگر بارها تمرین و تکرار نمایید.

شیب متصل

گفتیم زمین بهمنی جایی است که بهمن می‌تواند از آنجا شروع شود یا ادامه پیدا کند و یا متوقف شود پس توجه باید داشته باشید که اگر در زمین با شیب ملایم پیمایش می‌کنید اما به شیب‌های تندتری در بالای سرتان متصل است که می‌توانند سر بخورند، همچنان خطر سقوط بهمن وجود دارد. به این نوع شیب‌ها، شیب متصل می‌گوییم.

جبهه شیب

در طول زمستان، شیب‌های جنوبی معمولا پایدارتر از شیب‌های شمالی هستند، زیرا در اثر نور خورشید سریعتر به پایداری می‌رسند. شیب‌های پشت به آفتاب (شمالی) معمولا دارای لایه‌های ناپایدار بیشتری هستند و همین طور برف بیشتری هم در این شیب‌ها باقی می‌ماند. در بهار و تابستان، اما شیب‌های سمت جنوب بیشتر در معرض آب شدن برف قرار می‌گیرند که باعث افزیش خطر و ریسک بهمن می‌شود.

تله‌های زمین

این تله‌ها ویژگی‌هایی مانند خندق‌ها، صخره‌ها، صخره‌ها، درختان یا شکاف‌ها هستند که می‌توانند عواقب بهمن را بزرگ‌تر کنند. اگر در یک بهمن گرفتار شوید، تله‌های زمین حتی یک لغزش کوچک را بدتر می‌کنند، زیرا خطر آسیب دیدگی را افزایش می‌دهند.

یک سر خوردن کوچک در صورتی که شما را اجسام سخت مانند درختان یا صخره‌ها احاطه کرده باشند، سبب خواهد شد تا در صورت وقوع بهمن آسیب‌های جدی‌تری به شما وارد شود. در این حالت ممکن است بهمن شما را از صخره به پایین پرتاب کرده یا در خندق یا فرورفتگی مدفون کند. اکثر افرادی که در بهمن جان خود را از دست می‌دهند، به دلیل خفگی (معمولاً به این دلیل که هنگام دفن شدن نمی‌توانند نفس بکشند) یا ضربه بوده است.

آیا می‌توانم بهمن را تحریک کنم؟

سومین عامل مورد نیاز برای وقوع یک بهمن، یک محرک است. محرک طبیعی مانند برف، باد یا باران می‌توانند باعث سقوط بهمن شوند. اما بیشتر حوادث بهمن توسط عوامل انسانی ایجاد می‌شود. یک اسکی باز، اسنوبورد سوار، کوهنورد و دیگران همگی می‌توانند بهمن را تحریک کنند (حرکت روی برف ناپایدار).

بنابراین تصمیماتی که در مورد زمان و مکان رفتن و نحوه اجرای برنامه می‌گیرید می‌تواند تفاوت زیادی در پیشگیری از حوادث ایجاد کند. علیرغم یک افسانه رایج، شما نمی‌توانید با فریاد زدن یا ایجاد صداهای بلند، بهمن را به راه بیندازید.

 

درباره صعود زمستانی – کوهنوردی در فصول سرد بیشتر بخوانید …

 

اصول اولیه بهمن | عاشقان طبیعت ایران | ایمنی بهمن | شناخت بهمن
اصول اولیه بهمن | بررسی و پیش بینی بهمن

بررسی و پیش بینی بهمن

یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید پیش از اجرای برنامه انجام دهید این است که خود را با اطلاعاتی در مورد آب و هوا و شرایط بهمن در منطقه مسلح کنید. اطلاعات و اخبار در این مورد را می‌توانید از طریق سایت‌ها، کانال‌ها و صفحات کارشناسان هواشناسی و نیز فدراسیون کوهنوردی که به صورت روزانه پیش‌بینی شده بخوانید و از شرایط موجود در روز برنامه مطلع گردید.

توجه داشته باشید، اگر فردی هستید که مدام در مناطق کوهستانی و برفی به اجرای برنامه می‌پردازید پس بررسی این اطلاعات را روزانه دنبال کنید زیرا شرایط دائماً تغییر می‌کند.

تجهیزات ایمنی بهمن و استفاده از آن

از آنجایی که بیشتر بهمن‌ها توسط فردی که در نهایت به دام می‌افتد یا فردی در گروه ایجاد می‌شود، بسیار مهم است که همه اعضای گروه شما حامل وسایل ضروری باشند. پس لازم است با تجهیزات نجات بهمن و نحوه استفاده از آن آشنا باشید.

اگر شما یا یکی از افراد گروهتان در بهمن گرفتار و به طور کامل مدفون شد، زمان محدودی برای حفاری و پیدا کردن آنها دارید. شما و سایر افراد گروه باید در مورد استفاده از این لوازم و تجهیزات نجات به خوبی تمرین کرده باشید. فرستنده، گیرنده، پویشگر و بیل را بشناسید و کار با آن را تمرین کنید.در ضمن بیاد داشته باشید داشتن تجهیزات نجات، مانع از گرفتار شدن شما در بهمن نمی‌شود و به این معنا نیست که لزوماً از بهمن جان سالم به در خواهید برد.

آموزش، اطلاعات و تجربه به شما کمک می‌کند تا تصمیمات خوبی بگیرید تا در بهمن گرفتار نشوید. اگر بهمن اتفاق افتاد، باید تجهیزات نجات ضروری را به همراه داشته باشید و بدانید که چگونه از آن استفاده کنید. اما نجات را باید آخرین تلاش در نظر گرفت و باید بدانیم همواره پیشگیری در اولویت است.

اصول اولیه بهمن | عاشقان طبیعت ایران | ایمنی بهمن | شناخت بهمن
اصول اولیه بهمن | تجهیزات ایمنی بهمن و استفاده از آن

در بهترین حالت، هریک از اعضای گروه شما باید یک فرستنده گیرنده بهمن، یک کاوشگر و یک بیل داشته باشد:

بیکن (Avalanche Beacon)

بیکن‌ها دستگاه‌های الکترونیکی کوچکی هستند که سیگنال‌های الکترومغناطیسی را ارسال یا دریافت می‌کنند و به شما امکان می‌دهند فردی را که در برف مدفون شده است پیدا کنید. هر فرد در گروه می‌تواند یک دستگاه را همراه داشته باشد و آن را در حالت روشن قرار دهد تا سیگنال‌ها را از ابتدای مسیر حرکت ارسال کند.

حال اگر کسی در برف مدفون شود، سایرین دستگاه خود را به حالت «دریافت» تغییر می‌دهند تا سیگنال شخص گرفتار را پیدا کنند.

انواع بیکن

  • آنالوگ
  • دیجیتال
  • آنالوگ/دیجیتال (هیبرید)
بیکن آنالوگ

این مدل از بیکن‌ها کم‌کم در حال از رده خارج شدن هستند و بیشتر طرفداران خود را از است داده‌اند. مدل‌های آنالوگ از دامنه جستجوی بالایی برخوردارند و برای دریافت امواج از فواصل دور مناسب هستند، اما به هر حال کار با آنها چندان راحت نیست و نیازمند تجربه و تمرین فراوان می‌باشد.

بیکن آنالوگ از قیمت نسبتا پایینی برخوردار است. بیکن آنالوگ بدین صورت عمل می‌کند که امواج رادیویی را به صدا تبدیل کرده و هرگاه به فرد مدفون شده نزدیکتر شوید صدای آلارم آن بلندتر می‌شود.

اصول اولیه بهمن | عاشقان طبیعت ایران | ایمنی بهمن | شناخت بهمن
اصول اولیه بهمن | تجهیزات ایمنی بهمن | بیکن
بیکن دیجیتال

بیکن دیجیتال در حدود سال ۲۰۰۱ به بازار عرضه شد. هدف اصلی تولید این نوع از بیکن‌ها کم شدن زمان پیدا کردن قربانی به وسیله راحت‌تر کردن کار با آنها است. بیکن دیجیتال از میکرو پروسسورهایی بهره می‌برد که با آنالیز کردن سیگنال‌های دریافتی فاصله تا فرد قربانی و همچنین جهت حرکت را به جستجوگران نشان می‌دهد.

کار با مدل‌های دیجیتال نسبت به آنالوگ‌ها بسیار راحت‌تر است ولی ضعفی که نسبت به مدل‌های آنالوگ دارند این است که دامنه جستجوی کوتاه‌تری دارند. بیکن‌های دیجیتال نسبت به قابلیت‌هایی که دارند، قیمت‌های متفاوتی نیز دارند.

بیکن هیبریدی (آنالوگ/دیجیتال)

این مدل از بیکن‌ها از تکنولوژی هر دو مدل آنالوگ و دیجیتال بهره می‌برند ولی به نظر نمی‌رسد که ویژگی خاص یا چشمگیری داشته باشند. از این نوع بیکن تنها یک مدل تولید شده است و این مدل نیز مانند مدل‌های آنالوگ در حال از رده خارج شدن می‌باشد.

حمل بیکن توسط کیف مخصوص

نکته‌ای که مهم است، بدون در نظر گرفتن نوع دستگاه شما، این است که همواره شما باید به تمرین بپردازید تا در مواقع اضطراری از سرعت عمل کافی برخوردار باشید و بتوانید از دستگاه به درستی استفاده کنید و وقت را ذخیره کنید.

اصول اولیه بهمن | عاشقان طبیعت ایران | ایمنی بهمن | شناخت بهمن
اصول اولیه بهمن | تجهیزات ایمنی بهمن | استفاده از بیکن

میله سونداژ (کاوشگر برفی)

هنگامی که سیگنال یک فرد مدفون را پیدا کردید، از یک میله سونداژ برای تعیین دقیق محل و عمق مدفون شدن آنها استفاده خواهید کرد. این تیرک‌های تاشو و سبک به شما کمک می‌کنند بدون اتلاف وقت زیاد برای حفاری در نقطه‌ای اشتباه، فرد مدفون را بیابید.

میله سونداژ یکی از وسایل مهم در عملیات جستجو و نجات می‌باشد. پس از یافتن محل قربانی با بیکن‌ها حالا زمان آن است تا با استفادهاز میله سونداژ مکان دقی قربانی را پیدا کنیم. در زمانی که قربانی از وسایلی مانند بیکن، توپ بهمن و … استفاده نکرده است پس میله سونداژ تنها راه برای تعیین محل قربانی می‌باشد. شرکت‌های مختلفی میله سونداژ را تولید می‌کنند ولی در واقع آنها با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند.

نکات مهم در هنگام خرید میله سونداژ:

  • طول میله
  • جنس و ساختار میله
  • سیستم اتصالات میله سونداژ
اصول اولیه بهمن | عاشقان طبیعت ایران | ایمنی بهمن | شناخت بهمن
اصول اولیه بهمن | تجهیزات ایمنی بهمن | میله سونداژ

طول میله سونداژ

اکثر میله‌های سونداژ دارای طول‌های استاندارد ۲۰۰، ۲۴۰ و ۳۲۰ سانتی‌متر می‌باشند. اما گاهی برخی از مدل‌ها دارای طول‌های متفاوتی نیز می‌باشند که معمولا در اندازه‌های بلندتر ۲۶۰، ۲۲۰ و ۲۸۰ تولید می‌شوند. در اکثر میله‌ها هر قطعه دارای طول ۴۰ سانتی‌متر می‌باشد و به همین دلیل است که طول‌های استاندارد در نظر گرفته شده است.

مدل‌هایی که از طول‌های استاندارد پیروی نمی‌کنند دارای اندازه‌های بلندتری می‌باشند که امکان دارد برای قراردادن آنها در کوله پشتی برای شما ایجاد مشکل کند. اگر معمولا در مناطق پربرف و ریسکی برنامه اجرا می‌کنید، بهتر است که طول‌های بلندتر را برای خرید انتخاب کنید.

جنس و ساختار میله سونداژ

همانند بیل برف، میله‌های سونداژ هم معمولا از آلومینیوم ساخته می‌شوند. همانطور که میدانید امروزه بسیاری از ابزار به دلیل وزن کمتر و استحکام بیشتر از کربن ساخته می‌شوند که میله سونداژ هم از این قاعده مستثنی نیست. مهمترین تفاوت میان میله‌های کربنی و آلومینیومی تفاوت وزن آنها و استحکام می‌باشد که میله‌های کربنی سبک‌تر و محکم‌تر هستند.

اتصالات میله سونداژ

سیستم اتصالات میله‌های سونداژ متفاوت است و شما باید در هنگام خرید توجه داشته باشید که با کدام سیستم راحت‌تر هستید و کدام مدل را می‌توانید راحت و سریع سرهم کنید. تمامی مدل‌ها دارای قفل‌های مطمئنی هستند ولی بعضی از آنها سریعتر هستند و برخی از میله‌های سونداژ توانایی آن را دارند که در تنها ۳ ثانیه سرهم شوند.

اصول اولیه بهمن | عاشقان طبیعت ایران | ایمنی بهمن | شناخت بهمن
اصول اولیه بهمن | اشنایی با تجهیزات ایمنی بهمن | بیل

بیل

پس از یافتن محل دقیق قربانی، نیاز به پاکسازی و حفر برف روی فرد مدفون شده داریم که این امر با به کار گرفتن از بیل سریعتر و راحت تر انجام می‌پذیرد. جنس این بیل‌ها نیز از وزن سبک و استحکام مناسبی برخوردار است که سبب می‌شود تا راحت‌تر و سریع‌تر برف‌ها را جابجا کنید.

 

درباره کوهنوردی در یخ و برف بیشتر بخوانید …

 

اصول اولیه بهمن | عاشقان طبیعت ایران | ایمنی بهمن | شناخت بهمن
اصول اولیه بهمن | پنج نشانه بهمن

پنج نشانه بهمن را بشناسید

علاوه بر خواندن پیش‌بینی روزانه بهمن، هنگامی که بیرون هستید، چشم و گوش خود را برای دیدن و شنیدن نشانه‌های هشداردهنده وقوع بهمن باز نگه دارید. این نشانه‌های هشدارآمیز ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین مشاهداتی هستند که می‌توانید برای ایمن ماندن در هنگام پیمایش مسیر خود به آن توجه کنید. وقتی یکی از این علائم را می‌بینید، طبیعت به شما می‌گوید که برف ناپایدار است و خطر سقوط بهمن وجود دارد.

پنج نشانه برف ناپایدار

۱. بهمن‌های اخیر

اگر نشانه‌هایی از بهمن‌های اخیر مشاهده کردید یا پیش‌بینی‌کنندگان به شما گفتند که اخیراً در آن منطقه ریزش بهمن رخ داده است، این یک هشدار واضح برای اجتناب از پیمایش در آن مسیر است. اگر نمی‌توانید تشخیص دهید که بهمن اخیراً اتفاق افتاده است، فرض کنید که این اتفاق افتاده است.

یک نشانه واضح از بهمن اخیر آن است که انبوهی از برف انباشته شده و نامنظم (آوارهای بهمن) را ببینید. به کوه‌ها خوب نگاه کنید، ممکن است خط یا شکستگی را ببینید که بهمن را از برف پایدار جدا کرده است.

۲. ترک‌ها

هنگامی که برف ناپایدار در اثر یک محرک فرو می‌ریزد، ترک‌ها ممکن است در سراسر سطح برف ایجاد شوند که طولشان گاهی ده‌ها یا صدها فوت ادامه دارد.

۳. صدای ووومف

این صدای بلندیست که امکان دارد در زمانی ریزش بهمن شما و افراد گروه بشنوید. همانطور که هوا از درون بسته برف بیرون می‌آید، صدایی مشابه “ووومف” به گوش خواهد رسید. (این اصطلاح فنی است که توسط پیش‌بینی‌کنندگان و مربیان بهمن اتخاذ شده است).

۴. تغییرات شدید آب و هوا

اگر تغییرات شدید آب و هوا را تجربه می‌کنید، باید منتظر مشکلات بزرگ نیز باشید. باران اخیر یا بارش برف سنگین به این معنی است که شرایط برای برف ناپایدار وجود دارد.

بادهای شدید: به دنبال الگوهای سطحی بر روی برف باشید که توسط بادهای قوی ایجاد شده است، که می‌تواند نشان دهد که برف حمل شده و در رانش های خطرناکی رسوب کرده است که می تواند آزاد شود و جاری شود. به قرنیزها و دریفت ها در شیب های تند توجه کنید.

تغییر سریع دما: اگر ذوب سریع را تجربه کردید که می تواند بر پایداری برف تأثیر بگذارد مراقب باشید.

۵. بهمن تخته‌ای

بهمن تخته ای زمانی ایجاد می‌شود که یک لایه ناپایدار از برف که توسط لایه‌های دیگر برف مدفون شده می‌شکند و در شیب سر می‌خورد. در حالی که بیشتر انواع بهمن‌ در طول یا بعد از طوفان رخ می‌دهند، بهمن تخته ای ممکن است مدت‌ها پس از پایان طوفان رخ دهد و به طور نامتناسبی مسئول تلفات بسیاری می‌گردد.

بهمن تخته ای نتیجه طوفان، برف و یا بادهای قوی هستند که لایه‌های برف را روی هم ذخیره می‌کنند. بعضی از لایه‌ها پایدار و سفت می‌شوند، در حالی که بقیه ضعیف و ناپایدار می‌مانند.

بهمن تخته ای زمانی رخ می‌دهد که لایه رویی به خوبی به لایه زیرین نچسبیده باشد و سپس به وسیله یک عامل بیرونی مانند حرکت یک اسکی باز یا کوهنورد تحریک شود. با شروع به حرکت، این نوع بهمن هم شروع به بزرگتر و گسترده‌تر شدن در مسیرش می‌کند و یک خط از شکست در مسیر خود به جا می‌گذارد.

اصول اولیه بهمن | عاشقان طبیعت ایران | ایمنی بهمن | شناخت بهمن
اصول اولیه بهمن | شکست برف

در کلاس ایمنی بهمن شرکت کنید

این مقاله یک نمای کلی از بهمن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. پیشنهاد ما این است که حداقل، پیش از فکر کردن به اجرای یک برنامه زمستانی، در یک دوره آموزشی آگاهی و شناخت از بهمن شرکت کنید. در حال حاضر در سطح کشور این کلاس‌ها در سطوح مقدماتی تا پیشرفته و زیر نظر کارشناسان و اساتید این حوزه برگزار می‌گردد.

مهم نیست در چه کلاس و دوره‌ای شرکت می‌کنید، آموزش و بهمن شناسی را یک فرآیند یادگیری مادام‌العمر در نظر بگیرید. راه‌های زیادی برای آموختن در این مورد وجود دارد، اینکه یک کتاب بخوانید، در یک دوره آموزشی آنلاین شرکت کنید و یا در دوره‌های زیر نظر فدراسیون کوهنوردی و به صورت حضوری شرکت کنید.

توجه داشته باشید، در هر فرصتی که به دست آوردید، مهارت‌های نجات را نیز تمرین کنید تا در مواقع ضروری قادر به مدیریت بهتری باشید.

اصول اولیه بهمن | عاشقان طبیعت ایران | ایمنی بهمن | شناخت بهمن
اصول اولیه بهمن | شرکت در دوره‌های عملی ایمنی و نجات بهمن

خطاهای تصمیم‌گیری

زمین و مسیر آشنا

احتمال ریسک کردن در مسیرهایی که از قبل با آنها آشنا هستیم بیشتر است. در حالیکه شرایط می‌تواند لحظه به لحظه متغیر باشد. پس همواره طوری در مسیر قدم برمی‌داریم که انگار برای مرتبه اول است که پای در این مسیر گذاشته‌ایم.

پذیرفته شدن در گروه

قبول شدن و پذیرفته شدن از طرف گروه می‌تواند به فرد اعتماد به نفس کاذب دهد و او را در تصمیم‌گیری دچار خطا کند. بنابراین بهتر است تا فرد ساز مخالف نزند و به هم‌اندیشی یا خرد جمعی روی آورد.

اعتماد به نفس بیش از حد

اگر بیش از حد به دانسته‌های خود اعتماد داشته باشید، ممکن است قضاوت خود را محدود کنید و یا تغییرات و خطر را دست کم بگیرید.

تجربه مشابه

زمانی روی می‌دهد که یک نفر در گروه تجربه‌ای بیشتر از شما دارد. به طور مثال قبلا از این مسیر صعود کرده است یا از مسیرهای اینچنین با موفقیت عبور کرده است. این هم یک خطای شناختی در تشخیص خطر می‌تواند باشد.

پاکوب موجود

تکیه بر پاکوب موجود هم می‌تواند خطرناک باشد. تنها به این دلیل که قبلا کسی از مسیر عبور کرده و خطری نداشته نمی‌شود به بی‌خطری مسیر اطمینان کرد.

برف دوستی

به خاطر برف تازه و دست نخورده و زیبا نمی‌شود تحت اغوای کوهستان قرار گرفت.

 

منبع: rei.com ترجمه: حامد اسپرهم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *