استفاده از GPS | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب و استفاده از GPS

نحوه انتخاب و استفاده از GPS

نحوه انتخاب و استفاده از GPS

در این مقاله قصد داریم تا شما مخاطبان را با نحوه انتخاب و استفاده از GPS آشنا کنیم. فناوری GPS که زمانی انقلابی در عرصه جهت یابی و مسیریابی به حساب می‌آمد، اکنون در همه چیز از پهپاد گرفته تا قلاده سگ به کار گرفته می‌شود. با این وجود، یک گیرنده GPS دستی یک ابزار ارزشمند در فضای باز برای کوهنوردان و سایر کاوشگران است.

یک دستگاه GPS می‌تواند اطلاعات حیاتی در مورد مکانی که در آن حضور دارید، جایی که بوده‌اید و جایی که می‌خواهید بروید به شما بدهد. این مقاله نحوه انتخاب و استفاده از GPS برای فضای باز را مورد بحث قرار می‌دهد. نوآوری در فناوری تلفن به سرعت در حال تقلید از GPS سنتی دستی است. با این حال، یک دستگاه اختصاصی GPS در فضای باز دارای مزایای کلیدی می‌باشد.

مزایای کلیدی دستگاه GPS

  • بسیار قوی‌تر و مقاوم در برابر آب
  • باتری‌های قابل شارژ و تعویض
  • دریافت بهتر از ماهواره در مکان‌های دور
  • ویژگی‌های توانمند که به طور خاص برای استفاده در فضای باز توسعه یافته است

با این فکر که نقشه و قطب نما خود را کنار بگذارید، گیرنده GPS نخرید. یافتن راهی برای خروج از طبیعت چیزی نیست که بتوانید صرفاً به وسایل الکترونیکی که با باتری کار می‌کنند اعتماد کنید. برای آشنایی با موارد ضروری ناوبری کلاسیک بایستی حتما با موضوعات جهت یابی، نقشه خوانی و نیز کار با قطب نما آشنایی کامل داشته باشید.

استفاده از GPS | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب و استفاده از GPS
نحوه انتخاب و استفاده از GPS

انتخاب و خرید آسان GPS

اگر فهرست کامل مشخصات و ویژگی‌های GPS را کمی دلهره‌آور می‌دانید، می‌توانید تصمیم خود را برای خرید GPS با در نظر گرفتن سه حوزه کلیدی ساده کنید:

اندازه دستگاه و اندازه صفحه نمایش

با افزایش اندازه صفحه نمایش، اندازه و وزن یک دستگاه GPS نیز افزایش می‌یابد. پس اولین قدم برای خرید GPS می‌تواند تصمیم‌گیری در مورد انتخاب طیف کم وزن و همچنین صفحه نمایش بزرگ باشد.

رابط کاربری (لمسی یا کلیدی)

انتخاب شما بسته به اینکه دستگاه مورد نظرتان دارای صفحه لمسی باشد یا نباشد، محدودتر می‌شود. برای فعالیت‌های زمستانی دستگاهی را در نظر بگیرید که فقط با دکمه کنترل شود زیرا هنگام پوشیدن دستکش استفاده از آن آسان‌تر است.

استفاده از GPS | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب و استفاده از GPS
نحوه انتخاب و استفاده از GPS | انتخاب و خرید آسان

ویژگی‌های پیشرفته

دستگاه‌های گران قیمت دارای ویژگی‌هایی مانند فشارسنج، قطب‌نمای الکترونیکی و انتقال بی‌سیم هستند. اگر این قابلیت‌ها برای شما مهم هستند، انتخاب نهایی شما را نیز محدود می‌کند.

ویژگی‌های پیشرفته GPS

همه مدل‌های GPS دستی، ناوبری اولیه را انجام می‌دهند. آنچه شما انتخاب می‌کنید تا حد زیادی به این بستگی دارد که کدام و چند ویژگی زیر را دارد:

فشارسنج / ارتفاع سنج

در حالی که همه گیرنده‌های GPS می‌توانند بر اساس داده‌های ماهواره‌ای ارتفاع را به شما بگویند، دستگاهی با ویژگی فشارسنج / ارتفاع سنج با در نظر گرفتن داده‌های بارومتریک، خوانش ارتفاع دقیق‌تری را ارائه می‌دهد. این ویژگی همچنین به شما امکان می‌دهد روند آب و هوا را اندازه‌گیری کنید.

استفاده از GPS | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب و استفاده از GPS
استفاده از GPS | ویژگی قطب نما

قطب نمای الکترونیکی

همه گیرنده‌های GPS می‌توانند به شما بگویند وقتی که در حال حرکت هستید به چه سمتی می‌روید. با این حال، اگر گیرنده‌ای با قطب نمای الکترونیکی دریافت کنید، به شما می‌گوید در حالی که ثابت مانده‌اید به چه سمتی ایستاده‌اید. این یک ویژگی مفید است زیرا به شما امکان می‌دهد در هر ایستگاه استراحت خود را جهت‌گیری کنید و مسیر خود را برنامه‌ریزی کنید.

انتقال بی سیم داده

این به GPS شما امکان می‌دهد با گیرنده‌های GPS سازگار (هم مدل) ارتباط برقرار کند. این یک راه سریع و آسان برای به اشتراک‌گذاری داده‌هایی مانند مسیرها و ایستگاه‌های بین راه با دیگران ارائه می‌دهد.

استفاده از GPS | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب و استفاده از GPS
نحوه انتخاب و استفاده از GPS | ویژگی‌های پیشرفته

نقشه‌های از پیش بارگذاری شده

همه گیرنده‌های GPS با یک نقشه پایه ساده ارائه می‌شوند. برخی از گیرنده‌ها همچنین دارای نقشه‌های توپوگرافی کامل هستند. بیشتر GPSها نقشه‌های توپوگرافی را که به طور جداگانه خریداری می‌شوند را نیز می‌پذیرند که دانلود شده یا بر روی CD یا کارت microSD ارائه می‌شوند.

شما می‌توانید با اتصال به رایانه شخصی و سپس با استفاده از برنامه‌ای که سازنده گیرنده GPS شما ارائه می‌کند، همه نقشه‌های خود را مدیریت کرده و سفرها را برنامه‌ریزی کنید.

نقشه‌ها و نرم‌افزارهای شخص ثالث

از آنجایی که نقشه‌های سازندگان جی‌پی‌اس می‌توانند گران باشند، می‌توانید به صورت آنلاین جستجو کنید و مجموعه‌ای از سایت‌هایی که همیشه در حال تغییر هستند را پیدا کنید که دارای نقشه‌های ارزان (یا رایگان) هستند. اگر اهل فناوری نیستید یا محصولات تضمین شده را ترجیح می‌دهید، از نقشه‌ها و نرم‌افزارهای سازنده GPS خود استفاده کنید.

نحوه استفاده از GPS

مجموع حافظه و نقطه بین راه

هرچه حافظه دستگاه شما بیشتر باشد، اطلاعات نقشه و ناوبری بیشتری را می‌توانید ذخیره کنید. علاوه بر این، اکثر گیرنده‌ها به شما امکان می‌دهند حافظه خود را معمولاً از طریق کارت microSD افزایش دهید.

تقریباً هر گیرنده GPS که تهیه می‌کنید حافظه داخلی (و ظرفیت نقطه بین راه) کافی برای ذخیره نقشه‌های دقیق و داده‌های موقعیت مکانی کلیدی برای یک سفر را دارد، مگر اینکه در حال پیاده‌روی باشید. به راحتی می‌توانید نقشه‌ها و ایستگاه‌های بین راه را حذف کنید تا حافظه را برای یک سفر دیگر یا بخش دیگری از پیاده‌روی آزاد کنید.

ویژگی geocaching

بسیاری از گیرنده‌ها دارای عملکردهای geocaching هستند که امکان geocaching بدون کاغذ و مدیریت کش‌های پیدا شده شما را فراهم می‌کند.

geocaching یک فعالیت تفریحی در فضای باز است که شرکت‌کنندگان در آن با استفاده از یک دستگاه GPS یا دستگاه هوشمند یا سایر فنون ناوبری، چیزهایی را پنهان می‌کنند و سایر شرکت‌کنندگان به دنبال یافتن آن در یک مختصات جغرافیایی مشخص می‌روند. به این اشیای پنهان اصطلاحاً جُغراگنج (geocache) یا «گنجواره» گفته می‌شود.

استفاده از GPS | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب و استفاده از GPS
نحوه انتخاب و استفاده از GPS | قابلیت دوربین دیجیتال

دوربین دیجیتال

برخی از دستگاه‌های GPS قابلیت عکاسی دیجیتال با ارائه کیفیت قابل مقایسه با یک دوربین تلفن همراه دارد. این قابلیت سبب شده تا عکس‌ها را برچسب‌گذاری جغرافیایی کند تا بتوانید ببینید هر عکس را در کجای نقشه گرفته‌اید.

قابلیت ارسال پیام ماهواره‌ای

این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا در مواقع اضطراری و نیاز به کمک، تماس برقرار نمایید. در این زمینه بایستی با مبانی ارسال پیام ماهواره‌ای آشنا باشید.

استفاده از GPS

حتی یک دستگاه GPS ساده نیز طیف وسیعی از تنظیمات و ویژگی‌ها را داراست. از آنجایی که عملکرد هر گیرنده متفاوت است، در این مقاله نمی‌توانیم جزئیات این تنظیمات را به صورت ریز و گام به گام ارائه دهیم. کتابچه راهنمای مالک را بخوانید تا با نحوه کار با GPS خود آشنا شوید. سپس در محله یا پارک تمرین کنید تا زمانی که از نحوه عملکرد خود راضی شوید.

اگر کمک بیشتری می‌خواهید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی مختلفی که در زمینه جهتیابی و مسیریابی با GPS تحت نظر اساتید مجرب و مورد تأیید، برگزار می‌گردد، شرکت نمایید.

استفاده از GPS | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب و استفاده از GPS
نحوه انتخاب و استفاده از GPS | استفاده از GPS

عملکردهای اساسی در گیرنده GPS

موقعیت نمایش

یک GPS با نمایش مختصات خود به شما می‌گوید کجا هستید. همچنین موقعیت شما را بر روی نقشه پایه یا نقشه توپوگرافی نشان می‌دهد.

ضبط ترک مسیر

هنگامی که ویژگی ردیابی فعال است، یک گیرنده GPS به طور خودکار خرده‌های نان دیجیتالی را که “نقاط ردیابی” نامیده می‌شوند، در فواصل زمانی معین قرار می‌دهد. شما در انتهای مسیر از آنها برای بازیابی مراحل پیمایش خود یا ارزیابی مسیری که طی کرده‌اید استفاده می‌کنید.

استفاده از GPS | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب و استفاده از GPS
نمایش داده‌های سفر

پیمایش نقطه به نقطه

یک GPS شما را با دادن جهت و فاصله تا یک مکان یا «ایستگاه» هدایت می‌کند. می‌توانید با وارد کردن مختصات آنها در خانه، نقاط بین راه را از قبل علامتگذاری کنید. در این زمینه، می‌توانید از گیرنده خود بخواهید که نقطه‌ای را در مکانی که می‌خواهید به آن بازگردید، علامت زند، مانند مسیر یا محل کمپینگ.

یک GPS مسافت را هنگامی که در حال پیمایش هستید تا یک ایستگاه بین راهی مشخص می‌کند. از آنجایی که مسیرها از یک خط مستقیم پیروی نمی‌کنند، با پیمایش شما مسیر هم تغییر می‌کند. با نزدیک شدن به هدف، مسافت سفر نیز تغییر می‌کند (کاهش می یابد، مگر اینکه مسیر اشتباهی را طی کنید).

نمایش داده‌های سفر

این تابع کیلومترشمار به شما آمار تجمعی را می‌گوید، مانند اینکه چقدر راه رفته‌اید و چه میزان ارتفاع گرفته‌اید.

GPS و رایانه شما

GPS ها دارای یک برنامه نرم‌افزاری قدرتمند هستند که به شما امکان می‌دهد نقشه‌ها را مدیریت کنید، مسیرها را برنامه‌ریزی کنید، سفرها را تجزیه و تحلیل کنید و موارد دیگر. برای یادگیری آن و تمرین با استفاده از تمام قابلیت‌های آن زمان صرف کنید و تمرین کنید تا عملکرد بهتری داشته باشید.

استفاده از GPS | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب و استفاده از GPS
استفاده از GPS | تنظیم GPS

تنظیم GPS

تنظیمات قبل از سفر

برای اینکه بتوانید عملکردهای GPS خود را سفارشی کنید، منوی تنظیمات، گزینه‌های زیادی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید بدون نگرانی در مورد اکثر این موارد، ناوبری اولیه را شروع کنید. منوی قالب موقعیت، که شامل هر دو فرمت موقعیت و داده نقشه است، یکی از مواردی است که باید تنظیم کنید:

فرمت موقعیت (مختصات)

GPS شما می‌تواند مختصات را در ده‌ها سیستم نمایش دهد. در هر زمانی می‌توانید این تنظیم را به هر سیستمی که بیشتر با آن راحت هستید تغییر دهید. با این حال، هنگام علامتگذاری نقاط بین راهی، باید همان سیستمی را انتخاب کنید که کتاب، نقشه یا سایر منابع اطلاعات مکان خود را انتخاب نموده‌اید. (هر زمان که این تنظیمات را تغییر دهید، GPS به طور یکپارچه اطلاعات شما را برای مطابقت با تنظیمات فعلی تبدیل می‌کند.)

داده‌های نقشه

این مورد هم مبهم و هم مهم است. ایده اصلی این است که داده‌ای که روی GPS خود تنظیم می‌کنید باید با داده نقشه توپوگرافی شما یا با داده‌های هر راهنمای مسیر یا سایر منابع اطلاعات مکان مورد استفاده شما، مطابقت داشته باشد. اگر اینطور نیست، مختصات موقعیت در GPS شما نقطه‌ای را در مکان اشتباه، روی نقشه شما قرار می‌دهد.

داده‌ها به مدل‌سازی جغرافیایی زمین در زمان تهیه نقشه مربوط می‌شود. توجه داشته باشید که این به طور خودکار همان اطلاعات را برای تنظیمات مربوطه، “Map Spheroid” ذخیره می‌کند که خوب است.

قفل کردن بر روی ماهواره

GPS مخفف Global Positioning System است، یک شبکه جهانی از چندین ماهواره که سیگنال‌هایی را که یک گیرنده GPS دریافت می‌کند پخش می‌کند. از آنجایی که اکثر گیرنده‌های GPS امروزی می‌توانند سیگنال‌های بیش از یک سیستم ماهواره‌ای را دریافت کنند، نسبت به نسل‌های قبلی خود بسیار مطمئن‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کنند. به خصوص در شرایطی مانند داشتن یک تاج درخت بزرگ در بالای سر.

استفاده از GPS | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب و استفاده از GPS
استفاده از GPS | کالیبره کردن GPS
کالیبره کردن GPS

برای تسهیل کالیبراسیون اولیه ماهواره، به سادگی به فضای باز بروید، GPS خود را روشن کنید و اجازه دهید شروع به جستجو کند. دریافت ماهواره پس از راه‌اندازی چند دقیقه طول می‌کشد. پس از آن، هنگام سفر به راحتی ماهواره‌ها را تعیین می‌کند.

وقتی دستگاه را خاموش می‌کنید، ماهواره‌های بالای سر به حرکت خود ادامه می‌دهند. بنابراین دستگاه شما همیشه به چند دقیقه نیاز دارد تا هر بار که مجدداً روشن می‌شود ماهواره‌ها را دریافت کند. اگر برای مدت طولانی خاموش باشد یا قبل از روشن کردن مجدد، مسافت زیادی را طی کنید، چند دقیقه بیشتر طول می‌کشد.

اگر در زیر پوشش درختان متراکم یا در یک شکاف دره قرار دارید، سیگنال‌ها مسدود می‌شوند. وقتی به نقطه‌ای رسیدید که آسمان بالای سرتان مسدود نیست، چند دقیقه طول می‌کشد تا مجدداً با ماهواره‌ها کالیبراسیون کنید. توجه داشته باشید که سیگنال‌های GPS با پوشش ابر مختل نمی شوند، حتی اگر ابرها دید شما را از خورشید و ماه مسدود کنند.

هنگامی که در حال پیاده‌روی هستید، سیگنال‌های ماهواره را با قرار دادن GPS خود در اعماق یک جیب بزرگ یا در پایین بسته خود مسدود نکنید. حمل دستگاه در دست یا به صورت اتصال به کوله پشتی به عملکرد بهتر گیرنده کمک می‌کند.

مراحل راه اندازی GPS

هر بار که در مسیری قرار می‌گیرید، از قبل مراحل تنظیمات گیرنده خود را مرور نمایید. این مراحل بسته به ویژگی‌های گیرنده GPS شما متفاوت است، اما باید شامل بسیاری از موارد زیر باشد:

  • دریافت ماهواره
  • بازنشانی داده‌های سفر
  • پاک کردن گزارش مسیر
  • یک نقطه راه را در مسیر راه تعیین کنید
  • کالیبره کردن قطب نما
  • بارومتر / ارتفاع سنج را کالیبره کنید

دستورالعمل‌های کالیبره کردن GPS برای قطب نما و فشارسنج / ارتفاع سنج معمولاً در خود دستگاه یافت می‌شود.

استفاده از GPS | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب و استفاده از GPS
استفاده از GPS | باتری GPS

باتری GPS

  • گیرنده‌های GPS شارژی برای پیمایش‌های روزانه عالی هستند.
  • برای کوهپیمایی در شب، باتری‌های لیتیومی با عمر طولانی بهترین گزینه هستند.
  • قبل از شروع کار مطمئن شوید که باتری‌ها نو هستند.
  • همیشه باتری اضافه همراه داشته باشید.
  • کاهش نور پس زمینه عمر باتری را افزایش می‌دهد.
  • برخی از گیرنده‌ها حالت صرفه جویی در باتری را برای حفظ عمر باتری ارائه می‌دهند.

 

منبع: rei.com نویسنده: Lindsay McIntosh-Tolle ترجمه: حامد اسپرهم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *