کمل بک | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب کمل بک | خرید کمل بک

نحوه انتخاب کمل بک

نحوه انتخاب کمل بک

کمل بک اصولا برای راحت و کارآمد کردن نوشیدن آب و سایر مایعات طراحی شده است. در واقع، با داشتن یک کمل بک دیگر برای نوشیدن یک جرعه آب لازم نیست توقف کنید یا حتی سرعت خود را کاهش دهید. شما به سادگی می‌توانید از طریق لوله متصل به مخزن، آب بنوشید.

در هنگام خرید کمل بک (بسته‌های هیدراتاسیون) اولین سوالی که باید از خود بپرسید آن است که آیا این کمل بک برای نوع فعالیت شما طراحی شده است یا خیر؟ سپس مواردی مانند ظرفیت، تناسب و ویژگی‌های اضافی را در نظر بگیرید.

این مقاله شما را با موارد مهم در انتخاب و خرید کمل بک راهنمایی خواهد کرد.

انواع کمل بک: ابتدا کمل بکی را پیدا کنید که برای فعالیت مورد نظر شما طراحی شده باشد.

ظرفیت: مطمئن شوید که کمل بک انتخابی شما فضای کافی برای آب و وسایل شما داشته باشد.

تناسب: مطمئن شوید که کمل بک با طول تنه شما متناسب است.

ویژگی‌ها: ویژگی‌های اضافی مانند کلیدهای روشن/خاموش سوپاپ و لوله‌های جداکننده سریع را در نظر داشته باشید.

توجه داشته باشید که تقریباً تمام کوله‌پشتی‌های جدید که دارای مخزن آبرسانی نیستند، با یک فضای داخلی طراحی شده‌اند که می‌تواند یک مخزن آب را در خود جای دهد. شما می‌توانید مخزن آب خود را داخل این فضا قرار داده و به سادگی آن را به یک کمل بک تبدیل کنید.

کمل بک | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب کمل بک | خرید کمل بک
کمل بک ابزاری برای انتقال آب | راحت و کارآمد کردن نوشیدن مایعات

انواع کمل بک

در کل دو نوع کمل بک یا کیسه آب وجود دارد:

  • کمل بک کوله پشتی
  • کمل بک کمری

در این میان کمل‌بک‌هایی هستند که به طور خاص برای فعالیت‌های مختلف در فضای باز، از جمله پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری کوهستان، دوچرخه‌سواری، اسکی و اسنوبورد ساخته شده‌اند. ویژگی مشترک تقریباً همه آنها وجود مخزن هیدراتاسیون است که نوشیدن را آسان می‌کند.

تعداد انگشت شماری از این پک‌ها (معمولاً آنهایی که برای دویدن طراحی شده‌اند) به جای یک مخزن شامل بطری‌های آب است.

انواع کمل بک کوله پشتی

کمل بک مخصوص پیاده‌روی

این کمل بک‌ها معمولاً دارای فضای بار کافی برای غذا، لایه‌های اضافی لباس و ملزومات هستند که باید در هر گردش همراه داشته باشید. اندازه آنها از پک‌های کوچک برای پیاده‌روی‌های کوتاه تا پک‌هایی بزرگ که مناسب برای کوله‌پشتی روزانه است، متغیر است.

درباره نحوه خرید و نگهداری از کوله پشتی بیشتر بدانید.

کمل بک | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب کمل بک | خرید کمل بک
کوله پشتی آبرسانی | کمل بک کوله‌ای

کمل بک دوچرخه سواری

این نوع از کمل بک به طور خاص برای دوچرخه‌سواری جاده و دوچرخه‌سواری در کوه طراحی شده است. آنهایی که برای دوچرخه‌سواره جاده طراحی شده معمولاً جمع و جور و کم حجم هستند، بنابراین در پشت شما احساس سبکی و ثبات خواهید داشت و اینکه مقاومت زیادی در برابر باد ایجاد نمی‌کنند.

پک‌های طراحی شده برای دوچرخه سواری کوهستان اغلب کمی بزرگتر هستند تا وسایل اضافی، لباس دوچرخه‌سواری و ابزار دوچرخه را در خود جای دهند. همه پک‌های هیدراتاسیون دوچرخه‌سواری معمولاً کمربندهای کم‌تری دارند که در پدال زدن شما اختلالی ایجاد نمی‌کنند.

کمل بک | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب کمل بک | خرید کمل بک
کمل بک ویژه دوچرخه سواری

کمل بک مخصوص دویدن

این نوع کیسه‌‌های آبرسانی به طور خاص برای دویدن طراحی شده‌اند. هنگام خرید، متوجه خواهید شد که برخی از آنها جلیقه دویدن نیز نامیده می‌شوند. در حالی که برخی دیگر از انواع آن به صورت کوله پشتی هستند. مرز بین این دو گاهی مبهم است.

جلیقه دویدن

همانطور که انتظار می‌رود، این پک‌ها شبیه یک جلیقه هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به متناسب با اندام شما باشد. آنها شبیه کوله پشتی هستند که روی شانه و پشت شما حمل می‌شوند، اما در ظاهر آنها کمی پایین‌تر نسبت به کوله قرار می‌گیرند.

این پک‌ها، دارای جیب‌های بیشتری در قسمت جلوی تسمه‌های شانه‌ای هستند و مانند اکثر کوله‌ها کمربند دور پهلو ندارند. بسیاری از آنها دارای نقاط اختصاصی برای نگهداری بطری آب در جلوی تسمه‌های شانه هستند. اکثر جلیقه‌ها همچنین دارای یک مخزن هیدراتاسیون هستند که گاهی اوقات به صورت جداگانه فروخته می‌شوند (برای دوندگانی که دوست دارند از یک لوله جرعه جرعه بنوشند.)

کمل بک | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب کمل بک | خرید کمل بک
جلیقه دویدن | کمل بک مخصوص دویدن

کوله پشتی دویدن

این کمل‌بک‌ها بسیار شبیه به کوله‌پشتی‌هایی هستند که در یک پیاده‌روی یک روزه از آن استفاده می‌کنید، اما دارای ویژگی‌های خاص دویدن هستند، مانند طراحی کم حاشیه، کمربند ساده (که تعداد کمی از آنها اصلاً کمربند ندارند) و تعدادی جیب که در حین دویدن به راحتی قابل دسترس هستند.

آنها گاهی اوقات فضای بیشتری نسبت به جلیقه (عمدتاً در پشت کمل بک) دارند، که آنها را به انتخاب خوبی برای مسیرهای طولانی که نیاز به غذا و لباس اضافی زیادی دارد تبدیل می‌کند. تقریباً هر کمل بک مخصوص دویدن دارای یک مخزن آب برای نوشیدن آسان در حین حرکت است (مخزن‌ها گاهی اوقات جداگانه فروخته می‌شوند.)

اگر ترجیح می‌دهید از بطری آب استفاده کنید، بسیاری از این نوع دارای جیب‌هایی روی بند شانه یا کناره‌ها هستند.

کمل بک مخصوص ورزش‌های برفی

این نوع پک‌های آبرسانی ویژه ورزش‌های برفی از جمله فعالیت‌هایی مانند اسکی و اسنوبورد طراحی شده‌اند، تا از یخ زدن آب جلوگیری کنند. این بدان معناست که معمولاً روی مخزن و لوله کمل بک عایق و گاهی اوقات یک درپوش وجود دارد. برخی از کمل‌بک‌های زمستانی شامل تسمه‌هایی هستند که امکان حمل و نقل اسنوبرد بدون دست را نیز فراهم می‌کنند.

کمل بک | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب کمل بک | خرید کمل بک
کمل بک ویژه ورزش‌های برفی

کمل بک کمری

همانطور که از نامش پیداست، این نوع از کمل بک به صورت کمربندی دور کمر شما بسته شده و حمل می‌گردد. بسیاری از آنها شامل بطری‌های آب به جای یک مخزن و فضای بار کوچکتر از آنچه اکثر پک‌ها ارائه می‌دهند است.

این پک‌های کمری می‌توانند برای ماجراجویی‌های سبک و سریع، مانند پیاده‌روی، دویدن در مسیر یا اسکی صحرایی، جایی که نیازی به حمل وسایل زیادی ندارید و نمی‌خواهید با کوله‌ای بزرگ‌تر روی کمرتان مانع حرکتتان شود، خوب باشد.

کمل بک | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب کمل بک | خرید کمل بک
کمل‌بک کمری | کمربند آبرسانی

ظرفیت کمل بک

اطمینان حاصل کنید کمل بکی که انتخاب می‌کنید می‌تواند آب و تجهیزات کافی برای رفع نیازهای شما حمل کند.

ظرفیت مخزن

آب سبک نیست (۱ لیتر آب وزنی در حدود ۲ پوند دارد)، بنابراین به این فکر کنید که واقعاً چقدر باید حمل کنید و آیا می‌توانید در طول مسیر دوباره پر کنید یا خیر و سپس یک کمل بک مطابق با آن خریداری کنید. البته لازم نیست در هر سفری که هستید، مخزن را تا انتها پر کنید.

برای پایین نگه داشتن وزن در سفرهای کوتاه‌تر، فقط مقدار آبی که پیش‌بینی می‌کنید به آن نیاز دارید همراه داشته باشید. به عنوان مثال، با یک مخزن ۳ لیتری، می‌توانید آن را برای یک پیاده‌روی سریع یا تا آخر برای یک ماجراجویی طولانی‌تر در آب و هوای گرم پر کنید.

نکات قابل توجه در مورد ظرفیت مخزن

نیم لیتر یا کمتر

کمل‌بک‌های با حداقل ظرفیت آب، از انواع کمری هستند که شامل یک یا دو بطری آب است. آنها برای کارهای سبک، مانند دویدن یا پیاده‌روی بهترین هستند.

۲ یا ۱.۵ لیتر

انتخاب خوبی برای مینیمالیست‌ها، بچه‌ها و دوچرخه‌سواری در مسافت‌های کوتاه، کوهنوردان و دوندگان است.

۳ یا ۲.۵ لیتر

این اندازه مخزن، تعادل خوبی از وزن و حجم معقول را ارائه می‌دهد و در عین حال مقدار کافی آب را نیز فراهم می‌کند که در بیشتر موقعیت‌ها فقط نیاز به پر کردن گاه به گاه دارد.

۳ لیتر یا بیشتر

این اندازه مخزن ساخته شده برای تشنه‌ترین افراد ماجراجو یا کسانی که نمی‌خواهند برای پر کردن آن توقف کنند. این اندازه از مخزن برای آنهایی که در نقاط خاص و کم آب به کوهنوردی کویرنوردی و کاوش می‌پردازند مناسب است.

کمل بک | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب کمل بک | خرید کمل بک
ظرفیت مخزن کمل‌بک

ظرفیت کمل بک

ظرفیت کمل‌بک‌ها از کمتر از ۵ لیتر تا حدود ۵۰ لیتر متغیر است. برای اینکه بفهمید به چه مقدار فضا نیاز دارید، یک فهرست ذهنی از وسایلی که حمل می‌کنید را بررسی کنید. آیا کمل بک می‌تواند ژاکت مورد علاقه شما را در خود جای دهد؟ آیا فضای کافی برای میان‌وعده برای مسافتی که پیمایش می‌کنید فراهم می‌کند؟

نکات قابل توجه در مورد ظرفیت کمل بک

۵ لیتر یا کمتر

بیشتر این پک‌های کوچک برای فعالیت‌های سبک مانند دویدن، دوچرخه‌سواری در جاده و پیاده‌روی فوق سبک ساخته شده‌اند. طراحی جمع و جور و کم حاشیه آنها تنها برای تعداد انگشت شماری از لوازم ضروری مانند یک لایه اضافی، مقداری شکلات انرژی زا و کلیدهای شما فضا را فراهم می‌کند.

۶ لیتر تا ۱۰ لیتر

پک‌های زیادی در این محدوده برای دوچرخه‌سواری کوهستان یا دویدن در مسیر طراحی شده‌اند. آنها فضای کافی برای قرار دادن یک یا دو لایه اضافی، غذای روزانه و دوربین شما دارند.

۱۱ لیتر تا ۲۰ لیتر

این پک‌های سایز متوسط ​​اغلب برای پیاده‌روی، دوچرخه سواری کوهستان یا دویدن در مسیر ساخته می‌شوند و دارای جیب‌های اضافی برای منظم ماندن لوازم هستند. ظرفیت بزرگتر آنها به شما امکان می‌دهد لباس، غذا، تجهیزات اضطراری و اضافی را برای کاوش‌های طولانی‌تر حمل کنید.

۲۱ لیتر یا بیشتر

این سایز از کمل بک بیش از ۲۱ لیتر حجم دارد که برای پیاده‌روی‌های طولانی طراحی شده است. دارای فضای بار کافی و ویژگی‌های راحتی و پشتیبانی بار هستند تا در پیاده‌روی‌های طولانی عملکرد خوبی داشته باشند. برخی حتی به اندازه کافی برای ماجراجویی‌های سبک و سریع یک شبه بزرگ هستند.

کمل بک | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب کمل بک | خرید کمل بک
میزان حجم و ظرفیت کمل‌بک

تناسب

هنگامی که نوع کمل بک مورد نظر و ظرفیت آن را مشخص کردید، وقت آن است که مطمئن شوید که به درستی برای شما طراحی شده است و با اندام شما تناسب دارد.

  • اندازه مناسب برای طول تنه شما (نه قد کلی شما)
  • یک دستگیره راحت روی پهلوی شما (اگر کمل بک شما کمربند ندارد، فقط از طول بالاتنه استفاده کنید)

طول تنه

پک‌ها در اندازه‌های مختلف، از بسیار کوچک تا بزرگ، متناسب با طیف وسیعی از طول تنه، موجود هستند. این محدوده‌ها بر اساس سازنده و جنسیت متفاوت است. برای جزئیات اندازه، حتما برگه مشخصات محصول را بررسی کنید. برخی پک‌ها دارای یک سیستم قابل تنظیم هستند که می‌تواند متناسب با تنه شما تغییر کند.

اندازه دور کمر

کمل بک کمری معمولاً برای طیف وسیعی از سایزهای کمر، از اواسط ۲۰ اینچ تا اواسط ۴۰ اینچ یا بزرگتر مناسب هستند. این اندازه گیری را می توانید در برگه مشخصات محصول پیدا کنید.

کمل بک زنانه

کمل بک زنانه دارای کمربند و بند‌های شانه‌ای می‌باشد که با در نظر گرفتن فرم بدن بانوان طراحی شده‌ است. ابعاد نیم تنه معمولا کوتاه‌تر و باریک‌تر از کمل بک مردانه است. از آنجایی که کمل بک زنانه در اندازه‌های کوچک‌تر در دسترس است، اغلب برای جوان‌ترها از هر دو جنس مرد یا زن مناسب می‌باشد.

کمل بک ویژه جوانان

این نوع کمل بک اغلب ظرفیت‌های کوچک‌تری را ارائه می‌دهد و شامل یک سیستم قابل تنظیم برای سازگاری با اندام جوان می‌شوند. می‌توانید کوله‌پشتی‌های زنانه یا سایزهای کوچک برخی از کوله‌های مردانه را نیز برای جوانان به کار بگیرید.

کمل بک | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب کمل بک | خرید کمل بک
تناسب کمل‌بک با کاربر

ویژگی‌های کمل بک

سوئیچ قطع سوپاپ

برخی از سوپاپ‌ها پیچ می‌خورند تا باز و بسته شوند. اما برخی از کمل بک ها دارای یک سوئیچ هستند و تا وقتی شما نخواهید آب از آن خارج نمی‌شود.

شکاف لوله

این یک شکاف در کوله پشتی است که به شما امکان می‌دهد تا شلنگ یا همان لوله کمل بک را از مخزن داخل به بیرون بکشید. بسیاری از پک‌ها دو درگاه ارائه می‌دهند تا بتوانید لوله را روی هر دو شانه آویزان کنید.

گیره‌ها

بسیاری از پک‌های آبرسانی شامل یک گیره بر روی یک بند شانه هستند تا لوله شما را برای دسترسی آسان در موقعیت بهتر قرار دهد.

لوله قطع سریع

برخی از مخازن دارای لوله نوشیدنی هستند که به راحتی از بدنه مخزن جدا می‌شود، که وقتی زمان پر کردن مجدد مخزن می‌شود، شما به سادگی لوله را با فشار یک دکمه جدا کرده و مخزن را از بسته خود بیرون می‌آورید. این به شما این امکان را می‌دهد که لوله را در جای خود رها کنید، تا مخزن را راحت‌تر پر نمایید.

کمل بک | عاشقان طبیعت ایران | نحوه انتخاب کمل بک | خرید کمل بک
ساختار اجزای کمل‌بک

دهانه کمل بک

دهانه‌های بزرگتر معمولاً به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید با داخل کردن یک دست به درون کیسه آن را به طور مطلوبی تمیز کنید.

پاک کننده های مخزن

یا یک کیت تمیز کننده که شامل برس هایی برای تمیز کردن داخل است.

افزودنی‌های هوای سرد

انواع افزودنی‌های زمستانی برای کمل بک در دسترس هستند، از جمله لوله‌های دارای عایق، مخازن عایق‌شده، پوشش‌های مخزن و … که آنها می‌توانند در هوای سرد زمستانی مفید باشند، اگرچه حجم و وزن کمی به سیستم شما اضافه خواهد کرد.

پوشش باران

در صورتی که در شرایط آب و هوایی مختلفی ممکن است از کمل بک استفاده نمایید پس یک پوشش بارانی میتواند در مواقع ضروری برای شما مفید باشد.

 

منبع: rei.com ترجمه: حامد اسپرهم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۴]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *