اهمیت رنگ در کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران

اهمیت رنگ در کوهنوردی

اهمیت رنگ در کوهنوردی

در اهمیت رنگ در کوهنوردی همین بس که کوهنوردی ورزشی است که مکان انجام آن طبیعت بی انتها، وسیع، پرخطر و دارای موانع بسیار است.

بنابراین در صورت بروز حادثه در این میدان ورزشی وسیع مهمترین مسئله امدادرسانی سریع و به موقع به فرد مصدوم و نجات او از شرایط دشوار حاکم بر طبیعت می باشد.

این در گرو شناسایی سریع و دقیق محل بروز مشکل و یافتن فرد مصدوم در محیط کوهستان و طبیعت می باشد. هرچه شخص متمایزتر و مشخص تر از محیط باشد یافتن او سهل تر و امدادرسانی به او آسان تر وسریع تر انجام می پذیرد.

اهمیت رنگ در کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران

همانطور که می‌دانید بستر کوهستان گسترده و دارای رنگ خاص است.

اگر برنامه زمستانی را اجرا می‌کنید محیط کوهستان با سفیدی برف آذین‌بندی می‌شود، رنگ پاکی‌ها، رنگ صداقت و رنگ یکرنگی، با آن شرایط زیبا و فریبنده می‌تواند هشداری باشد برای ما.

در آموزه‌های کوهنوردی عنصر رنگ به عنوان یک علامت هشدار دهند در امدادرسانی‌ها نقش حیاتی را ایفا می‌کند.

در برنامه‌های تابستانی رنگ سنگ و خاک نیز رنگ خاکی است، رنگ بی ریایی و رنگ فعالیت در محیط تنهایی، محیطی که هیچ تماشاگری را در اطرافت نمی‌بینی، در این محیط‌ها نیز نقش رنگ را جستجو خواهیم کرد.

اهمیت رنگ در کوهنوردی | عاشقان طبیعت ایران

بشر اولیه پس از آموختن چگونگی به دست آوردن رنگ از طبیعت و علم رنگرزی از رنگ در مصارف مختلف بهره جسته است. از لباس و زیورآلات گرفته تا وسایل شکار خود را رنگ‌آمیزی نموده و اهداف مختلفی را در استفاده از آن دنبال نموده است.

رنگ از دیر باز بعنوان ابزاری برای شناسایی و تشخیص در نزد بشر اولیه مورد استفاده قرار گرفته شده است.

امروزه نیز از این خاصیت رنگ در موارد مختلف استفاده می‌شود. در کوهنوردی صرف‌نظر از زیباسازی البسه و ابزار و تجهیزات کوهنوردی، اولین و مهمترین استفاده از این عامل مهم، مسئله تشخیص و شناسایی و امدادرسانی می‌باشد.

برداشت از وبلاگ نشاط کوهستان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *